Kuntaverovertailu 2021: Mikkeli on kirein maakuntakeskus, Halsua kirein kunta

Vuonna 2021 maakuntakeskusten kirein verotus on Mikkelissä ja kevyin Helsingissä. Mikkelin tuloveroprosentti on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin Helsingissä, selviää Veronmaksajain Keskusliiton kuntaverovertailusta.

Keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat Mikkelissä noin 2 900 euroa enemmän veroja pääkaupunkiin verrattuna, kun huomioidaan kunnallis-, kirkollis- ja kiinteistöverot.

Helsingin jälkeen vertailun seuraavaksi keveimmät verottajat ovat Turussa ja Jyväskylässä. Vastaavasti Kokkola ja Rovaniemi ovat verottajina ankarimmat maakuntakeskukset Mikkelin jälkeen.

Veronmaksajien selvityksessä vertaillaan kunnallisia veroja Manner-Suomen kunnissa. Selvityksen laati Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen.

”Tuloveroprosenttiaan vuodelle 2021 nostaneita kuntia oli Suomessa 39, joka on toistaiseksi pienin lukumäärä tällä vuosituhannella. Kuntien verotulot kehittyivät vuonna 2020 koronasta huolimatta paremmin kuin viime keväänä ehdittiin kenties pelätä”, Kalluinen toteaa.

Kunnan tuloveroprosentti nousi kuluvalle vuodelle muun muassa Oulussa ja Porissa. Neljä kuntaa alensi veroprosenttiaan vuodentakaisesta.

Suurin kunnallinen tuloveroprosentti on tänä vuonna 23,50, jota sovelletaan Halsualla. Alinta tuloveroprosenttia 17,00 soveltaa jälleen Kauniainen.

”Kauniaisissa keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat tuloistaan veroja ja veronluonteisia maksuja 22 034 euroa*, joka on 4 923 euroa vähemmän kuin Halsualla”, Kalluinen kertoo.

Halsuan ohella muita kireän ansiotuloverotuksen kuntia vuonna 2021 ovat Ylivieska, Kyyjärvi, Karijoki ja Veteli. Keveimpiin verottajiin kuuluvat Kauniaisten lisäksi Espoo, Helsinki, Eurajoki ja Vantaa. Manner-Suomen maakunnista verotus on keskimäärin keveintä Uudellamaalla, kireintä Etelä-Savossa.

*Sisältää kunnallis- ja kirkollisveron sekä valtionveron, yleisradioveron ja sosiaalivakuutusmaksut. Ei sisällä kiinteistöveroa.

Kuntien verot 2021 -selvitys esimerkkilaskelmineen sekä lista lievimmin ja ankarimmin verottavista kunnista ovat luettavissa osoitteessa veronmaksajat.fi

ekonomisti Janne Kalluinen, puh. 09 6188 7327, 0443 210 990

Kolmannes veroista on kulutusveroja – tupakka-askin hinnasta jo 89 prosenttia veroa23.6.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2020 Suomessa kerättiin kulutusveroja 33,3 miljardia euroa. Kulutusverot olivat viime vuonna kolmasosa kaikista Suomen veroista ja veronluonteisista maksuista. Kulutusverojen suhde bruttokansantuotteeseen oli vuonna 2019 Suomessa 14,2 prosenttia. Näin mitattuna Suomen kulutusverotus on OECD-maiden kärjen tuntumassa. Keskeisimpiä valmisteveroja Suomessa ovat energiaverot sekä alkoholijuoma- ja tupakkavero. Esimerkiksi bensiinilitran hinnasta noin kaksi kolmannesta on valmiste- ja arvonlisäveroa. Puolen litran Koskenkorva-pullon hinnasta veroa on jopa 83 prosenttia, tupakka-askista peräti 89 prosenttia. Luvut käyvät ilmi Veronmaksajien ekonomistin Janne Kalluisen selvityksestä ”Kulutusverot meillä ja muualla 2021”. Selvityksessä on tarkasteltu kulutusverotusta Suomessa ja vertailtu sitä muihin EU- ja OECD-maihin. Kulutusverojen osuus kaikista verotuloista on kasvanut 2000-luvulla. Vuonna 2000 kulutusverojen osuus verotuotoista oli 29,0 prosenttia ja 2010 31,8 prosenttia. Vuodesta