Kustannustaito ja Porvoon Kirjakeskus aikovat yhdistää toimintonsa syksyllä 2013

Kustannustaidon omistaja Förlagssystem Ab ja Kirjakeskuksen omistaja Bonnier Books Finland Oy ovat aloittaneet neuvottelut Kustannustaidon ja Kirjakeskuksen fuusioitumisesta. Fuusioprosessin arvioidaan valmistuvan elokuussa/syyskuussa 2013.

Osapuolet tulevat myös aloittamaan selvitystyön Kustannustaidon toimintojen siirrosta Kirjakeskuksen tiloihin kesän/syksyn aikana.

Fuusio tarkoittaa toteutuessaan että Kustannustaidon varat, velat ja asiakassopimukset siirtyvät Kirjakeskukselle. Asiakkaisiin otetaan yhteyttä ja heille tiedotetaan erikseen jatkotoimenpiteistä. Kustannustaidon työntekijät siirtyvät osaksi Kirjakeskuksen henkilökuntaa vanhoina työntekijöinä. Fuusiolla itsessään ei ole muita henkilöstövaikutuksia.

Toteutuneen fuusion jälkeen Porvoon Kirjakeskus Oy:n toimitusjohtajana jatkaa Anne Kariniemi. Kustannustaidon nykyinen toimitusjohtaja Osmo Rautiainen tulee myös siirtymään Porvoon Kirjakeskuksen palvelukseen.

Fuusioituminen tulee vahvistamaan kummankin yrityksen asemaa Suomen kirjajakelussa. Se mahdollistaa niin suurten kuin pienten kustantamojen paremman palvelemisen sekä jakeluteiden paremman hyödyntämisen. Kustannustaidon ja Kirjakeskuksen yhdistymisen voi nähdä myönteisenä koko suomalaiselle kirjatoimialalle.

Porvoon Kirjakeskus tarjoaa logistisia palveluja kustannus- ja kirja-alalle Suomessa. Yritys työllistää noin 100 henkilöä. Bonnier Books Finland osti Porvoon kirjakeskus Oy:n keväällä 2012.

Kustannustaito tarjoaa logistisia palveluja kustannus- ja kirja-alalle Suomessa. Yritys työllistää noin 25 henkilöä. Förlagssystem Finland Ab toimii Kustannustaito-nimen alla ja sen omistaja on ollut vuodesta 2012 Förlagssystem Ab.

Porvoon Kirjakeskus Oy
Anne Kariniemi, TJ