Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Olemme olleet jo yli vuoden ajan koko ihmiskuntaan yllättäen iskeneen koronaviruspandemian kourissa. Koronatilanteen aiheuttaman poikkeusajan kestoa ei pysty kukaan tässä vaiheessa varmuudella arvioimaan. Korona on joka tapauksessa jo tähän mennessä aiheuttanut joka puolella maapalloa järkyttävän paljon taloudellista vahinkoa ja inhimillistä kärsimystä. Poispääsy koronan syövereistä kyllä jossain vaiheessa koittaa, ja siihenkin uuteen aikakauteen on alettava varautua jo nyt.

Yhteiskunnan, kuntienkin, on tuettava koronavaurioiden korjaamistoimenpiteitä. Lisäksi on kunnissakin saatava selkeitä varautumissuunnitelmia ja ennakointia mahdollisia tulevia, ei-toivottavia kriisitilanteita varten. Näin pystytään myös varmistamaan peruspalveluiden toimivuutta ja siten kuntalaisten turvallisuutta ja turvaverkkoja.

SDP:lle on tärkeää, että matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden toimivuus ja saatavuus taataan. Koronapandemian aikana sote-puolelle syntynyttä hoitovelkaa on pienennettävä. Perheitä on tuettava ja kohdattava avuntarpeen kartoittamiseksi. Lasten ja nuorten hyvinvointiin on panostettava. Ikäihmisten ja naisten asemaa on entisestään tuettava.

Poliittisella tahtotilalla kunnissa on merkittävä vaikutus siihen, millaista palvelurakennetta halutaan edistää ja kehittää, ja vastaavasti millaista ei haluta. SDP haluaa kehittää vahvoja peruspalveluita, edistää virkeää elinkeinoelämää, vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa sekä korjata koronapandemian vaurioita vahvoin toimin. Sillä on siis väliä, ketä sinä äänestät kuntavaaleissa.

Kaakkois-Suomen Demarinaiset ry:n kevätpiirikokouksen julkilausuma 25.4.2021

Kaakkois-Suomen Demarinaiset ry

Sari Melkko, puheenjohtaja

Virpi Torniainen, varapuheenjohtaja

Sari Rautiainen, sihteeri

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.

Feminismiä kuntiin - Demarinaiset julkaisivat kuntavaaliteesinsä9.2.2021 17:29:13 EET | Tiedote

Huhtikuussa käytävät kuntavaalit määritelevät kuntien suunnan seuraaviksi vuosiksi. Äänestämällä vaaleissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman kuntansa kehitykseen. Demarinaiset haluaa huolehtia siitä, että jokaisella ihmisellä on toimiva arki, huolenpitoa, työtä ja saavutettavat palvelut. Demarinaisten kuntavaaliteesit kiteytyvät neljän otsikon alle, joita ovat saavutettavat palvelut, yhdenvertainen ja syrjinnästä vapaa kunta, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä kunta sekä kunta tasa-arvoisen työelämän edelläkävijänä.

Loppu tyttöjen ja naisten silpomiselle5.2.2021 12:23:34 EET | Tiedote

Naisten ja tyttöjen sukuelinten silpominen rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia ja vaarantaa hengen ja terveyden. Maailmassa on arviolta 200 miljoonaa tyttöä ja naista, joiden sukuelintä on silvottu. Tämänhetkinen koronaepidemia ja poikkeusolot ovat huonontaneet tyttöjen asemaa. YK:n väestörahasto UNFPA mukaan koronaepidemia on haitannut sukuelinten silpomisen vastaista työtä. Sen seurauksena seuraavan vuosikymmenen aikana silvotuksi joutuu arviolta kaksi miljoonaa tyttöä, jotka olisivat muuten voineet säästyä teolta.