Kuusi parasta ehdotusta on selvillä: Teollisuuden suuri ideakilpailu MPIDEA sai huippuehdotuksia bioenergiasta tiedonhallintaan

Teollisuuden suuri MPIDEA-kilpailu 100 000 työpaikan luomiseksi Suomeen on viime metreillä. Arvovaltainen tuomaristo on valinnut kuusi parasta ehdotusta. Ehdotukset tulevat eri puolilta Suomea ja edustavat innovatiivisuutta ja ennakkoluulotonta ajattelua monilla eri aloilla.

Teollisuuden suuri ideakilpailu MPIDEA sai huippuehdotuksia bioenergiasta tiedonhallintaan. Voittaja ratkeaa 30.5. Tampereella.

Lehdistötiedote 27.5.2017

Kisa huipentuu tiistaina 30.5., kun työministeri Jari Lindström ojentaa pääpalkinnon kisan voittajalle Manufacturing Performance Days 2017 (MPD) teollisuustapahtumassa Tampere-talossa. MPD 2017 on Suomi100-juhlavuoden virallinen teollisuustapahtuma. Pääpalkinto on puolen vuoden sparraus maailman arvostetuimman konsulttitalon McKinsey & Companyn ReNew Growth -kasvukiihdyttämössä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten monilta eri aloilta ja miten eri näkökulmista saimme ehdotuksia”, kiittää MPIDEA:n lanseeranneen DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ideakilpailun toteuttamisessa ovat olleet vahvasti mukana myös aloitteen tehnyt Siemens sekä McKinsey, Teknologiateollisuus ry, Tieto ja Fastems.

Tuomariston jäsenet ovat: Puheenjohtaja työministeri Jari Lindström, työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiojohtaja Ilona Lundström; Aalto-yliopiston professori Yrjö Neuvo, ammattiliitto PRO:n puheenjohtaja Jorma Malinen, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha, ETLA:n tutkimusjohtaja Mika Maliranta sekä McKinseyn partneri Jussi Hiltunen.

Tuomareiden seuraava päätös on finalistien valinta kisan huipentumaan Tampere-talolle.

Esittely kuudesta parhaasta MPIDEA-kilpailuehdotuksesta:

M-Files, tiedonhallinnan alusta - Joona Heikkinen, M-Files Corporation, Tampere

M-Files-alusta parantaa ja yksinkertaistaa liiketoiminnan tapaa hallita dokumentteja ja muuta tietoa tuottavasti ja tehokkaasti. M-Files poistaa tietosiilot ja tarjoaa nopean ja helpon pääsyn oikeaan sisältöön liiketoiminnan kaikista keskeisistä järjestelmistä ja laitteista. Alustan käyttöä edistää intuitiivinen tapa jäsentää tietoa sen sisällön eikä sijaintipaikan mukaan. M-Files vähentää IT:n tarvetta tarjoamalla käyttäjille pääsyn heidän tarpeidensa mukaiseen sisältöön ja sen hallintaan. Esimerkiksi M-Files-alustan käyttöönotolla yhdysvaltalainen sähköalan insinööriyhtiö Booth & Associates saavutti investoinnilleen liki 400 prosentin tuoton ja vain neljän kuukauden takaisinmaksuajan.

Adaptos, luunkorvike - Kaarlo Paakinaho, Tampereen teknillinen korkeakoulu, Tampere

Adaptos on kehittänyt innovatiivisia teknologioita vahvan ja yhteensopivan synteettisen luun valmistamiseksi. Aiempia materiaaleja ei voida käyttää samalla tapaa kuin ihmisen luukudosta. Adaptos on ratkaissut ongelman kehittämällä komposiittimateriaalin, jolla on samanlainen tai parempi aktiivisuus kuin olemassa olevilla synteettisillä luunkorvikemateriaaleilla, mutta jonka mukautuvuus ja muokattavuus vastaavat ihmisen luuta. Adaptos on maailman ainoa luukorvike, jota kirurgi voi leikata, muovata ja puristaa. Sitä voi käyttää yksin tai yhdessä potilaan oman luun tai solujen kanssa. Moninaisuus lisää kirurgin suorituskykyä ja säästää aikaa ja rahaa. Parhaillaan ollaan etenemässä kliinisiin potilaskokeisiin. Maailmassa on valtava tarve luunsiirroille; Adaptosta voidaan varastoida ja kuljettaa edullisesti mihin tahansa päin maailmaa.

eQL- sähkömittari - Tiina Vehviläinen, MX Electrix Oy, Pälkäne

MX Electrix on kehittänyt sähkömittarin (eQL), joka kykenee tunnistamaan jokaisen siihen kytketyn laitteen sähköisen jäljen. Laitekohtainen sähkönkulutustieto siirtyy suoraan eteenpäin digitaalisesti, jolloin tietoa voidaan hyödyntää mitä moninaisemmissa tarpeissa. Sovellusmahdollisuudet ovat rajattomat. Teknologiaa on sovellettu jo menestyksekkäästi seniorihoidossa, jolloin henkilökunta voi keskittää huomionsa eniten apua tarvitseviin. Monenlaisia liiketoimintamalleja mahdollistavana eQL-mittari on korvaamaton työkalu. Esimerkiksi voimanjakeluyhtiöt voivat tarjota sen avulla aiempaa parempaa palvelua asiakkailleen, ja kuluttajat voivat tarkastella jokaisen laitteensa sähkönkäyttöä. Mittaria voidaan hyödyntää globaalisti älyrakentamisessa tuottaen monenlaisia hyötyjä asuntojen ja koko kiinteistön paremman kustannustehokkuuden ja uusien palvelumahdollisuuksien myötä, ilman että pistorasioihin tarvittaisiin erillisiä sensoreita. eQL tekee asunnoista kerralla älykkäitä.

