Kvalitin toukokuun kirjoissa keskitytään kesään

Etsitkö kesälukemista nuorille? Katariina Romppaisen Sydämenmuotoinen kesä tarjoaa sopivasti romantiikkaa, jännitystä ja ripauksen mystiikkaa.
Katariina Romppaisen uusin nuortenromaani tarjoaa romantiikkaa ja ripauksen mystiikkaa. Valokuva: Laura Vesa. Kirjan kansi: Michael Kingdom

Kvalitin toukokuun lasten- ja nuortenkirjat:

Katariina Romppainen – SYDÄMENMUOTOINEN KESÄ

Pirkanmaalaisen kirjailija ja käsikirjoittaja Katariina Romppaisen uusin nuortenromaani Sydämenmuotoinen kesä kertoo kahdessa eri aikajanassa nuorista yläasteen jälkeisenä kesänä. Nykyajassa 16-vuotias Lumi ostaa vintagemekon, joka saa hänet kirjoittamaan vuoteen 1979 sijoittuvaa tarinaa. Siitä kiinnostuu myös karismaattinen Eeri, jonka seurassa Lumin sydän väpättää aivan uudella rytmillä. Kirjassa kuvataan myös helposti lähestyttävällä tavalla niitä haasteita ja valintojen vaikeutta, joita nuoret kohtaavat yläkoulun päättyessä, sekä tunnekuohuja, joita vanhempien avioero voi aiheuttaa.

Katariina Romppainen vierailee Pispalan kirjastolla ti 24.5.2022 klo 18 (osoite: Pispalan valtatie 21, 33250 Tampere). TERVETULOA!

Merja Jalo – VAAROJEN KESÄ

Nummelan ponitalli -sarjan 94. osa! Nummelalaiset kuulevat jännittävän elokuvaillan päätteeksi karmaisevan huhun lähistöllä liikkuvasta valkoisia hevosia tappavasta Yövaanijasta – tosin metsästäjät ovat sitä mieltä, että hyökkääjä oli sittenkin karhu. Ira huolestuu kuvankauniin vaalean Kashmir-tammansa puolesta. Se laiduntaa lähistöllä toisen valkoisen ponin kanssa. Kun lehdessä on uutinen taas yhden valkoisen hevosen kuolemasta, alkavat huolet muuttua peloiksi... Ovatko Nummelan valkoiset hevoset vaarassa?

Mikko Kunnas – NOKSU LIIKENTEESSÄ

Pikku Kakkosesta tuttu nokkaeläin Noksu ja hänen mehiläiskaverinsa Nupi opettelevat uusimmassa Noksu-kirjassa jalankulkijalle tärkeitä taitoja matkalla liikennekouluun. Onneksi he osaavat varoa koheltavaa Vauhti-Porsasta, joka ei osaa käyttäytyä turvallisesti liikenteessä. Tämä kuvakirja opettaa pienimmille lapsille turvallista liikennekäyttäytymistä hauskojen riimien avulla.

Nicholas Oldland, Marvi Jalo (suom.) – REISSU JOKA LÄSSÄHTI

Lukijoita ympäri maailman ihastuttava Sydänmailla-kirjasarja on edennyt jo neljänteen Marvi Jalon suomentamaan osaan: Reissu joka lässähti. Tässä kirjassa sarjaa tähdittävät hurmaavat eläinhahmot – karhu, hirvi ja majava – lähtevät kanoottiretkelle, joka ei suju aivan suunnitelmien mukaan. Kirja kertoo lempeän huumorin avulla siitä, miten tärkeää on yhteistyö ja miten pidetään ystävyydestä huolta.

Katariina Romppainen: Sydämenmuotoinen kesä. Kansikuva: Michael Kingdom.
Merja Jalo: Nummelan ponitalli – Vaarojen kesä.
Mikko Kunnas: Noksu liikenteessä.
Nicholas Oldland: Reissu joka lässähti (suom. Marvi Jalo).