Kunnon loma myös määräaikaiselle – YKAn kolme ratkaisua

Juhannuksena Suomi hiljenee, kun suuri osa työntekijöistä vetäytyy viettämään kesälomaa. Loman suhteen kaikki eivät kuitenkaan ole samassa tilanteessa. Erityisesti lyhytaikaisissa määräaikaisissa työ- tai virkasuhteissa työskentelevät ovat vuosiloman osalta heikommassa asemassa kuin vakituiset. Lomapäiviä kertyy vuosilomalain mukaan alle vuoden mittaisessa palvelussuhteessa kaksi päivää kuukaudessa, kun muilla lomakertymä on kaksi ja puoli päivää kuukaudessa.

- Jaottelu alle vuoden ja yli vuoden mittaisiin työ- ja virkasuhteisiin ei ole vuosilomien kertymisen osalta enää tätä päivää. Kaikista palvelussuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa, sanoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Työpaikkojen vaihtuessa tiuhaan ei lomaa välttämättä saa pidettyä juuri koskaan. Ongelma koskee pätkätyöläisten lisäksi myös muita työpaikan vaihtajia, sillä ensimmäinen kesä uudessa työpaikassa voi kulua vailla yhtään lomapäivää.

- Työpaikkaa vaihtaville sekä määräaikaisissa palvelussuhteissa oleville pitää taata oikeus taloudellisesti turvattuun vuosiloman pitämiseen. Yksi mahdollisuus olisi vuosilomapankki, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen, ehdottaa Pöyhönen.

Toinen tapa helpottaa määräaikaisten ja työpaikkaa vaihtavien tilannetta olisi siirtyä vuosilomien ansainnassa reaaliaikaiseen ansaintaan. Nykyisin lomat ansaitaan huhtikuusta maaliskuuhun olevan lomanmääräytymisvuoden aikana, ja valtaosin lomapäivät voi käyttää vasta lomanmääräytymisvuoden päättymistä seuraavalla lomakaudella, joka on pääsääntöisesti 2.5 – 30.9.

- Reaaliaikaisessa seurannassa työntekijälle alkaisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Nykyisestä jäykästä ansaintamallista voitaisiin tällöin luopua, sanoo Pöyhönen.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ehdottaa kolmea erilaista ratkaisua kohti lomatasa-arvoa:

1. Kaikista työ- ja virkasuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa.
  2. Lomien tulisi kertyä vuosilomapankkiin, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen.
  3. Työntekijälle voisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Meillä kaikilla on oikeus kunnon lomaan!

Lue myös:

YKA on linjannut vuosilomasta yhteiskuntapoliittisessa ohjelmassaan:

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijä on taloustieteen tohtori, komission kansainvälisen ilmastopolitiikan vetäjä Elina Bardram8.11.2019 16:45:00 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijäksi Euroopan unionin komission ilmastopääosaston kansainvälisen yksikön päällikön, taloustieteen tohtorin (Doktorin der Sozial und Wirtschaftswissenschaften) Elina Bardramin. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivässä Helsingissä perjantaina 8.11.2019. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta kansainvälisesti merkittävässä asemassa olevalle yhteiskuntatieteilijälle, joka tekee merkityksellistä työtä ilmastokriisin ratkaisemiseksi. - Rajat ylittäviä visaisia pulmia voidaan ratkoa vain kansainvälisellä yhteistyöllä. Siihen tarvitaan niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla osaavia yhteiskunta-alan ammattilaisia, joilla on kansainvälisiä verkostoja ja vahva oma kipinä toimia, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa. Bardramilla on pitkä kokemus työskentelystä EU:n komissiossa. Hän aloitti siellä vuonna 2003 politiikkakoordinaattorina ulkosuhteiden pääosas

Kutsu medialle Yhteiskuntatieteilijäpäivään: Muutos ja merkitys - työ ja ilmasto7.11.2019 08:52:55 EETKutsu

Yhdessä yhteiskuntaa rakentamassa: Muutos ja merkitys – työ ja ilmasto Tervetuloa Yhteiskuntatieteilijäpäivään huomenna! Yhteiskunta-alan vuotuinen päätapahtuma kokoaa yli 200 yhteiskuntaosaajaa yhteen Tiedekulmassa. Päivän teemoina ovat työn merkityksellisyys ja ilmastonmuutos. Mikä tekee yhteiskunta-alalla työskentelystä merkityksellistä? Mikä tekee ylipäänsä työstä merkityksellistä? Miten me yhteiskuntaosaajat voimme hillitä ilmastokriisiä? Mikä on roolimme yhteiskunnallisten ratkaisujen löytämisessä? Päivän lopuksi on Vuoden 2020 yhteiskuntatieteilijän julkistaminen. Hän on paikalla julkistamisessa klo 16.15. Ohjelma 8.11. Tiedekulmassa: 12.30 Aloituskahvit 13.00 Puheenjohtaja Antton Rönnholmin tervehdys 13.15 Filosofi Frank Martela: Itsensä toteuttaminen ja toisten auttaminen - Mikä tekee työstä merkityksellistä? 13.45 Jaloitellaan ja verkostoidutaan 14.15 Mindfulness-kouluttaja Aleksi Litovaara: Mindfulness työssä 14.45 Jaloitellaan ja verkostoidutaan 15.30 Paneelikeskustelu: Yhd