Kuntaliitossa ja Kuntaliitto Palveluissa käynnistyy muutosneuvottelut

Suomen Kuntaliitto ry:ssä ja Kuntaliitto Palvelut Oy:ssä käynnistyy muutosneuvottelut, jotka koskevat koko Kuntaliiton ja Kuntaliitto Palvelujen henkilöstöä, pois lukien toimitusjohtaja ja varatoimitusjohtajat.

Työnantajan arvion mukaan muutos voi johtaa Kuntaliitto ry:n osalta korkeintaan 60 ja Kuntaliitto Palvelut Oy:n osalta korkeintaan kahdeksan nykyisen tehtävän lakkaamiseen, osa-aikaistamiseen tai työtehtävien, vastuiden tai muiden työsuhteiden olennaisten ehtojen muutokseen irtisanomisperusteella. Lisäksi muutokset työsuhteen ehtoihin tai työtehtäviin työnantajan työnjohto-oikeuden perusteella ovat mahdollisia.

Muutosneuvotteluihin on päädytty, koska Kuntaliiton ja Kuntaliitto Palvelujen toimintoja on uudistettava vastaamaan kuntien tehtävien ja roolien murroksen aiheuttamaa palvelutarpeen muutosta. Muutospaineita aiheuttaa myös 1.1.2023 voimaan tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus, jonka yhteydessä mainitut vastuut siirtyvät pois kunnilta ja kuntayhtymiltä. Uudistus vaikuttaa jäsenten Kuntaliitolle maksamiin jäsenmaksuihin, ja Kuntaliiton jäsenmaksutulot tulevatkin vuonna 2023 laskemaan 30 prosenttia.

Muutosneuvotteluissa tarkastellaan, mitkä palvelut jäsenkunnille ovat tulevaisuudessa keskeisiä, ja mitä nykyisin tarjottavia palveluja voisi mahdollisesti lopettaa tai supistaa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen
p. 09 771 2000

Henkilöstöjohtaja Hannele Lindfors
p. 09 771 2041

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Vauvarahaa, lahjakortteja ja tavaralahjoja - Näin kunnat muistavat vastasyntyneitä kuntalaisia vuonna 202228.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuntaliitto toteutti alkusyksystä 2022 selvityksen kuntien tavoista muistaa vastasyntyneitä kuntalaisia ja samalla houkutella kuntaan uusia asukkaita. Manner-Suomen 293 kunnasta tieto muistamisesta saatiin 280:stä, eli 96 % kaikista kunnista. Edellisen kerran vauvarahan maksamista on selvitetty vuonna 2019. Selvityksestä rajattiin ulos Ahvenanmaan maakunnan kunnat.