Kuntatalouden kriisiä tuettava myös ensi vuonna – lääkkeitä löydettävä budjettiriihessä

Kuntataloutta on tuettava koronan vuoksi myös ensi vuonna, vaatii Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta. Kuntakyselyihin perustuvan arvion mukaan koronaepidemia heikentää kuntataloutta 1,7 miljardilla eurolla vuonna 2021.

Syksyn budjettiriihessä on tehtävä päätöksiä kuntatalouden kriisin helpottamiseksi, hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi ja kunnalliserojen korotuspaineiden hillitsemiseksi.

Kuntaliitto esittää, että kuntien yhteisöveron jako-osuuden korotusta jatketaan myös vuonna 2021.

Budjettiriihessä on käynnistettävä valmistelu, jolla kuntien tulopohjaa pysyvästi vahvistetaan ohjaamalla osuus pääomaveroista kunnille.

Kuntaliitto vaatii, että kiky-tuntien vuoksi tehty yli 234 miljoonan euron valtionosuusleikkaus tulee nyt purkaa, koska työajan pidennyksestäkin on pääosin luovuttu. Muutoin valtio leikkaisi vastoin hallitusohjelmaa suoraan kuntien peruspalveluihin suunnattua valtionosuusrahoitusta.

Kuntien uusiin ja laajeneviin tehtävin on suhtauduttava pidättyväisesti.

Lisäksi Kuntaliitto kiirehtii kiinteistöverouudistuksen toteuttamista. Sitä on toistuvasti lykätty, mikä aiheuttaa epävarmuutta toimijoiden keskuudessa.

Kunnat tarjoavat ratkaisuja työllisyyden edistämiseen

Kuntien edellytyksiä työllisyys- ja yrityspalvelujen järjestämisessä on vahvistettava. Työllisyyskokeiluun on otettava kaikki siihen hakeneet kunnat.

Kestävää elvytystä jatkettava

Kuntien ilmasto- ja työllisyystavoitteita tukevia kestävän elvytyksen toimia tulee jatkaa. Kipeimmin elvytystä kaivataan energia- ja sisäilmaremontteihin sekä joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn liittyviin toimiin.

Elvytystoimien valmistelussa on aidosti kuultava kuntia ja kaupunkeja, koska niillä on merkittävä rooli hankkeiden edistämisessä yhteistyössä erityisesti yritysten kanssa.

Joona Räsänen, hallituksen puheenjohtaja, puh. 050 547 5590

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, puh. 050 380 5907

Timo Reina, varatoimitusjohtaja, puh. 040 555 8458

Minna Punakallio, pääekonomisti, puh. 040 751 5175

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.