Kuntien naisvaikuttajafoorumi nostaa tasa-arvon kuntavaalien teemaksi

Tasa-arvo alkaa kuntapolitiikasta. Kuntien naisvaikuttajafoorumissa laaditaan yhdessä sukupuolten tasa-arvon teemoja kevään 2017 kuntavaaleihin. Foorumi pidetään torstaina 29.9.2016 Kuntatalossa, os. Toinen linja 14, Helsinki. arvon edistämisessä kuntapolitiikassa. Paneeliin osallistuvat Pentti Arajärvi (SDP), Sonja Falk (KD), Lotte Grahnberg-Haakana (RKP), Veronika Honkasalo (Vas.), Kirsi Marttinen (Kesk.), Mari Rantanen (PS), Sari Rautio (Kok.), Katriina Rosavaaran (Feministinen puolue), kansalaisaktivisti Leo Stranius sekä vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö (Vihr.).

Kuntaliiton kutsu tiedotusvälineille
26.9.2016

Kuntien naisvaikuttajafoorumi nostaa tasa-arvon kuntavaalien teemaksi

torstaina 29.9.2016 Kuntatalossa, os. Toinen linja 14, Helsinki.

Foorumissa ovat mukana johtavat poliitikot, muun muassa Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero, Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Sari Raassina ja Kuntaliiton hallituksen jäsen Minerva Krohn.

Puolueiden paneelissa kello 14.30 alkaen kokeneet poliitikot kertovat onnistumisista tasa-arvon edistämisessä kuntapolitiikassa. Paneeliin osallistuvat Pentti Arajärvi (SDP), Sonja Falk (KD), Lotte Grahnberg-Haakana (RKP), Veronika Honkasalo (Vas.), Kirsi Marttinen (Kesk.), Mari Rantanen (PS), Sari Rautio (Kok.), Katriina Rosavaara (Feministinen puolue), kansalaisaktivisti Leo Stranius sekä vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö (Vihr.).

Näyttelijä Emma Paju-Torvalds tuo naisliikkeen voimahahmona Lucina Hagmanina tasa-arvotervehdyksen sadan vuoden takaa ja ryhtiä keskusteluun.

Tapahtuman järjestävät Kuntaliitto, Naisjärjestöjen Keskusliitto, Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS, Monika-Naiset liitto ry ja Tasa-arvoasian neuvottelukunta.

NAISVAIKUTTAJAFOORUMIN OHJELMA

Tiesitkö, että naisia on 36 % kuntien valtuutetuista ja alle 30 % kunnanvaltuustojen ja kunnanhallitusten puheenjohtajista?

9.30 Aamukahvi

10.00 Tilaisuuden avaus, Sirpa Paatero, Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja

10.15 Sukupuolten tasa-arvo sote-uudistuksessa, Sari Raassina, Tasa-arvoasiain
neuvottelukunnan puheenjohtaja, Kati Hokkanen, ylitarkastaja, sosiaali- ja terveysministeriö

11.00 Mitä tasa-arvotyössä tapahtuu nyt?
Eurooppalainen naisten ja miesten tasa-arvon peruskirja paikallishallinnossa
Minerva Krohn, Kuntaliiton hallituksen edustaja, Euroopan kuntaliittojen yhteistyöjärjestön (CEMR) tasa-arvokomiteassa

Mikä on sinun tasa-arvotekosi? 100 tasa-arvotekoa -hanke, Terhi Heinilä, Naisjärjestöjen Keskusliiton pääsihteeri

Väkivaltaa kokeneiden maahanmuuttajanaisten auttaminen – järjestöjen ja kuntien yhteistyön
tarpeet, Natalie Gerbert, Voimavarakeskus Monikan johtaja, Monika-Naiset liitto ry

TASOVA – tasa-arvoa aluekehitykseen, Leena Teräs, TASOVA-hankkeen projektipäällikkö

11.45 Omakustanteinen lounas Kuntaliiton ravintolassa

12.45 Kuntavaalit, talous ja tasa-arvo, Hanna Ylöstalo, YTT, tutkija, Tasa-arvovaje-hanke

13.15 Suuret kysymykset on jokaisen sukupolven uudelleen ratkaistava, Professori Lucina Hagman (näyttelijä Emma Paju-Torvalds) esitelmöi tasa-arvosta ja vaikuttamisesta

13.30 Yli 100 vuotta tasa-arvotyötä – Mitä tasa-arvoteemoja kuntavaaleihin 2017?
Lucina Hagman neuvoo ja opastaa keskustelua

Kahvitarjoilu työryhmäkeskustelun lomassa

14.30 Onnistumisen avainpaikat tasa-arvon edistämisessä
Pitkän linjan poliitikot kertovat positiivisia kokemuksia tasa-arvoteemojen esille nostamisessa politiikassa sekä nimeävät onnistumisen avainpaikkoja, professori Lucina Hagman haastattelee

15.20–15.30 Päätössanat
Heli Järvinen, Naisjärjestöjen Keskusliitto, hallituksen jäsen

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kunnat.net on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Slutrapporten från forskningsprogrammet som utvärderade landskaps- och vårdreformen: Om man vill att reformen skall lyckas måste man slopa idén om en modell och en regeringsperiod10.5.2019 02:45:00 EESTTiedote

Alternativlösa stora reformer som förväntas implementeras inom kommunsektorn under en regeringsperiod är dömda att misslyckas. Detta är den viktigaste lärdomen man kan dra av forskningsrapporten som sammanfattar resultaten av nationella reformer i kommunsektorn sedan 1995. Det senaste försöket, landskaps- och vårdreformen, föll i mars 2019 och forskningsrapporten räknar upp lärdomarna man kan dra av den.

Maakunta- ja sote-uudistusta arvioineen tutkimusohjelman loppuraportti: Jos uudistuksen halutaan onnistuvan, yhden mallin ja yhden hallituskauden aikajänne on hylättävä10.5.2019 02:45:00 EESTTiedote

Vaihtoehdottomat, yhden hallituskauden aikana toteutettavat suuret kunta-alan uudistukset eivät toteudu. Tämä on keskeisin oppi tutkimusraportista, jossa vedetään yhteen vuodesta 1995 lähtien tehtyjen kuntakenttää koskeneiden valtakunnallisten uudistusten tuloksia. Viimeisin yritys, maakunta- ja sote-uudistus, kaatui maaliskuussa 2019, ja tutkimusraportissa listataan, mitä siitä voi ottaa opiksi.