Kysely: Valmistusaineiden ja kalorimäärien ilmoittaminen alkoholijuomissa on kuluttajalle tärkeää tietoa

15.3. vietetään kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää. Taloustutkimuksen kyselystä selviää, että tieto tuotteiden sisällöstä on kuluttajalle tärkeää. Kalorimäärien ilmoittamista pitää keskimääräistä tärkeämpänä tutkimuksen nuorimmat eli 18−34-vuotiaat ja toisaalta tutkimuksen vanhimmat vastaajat eli 64−70-vuotiaat. Valmistusaineiden ilmoittamista pitävät erityisen tärkeänä 18−34-vuotiaat.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen vuodesta 2005 lähtien merkitsemään kaikkien kotimaassa valmistettujen oluiden, siiderien ja long drink -juomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät. Valmistusaineiden ja kalorimäärien merkitseminen alkoholijuomiin on vapaaehtoista, mutta komissio valmistelee esitystä näistä merkinnöistä.
Kotimainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen avoimuudessa, sillä tuotetietojen merkitseminen alkoholijuomiin on eurooppalaisittain vielä harvinaista. The Brewers of Europe on myös Suomen innoittamana suosittanut jäsenilleen näitä merkintöjä olutpakkauksiin. Väkevien alkoholijuomien ja viinien valmistajat suosivat tietoja QR-koodista luettavaksi.
”Kysely osoittaa, että kuluttajia kiinnostavat tiedot alkoholijuomien sisällöstä. Kaikkein parhaiten tiedon löytää, kun se on pullon tai tölkin etiketissä nähtävillä. Alkoholijuomia tulee nauttia kohtuudella ja kalorimäärien merkitseminen auttaa huomioimaan energiamäärän”, sanoo viestintäpäällikkö Outi Heikkinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta.
Alkoholijuomien pakkausmerkinnät antavat kuluttajalle tärkeää tietoa, jonka pohjalta voi tehdä tietoisia valintoja. Alkoholijuomissa ravintoarvojen ja ainesosaluettelon merkinnät ovat vapaaehtoisia ja ravintoarvomerkintä voi rajoittua pelkästään energiasisältöön. Kaikki ravintoarvot tulee merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevyt- ja light-juomista sekä gluteenittomista oluista.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa 1.−6.9.2022. Tutkimukseen vastasi 1342 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Vastaajajoukko on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Viestintäpäällikko Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Oluen myynnin lasku tasaantui – olutmyynti laskenut 10 vuodessa 15 %20.4.2023 04:02:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 5,9 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia tammi-maaliskuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 180,4 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa on huomioitava, että ravintoloissa oli vielä rajoituksia tammi-helmikuussa 2022.
Alkoholipolitiikkaa tarkasteltava kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan27.3.2023 04:02:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto vaatii vaalien jälkeiseltä hallitukselta selkeitä ratkaisuja juoma-alan kehittämiseksi. Liitto pitää tärkeänä, että alkoholipolitiikkaa tarkastellaan kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan. Alkoholipolitiikkaan tulisi luoda tulevaisuuteen katsova tiekartta, jonka perusteella selvitetään verotuksen ja lainsäädännön muutostarpeita.
Alkoholin tuonti Virosta kasvoi voimakkaasti vuonna 2022 – verotulomenetykset nousivat 125,1 miljoonaan euroon16.3.2023 08:20:19 EET | Tiedote
Suomalaisten alkoholin tuonti Virosta kasvoi vuonna 2022 peräti 110 prosenttia edellisvuodesta. Koronarajoitusten vuoksi matkustaminen oli vähäistä edellisenä vuotena. Tuonnin seurauksena Suomen valtion menetykset verotuloina nousivat 125,1 miljoonaan euroon verrattuna siihen, että alkoholi olisi ostettu Suomessa. Myyntituloja menetettiin 217 miljoonaa euroa. Samaan aikaan ulkomailta tehtyjen alkoholin verkko-ostojen määrä on noussut huomattavasti. Verkko-ostoista aiheutuvat veromenetykset ovat noin 115 miljoonaa euroa. Laskelmassa ei ole huomioitu, että arvioiden mukaan muutama prosentti ostajista maksaa asianmukaiset verot tuonnistaan. Yli kolmannes (37 %) suomalaisista Viroon matkustaneista ilmoitti tuotteiden halvempien hintojen olevan joko ainoa syy matkustamiseen tai sen vaikuttavan merkittävästi matkustuspäätökseen. Alkoholi on yleisin tuote, jota Virosta tuodaan. 63 prosenttia matkailijoista toi alkoholia. Suurtuojien eli vähintään 100 litraa tuovien osuus oli 6 % matkustajista
Alkoholijuomien myynti laski yli 3 prosenttia10.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote
Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli vain 0,2 miljoonaa litraa eli 0,02 prosenttia. Alkoholijuomien myynti laski yhteensä yli 3 prosenttia.
Tummaa vai vaaleaa − lager pitää pintansa myös joulupöydässä21.12.2022 06:03:00 EET | Tiedote
Taloustutkimuksen kyselyn mukaan suomalaisten suosikkiolut joulupöydässä on tumma lager. Lähes yhtä suosittu olut jouluruokien kanssa on vaalea lager. Tutkimuksen suurin yllättäjä oli alkoholiton olut. Oluttyyppiä pidetään tärkeimpänä valintaperusteena olutta valittaessa. Kyselyn teettäjänä oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme