Kunnon loma myös määräaikaiselle – YKAn kolme ratkaisua

Juhannuksena Suomi hiljenee, kun suuri osa työntekijöistä vetäytyy viettämään kesälomaa. Loman suhteen kaikki eivät kuitenkaan ole samassa tilanteessa. Erityisesti lyhytaikaisissa määräaikaisissa työ- tai virkasuhteissa työskentelevät ovat vuosiloman osalta heikommassa asemassa kuin vakituiset. Lomapäiviä kertyy vuosilomalain mukaan alle vuoden mittaisessa palvelussuhteessa kaksi päivää kuukaudessa, kun muilla lomakertymä on kaksi ja puoli päivää kuukaudessa.

- Jaottelu alle vuoden ja yli vuoden mittaisiin työ- ja virkasuhteisiin ei ole vuosilomien kertymisen osalta enää tätä päivää. Kaikista palvelussuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa, sanoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Työpaikkojen vaihtuessa tiuhaan ei lomaa välttämättä saa pidettyä juuri koskaan. Ongelma koskee pätkätyöläisten lisäksi myös muita työpaikan vaihtajia, sillä ensimmäinen kesä uudessa työpaikassa voi kulua vailla yhtään lomapäivää.

- Työpaikkaa vaihtaville sekä määräaikaisissa palvelussuhteissa oleville pitää taata oikeus taloudellisesti turvattuun vuosiloman pitämiseen. Yksi mahdollisuus olisi vuosilomapankki, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen, ehdottaa Pöyhönen.

Toinen tapa helpottaa määräaikaisten ja työpaikkaa vaihtavien tilannetta olisi siirtyä vuosilomien ansainnassa reaaliaikaiseen ansaintaan. Nykyisin lomat ansaitaan huhtikuusta maaliskuuhun olevan lomanmääräytymisvuoden aikana, ja valtaosin lomapäivät voi käyttää vasta lomanmääräytymisvuoden päättymistä seuraavalla lomakaudella, joka on pääsääntöisesti 2.5 – 30.9.

- Reaaliaikaisessa seurannassa työntekijälle alkaisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Nykyisestä jäykästä ansaintamallista voitaisiin tällöin luopua, sanoo Pöyhönen.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ehdottaa kolmea erilaista ratkaisua kohti lomatasa-arvoa:

1. Kaikista työ- ja virkasuhteista tulisi kertyä vuosilomaa vähintään 2,5 päivää kuukaudessa.
  2. Lomien tulisi kertyä vuosilomapankkiin, jonka avulla lomapäivät seuraavat työntekijää työpaikasta toiseen.
  3. Työntekijälle voisi kertyä käytettävissä olevaa vuosilomaa tämän ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Meillä kaikilla on oikeus kunnon lomaan!

Lue myös:

YKA on linjannut vuosilomasta yhteiskuntapoliittisessa ohjelmassaan:

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, simo.poyhonen@yhteiskunta-ala.fi, p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Työttömyys kääntyi laskuun yhteiskunta-alan korkeakoulutetuilla3.7.2017 09:00Tiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen tekemän työmarkkinatutkimuksen mukaan pahin työttömyyskausi näyttää olevan takanapäin ja työllisyys on paranemassa jopa odotettua nopeammin. Työmarkkinatutkimuksen kyselyyn vastanneista oli työttömänä vajaat 6 prosenttia. Korkeimmillaan yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen työttömyys oli viime vuonna. Silloin työttömyysprosentti oli kahdeksan. Yli 20 vuoden tarkastelujaksolla työttömyys on ollut alalla matalimmillaan vuonna 2008, jolloin työttömiä oli alle kaksi prosenttia. Työttömyyttä on kahden viime vuoden aikana kokenut 18 prosenttia vastaajista. Edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 23 prosenttia. -Työmarkkinatutkimuksen monet tunnusluvut osoittavat, että suunta on ylöspäin ja työttömyyden kurimus helpottamassa. Myös Akavan tuoreen työttömyyskatsauksen mukaan korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömien määrä vähenee kiihtyvällä tahdilla, Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen toteaa. Myös vastavalmistunei

Menestyvän kunnan takana on osaava henkilöstö31.3.2017 10:32Tiedote

Kuntavaaleissa 9. huhtikuuta valitaan lähes 9000 kunnanvaltuutettua päättämään kuntien asioista seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Valtuusto tekee päätökset, mutta toimiva hallinto on kunnan keskushermosto, joka valmistelee ja toteuttaa poliitikkojen päätökset sekä huolehtii kuntalaisten sujuvasta arjesta ja palveluista. - Hallinnon asiantuntijoiden osaamisesta on erityisen tärkeä huolehtia tulevalla valtuustokaudella, kun kuntakenttä on myllerryksessä, Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen toteaa. Maakunta- ja soteuudistus muokkaavat kuntien tehtäväkenttää uusiksi. Lisäksi kuntalaisten lisääntyvä valinnanvapaus sekä palveluiden hankinta yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta vaikuttavat olennaisesti henkilöstön osaamistarpeisiin. YKA on ollut mukana kehittämässä kunta- ja alueyhteisöjen palveluosaamisen erikoistumiskoulutusta yhteistyössä hallintotieteitä kouluttavien yliopistojen kanssa. Uudista ja vaikuta palveluosaamisella –koulutus alkaa vuoden 2018