Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusten sovitteluesitystä ei hyväksytty

Tehy ja SuPer ovat hylänneet valtakunnansovittelijan tekemän ratkaisuesityksen kunnallisesta pääsopimuksesta sekä kunnallisesta yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta 2020-2021 (KVTES).

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL on Suomen suurin pelastushenkilöstön ammattiliitto. Kuva: Mikko Vähäniitty

- Valtakunnansovittelijan sovintoehdotus ei vastannut kaikilta osin järjestöjen ja jäsenien odotuksia, joten sovintoehdotus hylättiin, SPALin johtaja Kim Nikula sanoo.

SOTE-neuvottelujärjestön muodostavat Tehy, SuPer, Erto ja SPAL.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin jäseniä on kolmen virka- ja työehtosopimuksen piirissä:

• Pelastustoimen henkilöstö, Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS
  • Päätoimiset ensihoitajat, Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES
  • Hätäkeskusten työntekijät, Valtion virka- ja työehtosopimus

Lisätietoa:

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 716 1805, kim.nikula@spal.fi

Edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, puh. 045 854 1989, pasi.jaakkola@spal.fi

Suomen Palomiesliitto SPAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: Pelastustoimen asema ja resurssit turvattava sote- ja pelastustoimen uudistuksessa28.11.2019 15:05:00 EETTiedote

Palomiesliiton SPAL ry:n liittokokous on huolestunut pelastusalan asemasta ja riittävästä toimintakyvystä tulevassa pelastustoimen uudistuksessa, jota valmistellaan sote-uudistuksen rinnalla. Kuntien vastuulla oleva alueen pelastustoimi siirtyy jatkossa maakuntien järjestämisvastuulle. Pelastustoimi on pidettävä omana, erillisenä toimialana maakunnissa, edellyttää Palomiesliitto.