Kunnon loma myös määräaikaiselle – YKAn kolme ratkaisua

Juhannuksena Suomi hiljenee, kun suuri osa työntekijöistä vetäytyy viettämään kesälomaa. Loman suhteen kaikki eivät kuitenkaan ole samassa tilanteessa. Erityisesti lyhytaikaisissa määräaikaisissa työ- tai virkasuhteissa työskentelevät ovat vuosiloman osalta heikommassa asemassa kuin vakituiset. Lomapäiviä kertyy vuosilomalain mukaan alle vuoden mittaisessa palvelussuhteessa kaksi päivää kuukaudessa, kun muilla lomakertymä on kaksi ja puoli päivää kuukaudessa.

- Jaottelu alle vuoden ja yli vuoden mittaisiin työ- ja virkasuhteisiin ei ole vuosilomien kertymisen osalta enää tätä päivää. Kaikista palvelussuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa, sanoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Työpaikkojen vaihtuessa tiuhaan ei lomaa välttämättä saa pidettyä juuri koskaan. Ongelma koskee pätkätyöläisten lisäksi myös muita työpaikan vaihtajia, sillä ensimmäinen kesä uudessa työpaikassa voi kulua vailla yhtään lomapäivää.

- Työpaikkaa vaihtaville sekä määräaikaisissa palvelussuhteissa oleville pitää taata oikeus taloudellisesti turvattuun vuosiloman pitämiseen. Yksi mahdollisuus olisi vuosilomapankki, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen, ehdottaa Pöyhönen.

Toinen tapa helpottaa määräaikaisten ja työpaikkaa vaihtavien tilannetta olisi siirtyä vuosilomien ansainnassa reaaliaikaiseen ansaintaan. Nykyisin lomat ansaitaan huhtikuusta maaliskuuhun olevan lomanmääräytymisvuoden aikana, ja valtaosin lomapäivät voi käyttää vasta lomanmääräytymisvuoden päättymistä seuraavalla lomakaudella, joka on pääsääntöisesti 2.5 – 30.9.

- Reaaliaikaisessa seurannassa työntekijälle alkaisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Nykyisestä jäykästä ansaintamallista voitaisiin tällöin luopua, sanoo Pöyhönen.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ehdottaa kolmea erilaista ratkaisua kohti lomatasa-arvoa:

1. Kaikista työ- ja virkasuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa.
  2. Lomien tulisi kertyä vuosilomapankkiin, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen.
  3. Työntekijälle voisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Meillä kaikilla on oikeus kunnon lomaan!

Lue myös:

YKA on linjannut vuosilomasta yhteiskuntapoliittisessa ohjelmassaan:

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.