Kuntaliitto ry:n ja Kuntaliitto Palvelut Oy:n muutosneuvottelut ovat päättyneet

Suomen Kuntaliitto ry:n ja Kuntaliitto Palvelut Oy:n yhteistoimintalain mukaisten muutosneuvottelujen seurauksena on päädytty yhteensä 23 irtisanomiseen. Lisäksi 12 työtekijän työsuhde on päättymässä muusta syystä, esimerkiksi eläköitymiseen tai omaan irtisanoutumiseen.

Syyskuussa käynnistyneet muutosneuvottelut koskivat koko Kuntaliiton ja Kuntaliitto Palvelujen henkilöstöä, pois lukien toimitusjohtaja ja varatoimitusjohtajat. Muutosneuvottelujen alussa henkilöstön vähennystarpeeksi arvioitiin enintään 60 henkilöä Kuntaliiton ja kahdeksan henkilöä KL Palveluiden puolelta.

- Kykenimme neuvottelujen aikana löytämään säästökohteita myös muualta kuin henkilöstömenoista. Muutosneuvotteluissa tarkasteltiin, mitkä palvelut jäsenkunnillemme ovat tulevaisuudessa keskeisiä, vaikka resurssimme supistuvat, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen toteaa.

- Tulevaisuudessa painotamme toiminnassamme ennakoivaa ja strategista edunvalvontaa sekä toimivia neuvontapalveluita. Tätä tuetaan tietoon perustuvilla analyyseillä ja kehittämistoiminnalla. Pyrimme olemaan kaupunkien ja kuntien kanssa vahvassa vuorovaikutuksessa ja siten tukemaan toimintaympäristön muutosten hallintaa sekä tulevaisuuden kunnan toimintaa.

Kuntaliitossa oli ennen muutosneuvottelujen alkamista noin 190 työntekijää ja KL Palveluissa kahdeksan työntekijää.

Kuntaliitto on kuntien edunvalvoja, kuntakentän kehittäjä ja kunta-alan asiantuntijapalvelujen tarjoaja. Kaikki Suomen 309 kaupunkia ja kuntaa ovat Kuntaliiton jäseniä. Muutosneuvotteluihin päädyttiin, koska Kuntaliiton jäsenmaksutulot laskevat vuodesta 2023 lähtien 30 prosenttia. Lisäksi muutospaineita aiheuttaa vuoden 2023 alusta voimaan tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus, jonka yhteydessä nämä vastuut siirtyvät pois kunnilta ja kuntayhtymiltä.

Hyvinvointialueiden palveluja turvaamaan Kuntaliitto perusti lokakuun lopussa Hyvinvointialueyhtiö Oy:n, jonne siirtyy Kuntaliitosta ja KL Palveluista 16 vakituista henkilöä. Ratkaisu luo edellytykset mm. Kuntaliiton aiemmin tarjoaman sote-muutostuen jatkumiselle sekä hyvinvointialueiden yhteisen, oman edunvalvonnan tuelle. Yhtiön toiminta sovitetaan vastaamaan hyvinvointialueiden tarpeita, ja sen on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2023 alussa. Tarkoituksena on, että hyvinvointialueet tulevat yhtiön omistajiksi niille suunnattavan osakeannin kautta.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 050 380 5907

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Vårdreformen kapar av kommunalskatten, oväntat många kommuner sänker sin fastighetsskatt18.11.2022 15:08:48 EET | Tiedote

I början av 2023 sker en historisk förändring i kommunalskattesatserna. I enlighet med finansieringslagen för social- och hälsovårdsreformen sänks inkomstskattesatserna för fastlandskommunerna med 12,64 procentenheter 2023 och motsvarande belopp överförs till statsbeskattningen. Fastlandskommunerna kan alltså inte ändra sina kommunalskattesatser för 2023. Inkomstskattesatserna ändrades inte heller på Åland.

Sote-uudistus pienentää kunnallisveroa historiallisesti, yllättävän moni kunta laskee kiinteistöveroa18.11.2022 12:51:02 EET | Tiedote

Kunnallisveroprosentit muuttuvat vuoden 2023 alussa historiallisesti. Sote-uudistuksen rahoituslaki määrää, että Manner-Suomen kuntien tuloveroprosentit laskevat 12,64 prosenttiyksikköä vuonna 2023 ja vastaava summa siirtyy valtion verotukseen. Manner-Suomen kunnat eivät voi siis muuttaa vuoden 2023 kunnallisveroprosenttejaan. Tuloveroprosentteihin ei tehty muutoksia myöskään Ahvenanmaalla.

Kommunförbundet bildar ett bolag för att trygga tjänsterna för välfärdsområdena i övergångsskedet28.10.2022 11:59:29 EEST | Tiedote

Kommunernas uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs till de nya välfärdsområdena 1.1.2023, Det här påverkar också Kommunförbundets verksamhet. Eftersom Kommunförbundet är en förening som ägs av kommunerna, kan förbundet inte betjäna välfärdsområdena. Kommunförbundet och välfärdsområdena har ändå letat efter en samarbetsform för att kunna tillhandahålla tjänster för välfärdsområdena i övergångsskedet och möjliggöra en process mot en mer permanent lösning.

Kuntaliitto perustaa yhtiön takaamaan hyvinvointialueille siirtymävaiheen palvelut28.10.2022 11:54:35 EEST | Tiedote

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tehtävät siirtyvät 1.1.2023 kunnilta uusille hyvinvointialueille. Tämä vaikuttaa myös Kuntaliiton toimintaan. Kuntien omistamana yhdistyksenä Kuntaliitto ei voi palvella hyvinvointialueita. Kuntaliitto on kuitenkin halunnut yhdessä hyvinvointialueiden kanssa löytää yhteistyöratkaisun, joka mahdollistaa hyvinvointialueille siirtymävaiheen palvelut ja prosessin kohti vakiintuneempaa ratkaisua.