Fixteri-puunkorjuuteknologia - Minna Lappalainen, Fixteri Group Oy, Kannonkoski

Suomessa on miljoona hehtaaria nuorta hoitamatonta metsää, jossa puut estävät toistensa kasvua ja ovat vaarassa jäädä hyödyntämättä, sillä pienikokoisina puut eivät myöskään kiinnosta selluteollisuutta raaka-aineen lähteenä. Fixteri-puunkorjuuteknologian avulla läpimitaltaan kapeiden puiden tarjontaketjun kustannuksia voidaan leikata jopa 30 prosenttia ja luoda miljoonan hehtaarin raaka-ainekanta uusille puuperäisille teollisuuden aloille. Harventaminen hyvin kasvaviksi metsiksi tukee perinteisen metsäteollisuuden pitkän ajan tavoitteita ja tarjoaa perustan aiempaa kannattavammalle metsänhoidolle, uusille puun käyttöön perustuville teollisuudenaloille ja hiilidioksidineutraalille yhteiskunnalle. Todellisen tuottavuusloikan tarjoavan Fixteri-teknologian ansiosta metsänomistajat voivatkin kääntää ensimmäistä kertaa tehtävän harvennuksen edellyttämät kustannukset voitoiksi.

ModHeat, teollinen kuivuri - Juha Roininen, SFTec Oy, Oulu

ModHeat (Modular Heating) on modulaarinen ja liikuteltava teollinen kuivuri, joka hyödyntää teollisen hukkalämmön kuivaamalla bioenergiamateriaaleja taloudellisesti ja tehokkaasti. Useat pilotit ovat osoittaneet, että kuivuri pystyy käsittelemään monenlaisia materiaaleja, joita on ollut vaikea kuivattaa perinteisillä menetelmillä. Innovaatio mahdollistaa uudenlaisia liiketoimintamalleja bioenergian alalla, sillä helposti käytettävän kuivausjärjestelmän avulla voidaan muuttaa tuotantoketjua. Innovaatio alentaa materiaalin käsittelyn ja kuljetuksen merkittäviä kustannuksia, samalla saavutetaan myös ympäristön kannalta myönteisiä vaikutuksia. Kuivaaminen parantaa bioenergian tehokkuutta. Säästynyttä energiaa ja lisääntynyttä kapasiteettia voidaan käyttää materiaalien kuivaamiseen kaikkialla Suomessa. Bioenergiaa voidaan hyödyntää paikallisesti vaihtamalla öljypolttimot käyttämään pellettejä.

Kasviportaat - Jouni Spets, Kasviportaat Oy, Vantaa

Patentoitu, modulaarinen Kasviporras-kasvatuskanava on menetelmä, joita yhdistämällä voidaan rakentaa helposti monen muotoisia ja kokoisia viherrakenteita. Tuotteen läpinäkyvä ja kevyt rakenne mahdollistaa käytön ikkunalla ja seinällä sekä kasvien uudenlaisen käytön verhona, väliseinänä tai pilarin ympärillä. Kokonaisuuteen sisältyy myös valaistusjärjestelmä ja sillä voidaan puhdistaa sisäilmaa samalla tekniikalla kuin kilpailevilla tuotteilla. Kasvihuoneilla yleisen vesiviljelyn käyttöä myös kotona tai toimistolla puoltaa helppohoitoisuus, kasvun nopeutuminen jopa kolminkertaiseksi sekä vedenkäytön väheneminen jopa 70 prosenttia perinteiseen multakasvatukseen verrattuna.

Lisätietoa:

www.mpdays.com/mpidea #MPIDEA #MPDAYS

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Kilpailijat:

Joona Heikkinen, M-Files Corporation, Tampere, 050 342 3691, joona.heikkinen@m-files.com

Kaarlo Paakinaho, Adaptos, Tampere, 040 849 0975, kaarlo.paakinaho@tut.fi

Tiina Vehviläinen, MX Electrix Oy, Pälkäne, 040 579 7833, tiina.vehvilainen@electrix.fi

Minna Lappalainen, Fixteri Group Oy, Kannonkoski, 040 705 4395, minna.lappalainen@fixteri.fi

Juha Roininen, SFTec Oy, Oulu, 040 444 1539, juha.roininen@sftec.fi

Jouni Spets, Kasviportaat Oy, Vantaa, 040 592 7320, jouni.spets@plantsteps.com

Do you want to become a Global Success Story? The World’s Leading Consulting House McKinsey & Company offers a tremendous boost for the Winner of the MPIDEA Competition!29.1.2019 11:06:38 EETTiedote

Haluatko maailman huipulle? Maailman johtava konsulttitalo McKinsey tarjoaa huikean nousukiidon MPIDEA-kilpailun voittajalle28.1.2019 10:43:47 EETTiedote