Kunnon loma myös määräaikaiselle – YKAn kolme ratkaisua

Juhannuksena Suomi hiljenee, kun suuri osa työntekijöistä vetäytyy viettämään kesälomaa. Loman suhteen kaikki eivät kuitenkaan ole samassa tilanteessa. Erityisesti lyhytaikaisissa määräaikaisissa työ- tai virkasuhteissa työskentelevät ovat vuosiloman osalta heikommassa asemassa kuin vakituiset. Lomapäiviä kertyy vuosilomalain mukaan alle vuoden mittaisessa palvelussuhteessa kaksi päivää kuukaudessa, kun muilla lomakertymä on kaksi ja puoli päivää kuukaudessa.

- Jaottelu alle vuoden ja yli vuoden mittaisiin työ- ja virkasuhteisiin ei ole vuosilomien kertymisen osalta enää tätä päivää. Kaikista palvelussuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa, sanoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Työpaikkojen vaihtuessa tiuhaan ei lomaa välttämättä saa pidettyä juuri koskaan. Ongelma koskee pätkätyöläisten lisäksi myös muita työpaikan vaihtajia, sillä ensimmäinen kesä uudessa työpaikassa voi kulua vailla yhtään lomapäivää.

- Työpaikkaa vaihtaville sekä määräaikaisissa palvelussuhteissa oleville pitää taata oikeus taloudellisesti turvattuun vuosiloman pitämiseen. Yksi mahdollisuus olisi vuosilomapankki, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen, ehdottaa Pöyhönen.

Toinen tapa helpottaa määräaikaisten ja työpaikkaa vaihtavien tilannetta olisi siirtyä vuosilomien ansainnassa reaaliaikaiseen ansaintaan. Nykyisin lomat ansaitaan huhtikuusta maaliskuuhun olevan lomanmääräytymisvuoden aikana, ja valtaosin lomapäivät voi käyttää vasta lomanmääräytymisvuoden päättymistä seuraavalla lomakaudella, joka on pääsääntöisesti 2.5 – 30.9.

- Reaaliaikaisessa seurannassa työntekijälle alkaisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Nykyisestä jäykästä ansaintamallista voitaisiin tällöin luopua, sanoo Pöyhönen.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ehdottaa kolmea erilaista ratkaisua kohti lomatasa-arvoa:

1. Kaikista työ- ja virkasuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa.
  2. Lomien tulisi kertyä vuosilomapankkiin, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen.
  3. Työntekijälle voisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Meillä kaikilla on oikeus kunnon lomaan!

Lue myös:

YKA on linjannut vuosilomasta yhteiskuntapoliittisessa ohjelmassaan:

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Vuoden yhteiskuntatieteilijä on hallitusammattilainen, VTM Mikki Inkeroinen23.11.2018 16:45:00 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi digitaalisen liiketoiminnan johtajan ja hallitusammattilaisen, VTM Mikki Inkeroisen. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivässä Helsingissä perjantaina 23.11.2018. Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta diginatiivisukupolvea edustavalle yhteiskuntatieteilijälle, joka on omilla ansioillaan ja näytöillään edennyt jo varhain hallitusammattilaiseksi. Inkeroisella on pitkä kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupasta kuluttajaliiketoiminnassa. Hän työskentelee tällä hetkellä Kamuxissa CDO:na ja on tätä ennen toiminut Powerilla verkkoliiketoiminnan johdossa sekä Expertillä markkinointi- ja verkkoliiketoimintapäällikkönä. Inkeroisen urasta tekee erityisen mielenkiintoisen se, että hänet valittiin alle 30-vuotiaana Marimekon hallituksen jäseneksi ilman kytköksiä yritykseen. Valinnan huomioi myös suorahakuyritys Stanton Chase, joka palkitsi Marimekon vuoden parhaasta

Akavan puheenjohtajan luottamus arvioitava liittokokouksessa30.10.2018 16:14:21 EETTiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) hallitus vaatii Akavan ylimääräisen liittokokouksen järjestämistä puheenjohtaja Sture Fjäderin luottamuksen mittaamiseksi. - Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen keskeisiä arvoja ovat avoimuus ja oikeudenmukaisuus. On tärkeää koko Akava-yhteisön kannalta, että puheenjohtajan luottamus saatetaan nimenomaan liittokokouksen käsiteltäväksi. Tällöin jokaisen jäsenliiton on osallistuttava keskusteluun ja kerrottava oma kantansa Fjäderin luottamukseen. Olemme pettyneitä siihen, ettei Akavan hallitus katsonut asiaa sellaiseksi, että se tulisi käsitellä osana syysliittokokouksen asialistaa, kertoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n puheenjohtaja Antton Rönnholm. Fjäderin julkiset ulostulot ovat herättäneet kohuja jo usean vuoden ajan ja jakaneet akavalaista kenttää tavalla, joka on vahingollinen Akavalle ja sen jäsenistölle. Fjäderin lausunto maahanmuuttajille tarjottavista heikommista työehdoista oli täydellisessä ristiriidassa Yhteiskunta-alan