Kuntaliitto etsii jälleen Suomen liikkuvinta kuntaa

Kolmatta kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsitään jälleen kuntalaisten liikuntamahdollisuuksia monipuolisesti edistänyttä kuntaa.

Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan ohjelmaa ja sen järjestää Kuntaliitto yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Tänä vuonna kilpailun teemana on liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi tehty yhteistyö.

Lisää liikettä yhteistyöllä

Kilpailussa etsitään kuntaa, joka tekee monipuolista yhteistyötä yli sektori- ja organisaatiorajojen kuntalaisten liikkeen lisäämiseksi. Valinnassa painotetaan erityisesti sitä, kuinka kunta on onnistunut kokoamaan yhteen eri toimijoita ja edistää kaikkien kuntalaisten monipuolista liikkumista. Viime vuonna kilpailun voittajaksi selviytyi Oulu.

– Suomen liikkuvin kunta -kilpailulla Kuntaliitto haluaa tehdä näkyväksi sitä hyvää työtä, jota kunnissa tehdään liikkumisen lisäämiseksi ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Samalla haluamme nostaa esiin hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä kuntakentälle jaettavaksi, sanoo liikunta- ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker Kuntaliitosta.

Kilpailu on avoin, maksuton ja tarkoitettu kaikille kunnille. Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu keskiviikkoon 16.10. klo 12.00 mennessä tämän linkin kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/30EBB0C99D0AA68A

Asiantuntijaraati valitsee ehdokkaista kolme finalistia, jotka julkistetaan Ylen suorassa lähetyksessä 7.12. alkaen. Voittaja palkitaan Uno-pokaalilla Helsingin Hartwall Arenalla 16.1.2020 järjestettävässä Urheilugaalassa.

Lisätietoja kilpailusta: kuntaliitto.fi/liikkuvinkunta

Mari Ahonen-Walker
erityisasiantuntija, Kuntaliitto ry

Uusi henkilöstömitoitus nostaa merkittävästi ikääntyneiden palvelujen kustannuksia10.10.2019 11:40:51 EESTTiedote

Vuonna 2018 tehostetussa palveluasumisessa asui 7,6 % 75 vuotta täyttäneistä (39 000 henkilöä). Kustannukset ja henkilöstön tarve nousevat joka tapauksessa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Nousu on maltillisempaa, jos ikääntyneet voivat asua pidempään kotona. Kunnat voivat kehittää kotihoitoa ja muita kotona asumista tukevia palveluita, mikä vaikuttaa siihen, kuinka moni 75 vuotta täyttäneistä tarvitsee tehostettua palveluasumista.