Kun haluat tietää vanhempien erosta

Kysy maksutta ja anonyymisti vanhempien eron asiantuntijalta: maanantaisin klo 9-10 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat maanantaisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/

Eroon liittyviä kysymyksiä:

Lapsen toinen vanhempi haluaa tavata lastaan sunnuntaiaamuisin klo 4.  Pitääkö vauva antaa. Itsen nukun öisin.  Ei tarvitse antaa ellei tapaamissopimuksessa niin lue.

Meillä on yhteishuolto, eihän silloin makseta elatusapua?  Kyllä voidaan maksaa.  Elatusavun maksu määräytyy vanhempien elatuskyvyn, lapsen tarpeen ja asumisen perusteella.

Meillä on yhteishuolto.  Voimmeko siirtää keskoskaapin Oulusta vuoroviikoin? Ei, yhteishuolto ei tarkoita sitä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi siitä, miten järjestää lapsen asuminen, elatus ja huolto vanhempien eron jälkeen.

Kysy maksutta ja anonyymisti vanhempien eron asiantuntijalta:

maanantaisin klo 9-10 klikkaamalla tästä:

maanantaisin klo 10-11 klikkaamalla tästä:

Kysy lisää: tj Heljä Sairisalo 040 3515355.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa vanhempi asuu yksin lasten kanssa.  Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 127 000.  Liitto on ajanut toiminta-aikanaan elatusturvalain, yhteishuoltomahdollisuuden, vuoroasumisen sekä elatusapulaskurin.

”Aikuisten pitää kysyä kaikilta lapsilta ja nuorilta, miten menee.”17.2.2021 12:47:50 EET | Blogi

Yhden vanhemman perheiden nuoret käyttäisivät kunnan rahoja mielenterveyden tukemiseen. Nuoret ovat kunnan asukkaita ja kuntapalveluiden käyttäjiä, ja kunnan poliittisista päätöksistä suuri osa koskettaa jollain tavoin heidän elämäänsä. Lisäksi nuorilla on Lapsen oikeuksien sopimuksen nojalla oikeus tulla kuulluksi heitä koskevissa asioissa. Yhden Vanhemman Perheiden Liiton vaikuttajaryhmien nuoret ovat kolmena toimintavuonnaan nostaneet esille kuntienkin lakisääteisiin tehtäviin liittyviä teemoja ja pohtineet tapoja ottaa lasten ja nuorten mielipiteet huomioon.