Kunnon loma myös määräaikaiselle – YKAn kolme ratkaisua

Juhannuksena Suomi hiljenee, kun suuri osa työntekijöistä vetäytyy viettämään kesälomaa. Loman suhteen kaikki eivät kuitenkaan ole samassa tilanteessa. Erityisesti lyhytaikaisissa määräaikaisissa työ- tai virkasuhteissa työskentelevät ovat vuosiloman osalta heikommassa asemassa kuin vakituiset. Lomapäiviä kertyy vuosilomalain mukaan alle vuoden mittaisessa palvelussuhteessa kaksi päivää kuukaudessa, kun muilla lomakertymä on kaksi ja puoli päivää kuukaudessa.

- Jaottelu alle vuoden ja yli vuoden mittaisiin työ- ja virkasuhteisiin ei ole vuosilomien kertymisen osalta enää tätä päivää. Kaikista palvelussuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa, sanoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Työpaikkojen vaihtuessa tiuhaan ei lomaa välttämättä saa pidettyä juuri koskaan. Ongelma koskee pätkätyöläisten lisäksi myös muita työpaikan vaihtajia, sillä ensimmäinen kesä uudessa työpaikassa voi kulua vailla yhtään lomapäivää.

- Työpaikkaa vaihtaville sekä määräaikaisissa palvelussuhteissa oleville pitää taata oikeus taloudellisesti turvattuun vuosiloman pitämiseen. Yksi mahdollisuus olisi vuosilomapankki, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen, ehdottaa Pöyhönen.

Toinen tapa helpottaa määräaikaisten ja työpaikkaa vaihtavien tilannetta olisi siirtyä vuosilomien ansainnassa reaaliaikaiseen ansaintaan. Nykyisin lomat ansaitaan huhtikuusta maaliskuuhun olevan lomanmääräytymisvuoden aikana, ja valtaosin lomapäivät voi käyttää vasta lomanmääräytymisvuoden päättymistä seuraavalla lomakaudella, joka on pääsääntöisesti 2.5 – 30.9.

- Reaaliaikaisessa seurannassa työntekijälle alkaisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Nykyisestä jäykästä ansaintamallista voitaisiin tällöin luopua, sanoo Pöyhönen.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ehdottaa kolmea erilaista ratkaisua kohti lomatasa-arvoa:

1. Kaikista työ- ja virkasuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa.
  2. Lomien tulisi kertyä vuosilomapankkiin, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen.
  3. Työntekijälle voisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Meillä kaikilla on oikeus kunnon lomaan!

Lue myös:

YKA on linjannut vuosilomasta yhteiskuntapoliittisessa ohjelmassaan:

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Maria Teikarille sataa kiitoksia hienosta puheenjohtajakampanjasta - työn Akavan uudistamiseksi on jatkuttava25.8.2020 12:52:28 EESTTiedote

Maria Teikaria tukeneet akavalaiset liitot kiittävät ehdokasta onnistuneesta puheenjohtajakampanjasta. Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen ehdokas, palvelujohtaja Teikari sai puheenjohtajakilvassa istuvaa puheenjohtajaa Sture Fjäderiä vastaan 292 ääntä. Fjäder valittiin Akavan liittokokouksessa tänään jatkokaudelle 578 äänellä. - Olen iloinen, että meillä oli tarjota Marian kaltainen loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamiseksi uuteen aikakauteen. Kampanja nosti Akava-yhteisölle tärkeitä teemoja keskusteluun, mikä oli tavoitteemmekin, YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo. Huhtikuun lopussa alkanut Teikarin puheenjohtajakampanja sai laajaa näkyvyyttä mediassa ja Akava-yhteisössä. Teikari tapasi edustajia lähes 30 akavalaisesta liitosta ja kävi monipuolista keskustelua Akavan ja koko ay-liikkeen tulevaisuudesta. Hänen ehdokkuuttaan tukivat kampanjan aikana mm. Tieteentekijät, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Psykologiliitto, Akavan Erityisalat ja

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 29.4.2020 12:04:51 EESTTiedote

Korjattu tiedotteen ensimmäistä kappaletta: Aiemmassa tiedotteessa 28.4. oli virheellisesti, että edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajasta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2015 oli kaksi ehdokasta, Sture Fjäder ja Heikki Kauppi, mutta puheenjohtaja valittiin silloin poikkeuksellisesti vain vuodeksi. Vuonna 2016 vaalia ei käyty. *** Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) ehdokas Akavan uudeksi puheenjohtajaksi on hallintotieteiden maisteri, palvelujohtaja Maria Teikari. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa elokuussa. Edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajan nelivuotiskaudesta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. - Puheenjohtajan valinta on jokaisen järjestön demokratian merkittävimpiä hetkiä ja suuri paikka keskustella järjestön tulevaisuudesta. Sellaista valintaa ei koskaan pidä tehdä kukkalähetystöin vaan esittämällä aitoja vaihtoehtoja, joiden kesken käydään rehti kamppailu. Meillä on tarjota loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamise