Kuntaverovertailu 2020: Mikkeli on maakuntakeskusten kirein verottaja

Mikkeli nousee maakuntakeskusten kireimmäksi verottajaksi Veronmaksajien kuntaverovertailussa vuonna 2020.

Mikkeli kiristi kunnallista tuloveroprosenttiaan peräti 1,50 prosenttiyksikköä vuodelle 2020. Ilman veroprosentin nostoa keskituloisten palkansaajapuolisoiden verotaakka* olisi tänä vuonna 1 020 euroa pienempi.

Mikkelin jälkeen seuraavaksi kirein verotus maakuntakeskuksista on Kokkolassa ja Rovaniemellä. Keveimmin verottavaa Helsinkiä seuraavat puolestaan Turku ja Jyväskylä.
Vertailun laskelmissa palkansaajapuolisot maksavat Mikkelissä yli 2 900 euroa enemmän kunnallis-, kirkollis- ja kiinteistöveroa kuin Helsingissä.

Veronmaksajien selvityksessä vertaillaan kunnallisia veroja Manner-Suomen kunnissa. Selvityksen laati Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen.

”Tuloveroprosenttiaan nostaneiden kuntien joukossa oli tänä vuonna myös useita suuria maakuntakeskuksia, kuten Tampere, Kuopio ja Vaasa. Kunnallisveroprosentit nousivat tänä vuonna kunnissa, joissa asuu yhteensä yli miljoona suomalaista”, Kalluinen toteaa.

Suurin kunnallinen tuloveroprosentti on tänä vuonna Halsualla - 23,50 - ja se on yhden prosenttiyksikön suurempi kuin korkein kunnallinen tuloveroprosentti viime vuonna. Alinta tuloveroprosenttia soveltaa jälleen Kauniainen (17,00).

”Kauniaisissa vertailun esimerkkipuolisot maksavat tuloistaan veroja ja veronluonteisia maksuja noin 21 908 euroa, joka on noin 4 900 euroa vähemmän kuin Halsualla”, Kalluinen kertoo.

Halsuassa ja Mikkelissä veroprosentit nousivat 1,50 prosenttiyksikköä vuodelle 2020. Sotkamossa tuloveroprosentti keveni saman verran. Muutokset vaikuttavat esimerkkipuolisoiden tuloihin 1 020 eurolla.

Muita ankaria verottajakuntia ovat muun muassa Kyyjärvi, Veteli ja Savonlinna. Keveimpiin verottajiin kuuluvat vastaavasti Espoo, Helsinki, Eurajoki ja Vantaa. Maakunnista verotus on keskimäärin keveintä Uudellamaalla, kireintä Etelä-Savossa.

Kuntien verot 2020 -selvitys esimerkkilaskelmineen sekä lista lievimmin ja ankarimmin verottavista kunnista ovat luettavissa Veronmaksajien verkkosivuilla, veronmaksajat.fi

*Kunnallis- ja kirkollisvero sekä valtionvero, yleisradiovero ja sosiaalivakuutusmaksut

ekonomisti Janne Kalluinen, Veronmaksajat, puh. 09 6188 7327 ja 0443 210 990

Veronmaksajien Lehtinen kehysriihestä: Kriisinhoito nyt tärkeintä, elokuussa linjattava paluu kestävään kasvuun8.4.2020 16:23:39 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen keskittymistä kehysriihessään pelkkään akuuttiin kriisinhoitoon tässä poikkeuksellisessa tilanteessa luonnollisena ja perusteltuna. - Koronakriisin hoitoon on nyt välttämätöntä satsata erittäin tuntuvasti ja nopeasti. Hallitus on ymmärrettävästi keskittynyt kehysriihessään pelkästään näihin tilanteen vaatimiin välittömiin toimiin. Hallitus lykkäsi tulevan talouskehityksen kannalta keskeisten talous- ja veropolitiikan ratkaisujen tekemisen loppukesään. Talouspolitiikan kokonaisuudesta on tarkoitus linjata vasta elokuun budjettiriihessä. Myös verotuksen tulevasta suunnasta päätetään silloin. - Hallitukselta on syytä odottaa elokuussa määrätietoisia talous- ja veropolitiikan linjauksia, joilla Suomi saadaan palautettua takaisin kasvavan talouden, korkean työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle. Veropolitiikan ratkaisujen on myös tuettava talouden ripeää elpymistä ajankohtaisen koronavirusepidemian aiheu

Veronmaksajat peruuttaa Vero2020-tapahtuman – tilalle verkkoseminaari12.3.2020 17:03:52 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto peruuttaa ensi keskiviikolle 18.3. suunnitellun vuosittaisen ”Vero2020”-tapahtumansa koronaviruksen kohonneen tartuntariskin takia. Ilmoittautuneille ja muullekin kiinnostuneelle yleisölle tarjotaan kuitenkin verkkoseminaari verotuksen ja oman talouden päivänpolttavista aiheista. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää Finlandia-talolla ja siihen oli ilmoittautunut 1200 henkeä. Veronmaksajat pahoittelee peruutuksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Vero2020-verkkoseminaari järjestetään samana päivänä 18.3. klo 10-15 Veronmaksajien nettisivuilla. Sen ohjelma vahvistetaan pian samassa osoitteessa. Myös median edustajat ovat tervetulleita seuraaman verkkolähetystä suorana tai myöhemmin tallenteena.

Veronmaksajien Lehtinen maakuntaverokomiteasta: Mahdollisen maakuntaveron vaikutukset on tärkeää selvittää5.3.2020 14:15:47 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen katsoo, että maakuntaverokomitean asettaminen on hallitukselta perusteltu ratkaisu. Lehtinen on komitean jäsen. - Maakuntavero vaikuttaisi syvällisesti verojärjestelmään, joten on korkea aika huolellisesti punnita mahdollisten muutosten kaikki ulottuvuudet. Asetettu komitea sopii tähän tarkoitukseen, Lehtinen toteaa. Ajankohta maakuntaverokomitean asettamiselle on otollinen, sillä hallituksen kaavailuissa sote-uudistus käynnistettäisiin aluksi valtion rahoituksen perustalle. Sote-uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ei siis olla ottamassa käyttöön maakuntien verotusoikeutta. - Nyt on oivallinen tilaisuus käydä maakuntaveron käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä asiantuntevasti ja monipuolisesti läpi jo ennen verojärjestelmän mahdollisia muutoksia koskevien ratkaisujen tekemistä. Lehtinen korostaa mahdollisen maakuntaveron käyttöönoton vaikutusten arviointia myös valtakunnallisen veropolitiikan harjoittamisen kannalta. - Kulloisenk

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019: Suomen verotus iskee ankarasti kun tulot nousevat16.12.2019 03:00:00 EETTiedote

Palkkojen verotus on Suomessa vertailumaihin nähden sitä kireämpää, mitä suuremmat ovat palkansaajan tulot, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton uusi palkkaverovertailu. Verotus iskee ankarasti palkansaajan lisäansioihin. Keskituloisen palkansaajan sadan euron palkankorotuksesta 47 euroa menee veroihin. Marginaaliveroprosentti on Suomessa 44 000 euron palkkatasolla Pohjoismaiden korkein ja siten vähiten kannustava. Suomen palkkaverotus on kansainvälisesti vertailtuna varsin progressiivista. Vertailun suurituloisinta, 143 000 euroa vuodessa ansaitsevaa palkansaajaa verotetaan Suomessa 6,8 prosenttiyksikköä ankarammin kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin. - Jyrkkä progressio ja korkeat marginaaliverot ovat sitkeä piirre palkkaverotuksessamme, Veronmaksajien pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola toteaa. Suomessa palkansaajan veroprosentti on selvityksen matalimmalla, eli 28 600 euron vuosittaisella palkkatasolla eurooppalaisten vertailumaiden keskitasoa. Verotus kiristyy kuitenkin nopeas