Kuusi robottia helpottaa hakemusruuhkaa YTK:ssa

“Yleinen työttömyyskassa YTK:ssa käsittelytyö tällä hetkellä on sekoitus järjestelmäautomaatiota ja ihmisen tekemää käsittelytyötä, joten hakemustulvaan vastattiin nopeimmin rekrytoimalla uusia ihmisiä. Samalla määrittelimme omista prosesseistamme kohtia, joihin voitiin pikaisella aikataululla tehdä automaatiota ohjelmistorobotiikan avulla”, kertoo YTK:n kehitysjohtaja Seppo Turunen.
YTK:n oma sähköinen alusta mahdollisti nopean käyttöönoton
YTK on tehnyt merkittäviä helpotuksia työttömyyskorvauksen hakuun jo vuosia sitten, kun jäsenille kehitettiin oma sähköinen asiointipalvelu OmaYTK. Hakiessaan päivärahaa OmaYTK:n kautta hakija hyötyy jo nyt mahdollisimman pitkälle viedystä automaatiosta. “OmaYTK ohjaa käyttäjää ja kerää päätöstä varten laadukkaita tietoja. Hakemustietojen tarkistaminen tapahtuu meillä kuitenkin pääosin jo siinä vaiheessa, kun hakija täyttää OmaYTK:ssa hakemuksen”, valottaa palvelukehittäjä Jenni Lundelin.
Tänä keväänä on ollut mahdollista saada henkilöiden tulotietoja suoraan kansallisesta tulorekisteristä. Tämä lisäsi entisestään automaation mahdollisuuksia. Tulorekisteritietojen hyödyntäminen on antanut eväät YTK:lle ottaa nopeasti käyttöön myös rpa-teknologiaa, eli robotiikkaa, hakemustulvan käsittelemiseksi. “Tästä syystä julkaisimme huhtikuussa keskellä koronakriisiä OmaYTK:sta uuden version. Sen muutokset mahdollistivat rpa-teknologian käyttöönoton,” Lundelin jatkaa.
Robotti on välivaihe automaatioon
Tällä hetkellä YTK:ssa työskentelee kuusi robottia erilaisten hakemusten parissa. Kehitys- ja toteutustyö saatiin nopeasti maalis-huhtikuussa käyntiin ja nyt robotteja on testattu kolme viikkoa hakemuskäsittelyssä. Kokemukset ovat olleet hyviä. Robotti auttaa käsittelijää tekemällä tietyt työvaiheet valmiiksi ennen kuin käsittelijä ottaa käsittelyyn hakemuksen. Joitain hakemuksia robotti kykenee tekemään jopa täysin valmiiksi, odottamaan vain käsittelijän maksupäätöstä.
Monimutkainen ja yksityiskohtainen työttömyysturvalainsäädäntö ei ole vielä täysin avannut tietä roboteille – erityisesti ensihakemuksiin tarvitaan siis edelleen työttömyysturva-asiantuntijan apua, esimerkiksi ansiopäivärahan määrän laskemiseen. Kuukausipalkka harvoin vastaa tulorekisterin ansaintatietoja, jolloin ihmisen pitää selvittää, mistä ero johtuu. Jatkohakemukset, joissa ei ole muutoksia ja joista ei anneta päätöstä, on jo vuosia sitten automatisoitu. Näihin ei tarvita ihmistä eikä robottia.
“Robotiikka on nykyään yleistä ja siitä on paljon hyötyä oikein käytettynä. Työttömyysturvan monimutkaisuudesta johtuen roboteista ei kuitenkaan saada parasta mahdollista hyötyä käyttöön. Ohjelmistorobotiikka hakemusten käsittelyssä on vain välivaihe matkalla kohti järjestelmäautomaatiota. Se edellyttää lainsäädännön kehittämistä sellaiseksi, että päätöksenanto on automatisoitavissa ja rekistereistä saatavat tiedot riittävät päätöksen antamiseen”, Seppo Turunen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ilona KangasAsiakkuus- ja viestintäjohtaja
Puh:050 590 7853ilona.kangas@ytk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi
YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. www.ytkpalvelut.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta YTK
Ihan kassalla -minisarja sai viikonloppuna lähes 140 000 katselukertaa15.12.2025 16:45:00 EET | Tiedote
Valtaosa komediallisen minisarjan katsojista oli 25–34-vuotiaita naisia.
Ihan kassalla -minisarja muistuttaa: turva kannattaa hoitaa ajoissa12.12.2025 09:36:10 EET | Tiedote
YTK julkaisee episodimaisen minisarjan, jonka takana on palkittuja tekijöitä. Lempeän humoristisen sarjan viestin pohjalla on tutkittua tietoa nuorten aikuisten taloudellisen varautumisen sudenkuopista.
Työttömyys loivassa nousussa25.11.2025 07:50:00 EET | Tiedote
YTK:n jäsenistön työttömyys kasvoi lokakuussa hieman. Nousu on jatkumassa marraskuussa.
Pienituloisia huolettavat ruoka- ja vuokrakulut, hyvätuloisia työllisyys ja säästöt14.11.2025 08:25:00 EET | Tiedote
Suomalaisten suurimmat taloushuolet vaihtelevat merkittävästi tulotason mukaan. Pienituloiset kamppailevat arjen perusmenojen kanssa, kun taas parempituloisia huolettavat etenkin oma työllisyys ja elinkustannusten kehitys pitkällä aikavälillä.
Viestintäosaamista arvostetaan työelämässä7.11.2025 08:35:00 EET | Tiedote
Viestintäosaamisen arvostus eri toimialoilla on suurta, ja viestinnän taidot koetaan työssä menestymisen kannalta olennaisiksi. Tiedot tulevat ilmi YTK:n tuoreesta Jäsenpulssista, joka tehtiin yhteistyössä viestinnän ammattilaisten järjestön ProComin kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

