Kustannuspaine nostaa opiskelija-asuntojen vuokria maltillisesti

Inflaatio kiristää opiskelijoiden taloudellista toimeentuloa, ja kustannusten nousu on pakottanut myös monet opiskelija-asuntojen tarjoajista korottamaan vuokriaan. Opiskelija-asuntojen vuokrat ovat nousseet tai nousemassa 2–5 prosentilla.

Valtaosa yleishyödyllisten säätiöiden ja yhteisöjen omistamista opiskelija-asunnoista on valtion tukemaa asuntokantaa, joiden vuokrahinnat määräytyvät omakustannusperiaatteella. Omakustannusperiaatteen mukaan vuokra peritään suoraan asunnon rahoitusmenojen ja kiinteistön ylläpitomenojen perusteella. Kun kustannukset nousevat, myös vuokrahintoja on nostettava.

Toteutuneet korotukset ovat olleet kuitenkin maltillisia kustannuspaineeseen verrattuna. Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet jopa kahdeksan prosenttia vuoden takaisesta ja viitekorot ovat samassa ajassa kohonneet nollan tietämiltä yli kolmeen prosenttiin.

”Opiskelijoiden toimeentulo on muutenkin tiukoilla, joten opiskelija-asuntoyhteisöt tekevät mitä pystyvät minimoidakseen lisämenot”, Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu selittää.

”Yleishyödylliset opiskelija-asuntojen tarjoajat poikkeavat sikäli vuokramarkkinoiden valtavirrasta, että tavoitteena on maksimoinnin sijaan minimoida vuokrakorotukset”, jatkaa Lehtoruusu.

Miksi osa välttyy korotuksilta?

Kustannuspaineen vuoksi useimmat opiskelija-asuntosäätiöt korottavat vuokriaan maltillisesti. Kustannustason nousu ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin yhtä jyrkästi. Siksi osa yhteisöistä välttyy korotuksilta kokonaan.

”Lainojen korkosuojaukset ja matalan korkotason aikana nostetut kiinteäkorkoiset lainat suojaavat korkojen nousulta. Jos on solminut pitkän sähkösopimuksen hinnan ollessa halpaa, myöskään sähkön hinta ei nouse rajusti. Jos kustannuspaine on maltillinen, budjettia voi vielä tasapainottaa jättämällä ylimääräiset lainanlyhennykset tekemättä ja hyödyntämällä aiempien vuosien ylijäämiä”, Lehtoruusu arvioi.

Opiskelija-asuntojen tarjoajat ovat yleishyödyllisiä voittoa tavoittelemattomia yhteisöjä, jotka pyrkivät minimoimaan vuokrankorotukset. Omakustannusperiaatteen vuoksi opiskelija-asuntojen vuokrat ovat markkinavuokriin verrattuna huomattavasti edullisempia. Isoimmissa kasvukeskuksissa ero opiskelija-asunnon vuokran ja markkinavuokran välillä voi olla jopa 40 prosenttia. Halvimmillaan opiskelijayksiön voi saada alle 300 eurolla. Pääkaupunkiseudulla edullisimpien yksiöiden vuokrat ovat alle 400 euroa.

Uusi työkalu tarjoaa tietoa opiskelijoiden asumisesta ja asumistoiveista: opiskelija-asunnossa asuvat useimmiten nuoret ja kansainväliset opiskelijat5.4.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusi Opiskelijabarometrin asumisen raportti -työkalu kertoo, miten opiskelijat asuvat ja mitä he asumiseltaan toivovat. Raportti on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen toteuttama ja perustuu vuosina 2019 ja 2022 kerättyyn Opiskelijabarometri-aineistoon. Aineisto antaa kattavan kuvan Suomessa opiskelevien korkeakouluopiskelijoiden asumisesta. Työkalu on kaikkien käytettävissä ja vastausaineistoa voi suodattaa erilaisten muuttujien avulla. ”Opiskelijat ovat moninainen joukko, mikä näkyy myös asumistarpeissa ja -toiveissa. Työkalun myötä saamme tarkempaa kuvaa opiskelijoiden asumisesta, mikä auttaa myös poliittista päätöksentekoa,” SOAn toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu selittää. Raportin perusteella esimerkiksi nuoret opiskelijat (alle 24 vuotta) asuvat selvästi useammin opiskelija-asunnossa (32-34%) kuin kaikki opiskelijat keksimäärin (23-25%). Erityisen moni kansainvälinen opiskelija asuu opiskelija-asunnossa (53-60%). Muulla tavoin asuvista kansainvälisistä opiskelijoista

Korona muutti opiskelijoiden asumistoiveita: toiveissa lisätila tai -huone4.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yhä useamman opiskelijan toiveessa on lisätila tai -huone, käy ilmi Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n tuoreesta selvityksestä. Selvitys perustuu Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen keräämään Opiskelijabarometri-aineistoon. Vuosina 2019 ja 2022 kerätyt aineistot kertovat, miten opiskelijoiden asumistoiveet ovat muuttuneet korona-aikana. Tulokset kertovat, että yhä useampi yksinasuva toivoisi kaksiota ja pariskunnat kolmiota. Yksinasuvista jopa liki kolmannes valitsisi kaksion, ja kaksiota toivovien osuus on kasvanut yhdeksän prosenttiyksikköä koronapandemian aikana. Pariskunnista 38 prosenttia toivoo kolmiota, mikä on 14 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Vastaavasti kaksiota toivoo enää 45 prosenttia pariskunnista, kun osuus oli 63 prosenttia kolme vuotta aiemmin. Vastaukset liittyvät etäopiskelun yleistymiseen, arvioi Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu: ”Etäopiskelu on tullut jäädäkseen. Kun koti on entistä enemmän myös pääasialline