Kun haluat tietää vanhempien erosta

Kysy maksutta ja anonyymisti vanhempien eron asiantuntijalta: maanantaisin klo 9-10 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat maanantaisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/

Eroon liittyviä kysymyksiä:

Lapsen toinen vanhempi haluaa tavata lastaan sunnuntaiaamuisin klo 4.  Pitääkö vauva antaa. Itsen nukun öisin.  Ei tarvitse antaa ellei tapaamissopimuksessa niin lue.

Meillä on yhteishuolto, eihän silloin makseta elatusapua?  Kyllä voidaan maksaa.  Elatusavun maksu määräytyy vanhempien elatuskyvyn, lapsen tarpeen ja asumisen perusteella.

Meillä on yhteishuolto.  Voimmeko siirtää keskoskaapin Oulusta vuoroviikoin? Ei, yhteishuolto ei tarkoita sitä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi siitä, miten järjestää lapsen asuminen, elatus ja huolto vanhempien eron jälkeen.

Kysy maksutta ja anonyymisti vanhempien eron asiantuntijalta:

maanantaisin klo 9-10 klikkaamalla tästä:

maanantaisin klo 10-11 klikkaamalla tästä:

Kysy lisää: tj Heljä Sairisalo 040 3515355.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa vanhempi asuu yksin lasten kanssa.  Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 127 000.  Liitto on ajanut toiminta-aikanaan elatusturvalain, yhteishuoltomahdollisuuden, vuoroasumisen sekä elatusapulaskurin.

Yhden vanhemman perheet: Kelan luovuttava petossyytteistä1.10.2021 19:39:49 EEST | Tiedote

YVPL pitää tärkeänä, että vierheellisissä tapauksissa petossyytteistä pitää luopua. Väärin maksetun etuuden takaisinperintä on jo riittävä rangaistus maan köyhimmille ihmisille. Mikäli toimeentulotukea leikataan 20% tai 40 % työstä kieltäytymisen vuoksi, on selvitettävä, että vanhemmalla on todellinen mahdollisuus järjestää lapsen hoito työssäkäynnin ajaksi. Vuoroasuvan lapsen vanhemman toimeentulotukea ei saa puolittaa lapsen korkeiden kiinteiden kustannusten vuoksi. Lapsi ei ole elatusvastuussa, joten hänen pieniä kesäansioitaan tai pieniä lahjoja ei tule huomioida tuloina.