Kymen Seudun Osuuskaupan liiketoiminta palautui pandemiaa edeltävälle tasolle alkuvuoden aikana

Kymen Seudun Osuuskaupan tammi-elokuun liikevaihto oli 321,8 milj. euroa, jossa kasvua oli + 8,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-elokuun operatiivinen tulos oli 9,6 milj. euroa (edv. 11,4 milj. euroa). Konsernin investoinnit olivat tammi-elokuussa 16,7 milj. euroa.

Vähittäiskaupan investointitahti jatkui vahvana

Päivittäis- ja käyttötavarakaupan liikevaihto oli tammi-elokuussa 220,3 milj. euroa, mikä on + 1,0 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.

Marketkaupan toimialalla tehdyt investoinnit kohdistuivat pääosin S-market ja Sale -verkoston peruskorjauksiin sekä konseptiuudistuksiin. Asiakaskokemuksen parantaminen, energiatehokkuuden lisääminen ja raikkaiden sekä viihtyisien yleisilmeiden päivitys on ollut keskeisessä roolissa myymälöiden perusparannuksissa.  Alkuvuoden aikana S-market -verkostosta uudistettiin Jaalan ja Inkeroisen yksiköt. Vuonna 2021 käynnistynyt Sale -verkoston uudistaminen on edennyt myös suunnitellun mukaisesti ja valmistuu kokonaisuudessaan loppuvuoden aikana.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli 75,5 milj. euroa, mikä on + 29,5 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Kasvun taustalla olivat liikkumisen lisääntyminen sekä polttonesteiden hinnan nousu. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan merkittävin investointi kohdistui alkuvuonna peruskorjattuun ABC Tuohikotin yksikköön.

Tykkimäen Huvipuiston kävijämäärät palasivat pandemiaa edeltävälle tasolle

KSO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 18,4 milj. euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 37,7 %. Matkailu- ja ravitsemiskauppa on kahden vaikean pandemiavuoden jälkeen palannut vuoden 2019 tasolle.

Kouvolan Käyrälammen alueelle rakentunut Tykkimäki Resort avattiin vaiheittain kesän aikana. Noin 500 uutta majoituspaikkaa käsittävä lomakohde muodostuu vaativaankin makuun soveltuvista villoista, arjen luksusta tarjoavista huviloista, tasokkaista kokoustiloista, glampingistä sekä uudelle tasolle viedystä camping –alueesta. Noin puolitoistavuotta kestänyt hanke valmistui pääosin Kymenlaaksolaisten yritysten voimin.

- Tykkimäen Huvipuisto sekä Tykkimäki Resort muodostavat vetovoimaisen matkailukohteen Kymenlaaksossa. Alkuvuoden aikana kävijöitä on ollut 170 000, jotka käyttävät monipuolisesti maakuntamme palvelutarjontaa, kertoo KSO:n toimitusjohtaja Harri Miettinen.

Asiakasomistajia palkittiin alkuvuoden aikana yli 17 miljoonalla eurolla

KSO:n jäsenmäärä kasvoi tammi-elokuussa 354 jäsenellä huolimatta maakunnan negatiivisesta väestökehityksestä. KSO:n omistajia oli elokuun lopussa 86 979, joka on noin 80 prosenttia maakunnan talouksista. Ylijäämänpalautusta KSO jakoi jäsenilleen toukokuussa 8,1 milj. euroa, joka oli 2,5 % asiakasomistajatalouden edellisen vuoden ostoista KSO:n toimipaikoissa. Bonusta maksettiin tammi-elokuussa 9,2 milj. euroa.

Investoinnit uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuden parantamiseen

KSO on systemaattisesti kehittänyt kiinteistöjensä energiatehokkuutta. Talotekniikka- ja kylmäjärjestelmien energian käytön optimointia on tehty jo vuosia ja valaistuksessa on siirrytty energiatehokkaisiin led-valaisimiin. Maakaasun käyttämisestä lämmitysenergian tuotantoon, KSO on päättänyt luopua kokonaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Nykyiset maakaasulämmitysjärjestelmät korvataan 11 kiinteistössä maalämpö- ja vesi-ilmalämpöjärjestelmillä. Yhteensä maalämpöreikiä porataan yli 30 kilometriä.

KSO:n käyttämästä sähköenergiasta noin 80 prosenttia tuotetaan tuulivoimalla ja lähivuosien tavoite on nostaa tuulivoiman osuus 100 prosenttiin. Aurinkoenergialla tuotetaan sähköä vuosittain noin 70 sähkölämmitteisen omakotitalon kulutuksen verran. Aurinkosähköjärjestelmistä tuleva tuotanto ohjataan mm. kylmälaitteiden ja valaistuksen käyttöön.

Energiatehokkuuden kehittäminen ja investoinnit uusiutuvaan energiaan vievät KSO:ta kohti tavoitetta olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025.

Hinnan merkitys tulee korostumaan kotitalouksien perushankinnoissa

Kuluneen vuoden aikana ruoan hinnan nousu on ollut voimakasta. Hintojen nousun taustalla ovat olleet mm. nopeasti kallistunut energia sekä edellisten vuosien heikko sato. Venäjän hyökkäys Ukrainaan sotki maailman viljamarkkinoita entisestään.

- Hintojen korotukset ovat olleet poikkeuksellisia, eikä näin suuriin korotuksiin ole totuttu vuosikymmeniin. Kesällä 2022 Helsingin Sanomien, Kauppalehden ja Aamulehden tekemien ruokakorien hintavertailujen mukaan Prisma oli edullisin kilpailijoihin verrattuna. Vaikka ruoan, käyttötavaroiden ja palveluiden hinnat ovat nousseet, osuuskaupalle on tärkeää pitää hinnat kilpailukykyisinä, taustoittaa Harri Miettinen.