Kunnat lomauttavat vain pakon edessä - laadukas opetus taataan ennätyksellisen tiukasta tilanteesta huolimatta

Kuntaliitto muistuttaa, että kunnat ovat kantaneet ja kantavat alkavana syksynäkin päävastuun ihmisten palvelujen turvaamisesta koronakriisin keskellä. Kuntien talous on ollut viime vuosina erittäin kovilla, mutta siitäkin huolimatta kunnissa lomautetaan tai irtisanotaan henkilöstöä vain pakon edessä.

- Kuntien syyllistäminen uuden lukuvuoden kynnyksellä ja yksittäisten kuntien leimaaminen on halpamaista propagandaa tilanteessa, jossa kuntapäättäjät ja viranhaltijat tekevät varmuudella kaikkensa selviytyäkseen tiukan talouden ja palveluvelvoitteiden ristipaineessa. On selvää, että valtion tukea kuntatalouteen ja pidättyväisyyttä lisävelvoitteissa tarvitaan myös jatkossa, jotta opetus- ja muut palvelut kyetään toteuttamaan, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina kommentoi.

- Henkilöstökulut ovat kuntien kokonaismenoista suoraan ja välillisesti ostojen kautta yhteensä jopa 2/3. Kuntatalous on kokonaisuus, jossa harmilliset sopeutuspäätökset tulee tehdä aina kokonaisarvioon perustuen. Jos yksi toimiala suljetaan sopeutustoimien ulkopuolelle, se johtaa suurempaan sopeutustarpeeseen muilla kunnan toimialoilla, Timo Reina muistuttaa.

Koronan talousvaikutusten, mutta erityisesti kunnan kestämättömän lisävelkaantumisen välttämiseksi, kunnan tulojen ja menojen tulee olla keskipitkällä aikavälillä tasapainossa. Tätä edellyttää myös kuntalaki. Sen vuoksi sopeutustoimet, kuten esimerkiksi lomautukset, ovat kunnan työkalupakissa välttämättömiä. Lomauttaneilla kunnilla menot ja tulopohjat ovat tyypillisesti maan keskiarvoa heikommat ja usein niiden taseessa on kattamatonta alijäämää.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio korostaa, että vaikka jotkut kunnat ovat taloudellisen tilanteensa vuoksi joutuneet lomauttamaan myös opettajia, opetus voidaan näissäkin kunnissa siitä huolimatta hoitaa laadukkaasti, ja samalla korjata mahdollisia etäopetusajan oppimisvajeita.

Kuntatalous ennätyksellisen tiukilla

Koronapandemia mullisti kaupunkien ja kuntien palvelut sekä talousennusteet, ja tilanne pahenee edelleen, jos toinen aalto tulee. Kunnat ovat arvioineet, että koronatuesta riippumatta pandemia heikentää kuntien taloutta kuluvana vuonna noin miljardilla eurolla ja 1,7 miljardilla eurolla vuonna 2021. Talousvaikutukset vaihtelevat paikallisesti.

Kuntaliitto muistuttaa, että kaikesta huolimatta kunnat rekrytoivat parhaillaankin uutta henkilöstöä varsin laajasti, koska nykyinen henkilöstö eläköityy ja kuntien tehtäviä lisätään. Pula ammattitaitoisesta henkilökunnasta on muutamilla toimialoilla ja alueilla huutava. Kunnissa ja kuntayhtymissä työskentelee tällä hetkellä noin 423 000 työntekijää.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio, p. 050 567 1624

Pääekonomisti Minna Punakallio, p. 040 751 5175

Opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796

Kuntatalousyksikön johtaja Ilari Soosalu, p. 050 371 2999

Kehittämispäällikkö Sanna Lehtonen, p. 050 575 9090

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Utlåtandena om vårdreformen måste hinna beaktas29.9.2020 10:46:05 EESTTiedote

De kommunala aktörerna har lämnat in rikligt med utlåtanden om utkasten till lagar om social- och hälsovårdsreformen under remissbehandlingen som pågick till 25.9. Enligt Kommunförbundets analys i det första skedet gällde kommunernas kritik i synnerhet de föreslagna egendomsarrangemangen samt de konsekvenser som överföringen av finansieringen innebär för kommunerna. Nästan utan undantag ansåg kommunerna att de utjämningsarrangemang som föreslagits för lindring av de kommunspecifika ändringarna inte är helt godtagbara och tillräckliga. Mer än två tredjedelar av kommunerna var inte heller nöjda med kompensationsförfarandet i anslutning till egendomsarrangemangen. I synnerhet de stora städerna framförde i sina utlåtanden en oro över reformens konsekvenser för investeringsförmågan. Enligt Kommunförbundet borde man vid den fortsatta beredningen fästa särskild vikt vid finansieringen och egendomsarrangemangen. - Reformen får inte ha konsekvenser för balansen i kommunernas ekonomi eller deras

Sote-uudistuksen valmisteluaikataulun on mahdollistettava lausuntopalautteen huomiointi29.9.2020 09:26:10 EESTTiedote

Kuntatoimijat vastasivat perjantaina 25.9 päättyneeseen sote-lakiluonnosten lausuntokierrokseen laajasti. Kuntaliiton tekemän ensivaiheen analyysin mukaan kunnat kritisoivat erityisesti ehdotettuja omaisuusjärjestelyitä sekä rahoituksen siirron vaikutuksia. Lähes poikkeuksetta kunnat eivät pitäneet kuntakohtaisten muutosten lieventämiseksi esitettyjä tasausjärjestelyjä täysin hyväksyttävinä ja riittävinä. Yli kaksi kolmasosaa kunnista ei myöskään ollut tyytyväisiä omaisuusjärjestelyihin liittyvään kompensaatiomenettelyyn. Erityisesti suurten kaupunkien lausunnoissa tuotiin esiin myös huoli uudistuksen vaikutuksista niiden investointikykyyn. Kuntaliiton näkemyksen mukaan erityisesti rahoitusta ja omaisuusjärjestelyjä koskevien valintoihin tulisikin kiinnittää jatkovalmistelussa vielä huomiota. - Uudistuksella ei saa olla vaikutusta kunnan talouden tasapainoon tai investointikykyyn. Tarvitsemme elinvoimaisia ja investointeihin kykeneviä kuntia myös sote-uudistuksen jälkeen. Tämä on aivan

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.