Kuvataiteilija Vappu Rossi vetää taidepajoja ikäihmisille hoivakodeissa

Kansainvälisesti meritoituneen kuvataiteilija Vappu Rossin taidepajat käynnistyvät Attendon Kulttuuri ja Taide -teemaisissa hoivakodeissa. Ensimmäinen taideviikonloppu järjestetään Mikkelissä 18.–19. elokuuta Attendo Marsalkanhovissa ja 24.–25. elokuuta on vuorossa Joensuussa Attendo Sirkunhovi.

Vappu Rossi kannustaa ihmisiä kohtaamaan taiteen parissa.

Attendo ideoi kuvataiteilija Vappu Rossin kanssa taideviikonloput, jotta palvelukodeissa päästäisiin nauttimaan taiteesta myös tekemisen kautta. Taidepajan käynnistyessä taiteilija Rossi esittelee piirustus- ja maalaustekniikoiden sarjan, minkä jälkeen osallistujat pääsevät piirtämään ja maalaamaan. Taidepajassa voi tehdä esimerkiksi muotokuvan läheisestä tai maalata muuta itselle sopivaa. Vappu Rossi kiertää pajapäivien aikana opastamassa henkilökohtaisesti jokaista osallistujaa.

Taidepajat ilahduttavat kaikkia kansalaisia hoivakoteihin pystytettävien näyttelyiden myötä, jotka rakennetaan viikonloppujen päätteeksi. Hoivakodit toivottavat kävijät tervetulleiksi katsomaan näyttelyitä. Töiden tekijät ovat hoivakodeissa asuvia ikäihmisiä ja heidän kaikenikäisiä läheisiään. Joensuun taidepajassa on mukana myös omaishoitajia. Mahdollisuuksien mukaan taidepajoihin voivat osallistua myös lähialueen asukkaat, jotka haluavat tutustua hoivakoteihimme.

Vappu Rossi alleviivaa, että osallistujilla ei tarvitse olla aiempaa taustaa kuvataiteiden saralta.

- Taidehetkessä esittelemäni piirustus- ja maalaustekniikat ovat helposti omaksuttavissa ja hyödynnettävissä. Pyrin opettamaan niin, että tunnelma on keveä ja työskentelyn kynnys mahdollisimman matala. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita, ja pajasta voi nauttia vaikka vain katsellen. Taiteen parissa on hyvä kohdata!

Opettajana Vappu Rossi on kysytty ja kokenut. Hän on kehittänyt havainnosta piirtämisen opetusmetodeja ja vetänyt taidekursseja esimerkiksi Ateneumissa, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseossa. Rossin omia töitä on ollut näyttelyissä eri puolilla maailmaa. Lue lisää taiteilijasta: www.vappurossi.fi

- Haluamme ammattilaisen ohjaamalla taidepajalla luoda yhteisen ja erilaisen kokemuksen eri sukupolville ajatuksella, että koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta. Kenenkään ei tarvitse osata piirtää tai maalata ennalta. Tärkeintä on heittäytyminen tai pelkästään taiteesta katseella nauttiminen, sanoo Sanna Rouvinen Attendosta.

Toimitukset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan taidepajoihin. Tarkemmat aikataulut selviävät hoivakotien johtajilta. Pyydämme ilmoittautumaan ennalta, jotta osaamme varata teille omat taidevälineet.

Ulla Yli-Karro
p. 044 494 3550, ulla.yli-karro@attendo.fi
hoivakodin johtaja, Attendo Marsalkanhovi, Mikkeli

Sanna Rouvinen
p. 044 494 3520, sanna.rouvinen@attendo.fi
johtaja, Attendo Sirkunhovi, Joensuu

Vappu Rossi kannustaa ihmisiä kohtaamaan taiteen parissa.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.