Kysy psykologilta: MIELI-Instagram-live kahdeksana iltana kesäkuussa @mielenterveys

MIELI ry:n Instagram-livessä @mielenterveys voi kysyä mieltä askarruttavista asioista psykologeilta kahdeksana iltana kesäkuussa. Mielenterveydestä keskustelevat ja kysymyksiin vastaavat psykologit Sini-Sofia Savola ja Jaakko Sahimaa. Hostina toimii psykologi Juho Mertanen MIELI ry:stä.

Keräämme kysymyksiä Instagram Storyssa päivää ennen Instaliveä. Myös liven aikana kommenttiketjussa voi kysyä ja kommentoida. Tervetuloa mukaan kysymään ja keskustelemaan!

2.6. kello 18.00
1/8 Mikä on mielenterveyttä?
Mikä on mielenterveyttä? Voiko sitä hankkia? Miten? Arjen hyvinvointi, kuinka huolehtia siitä?

4.6. kello 18.00
2/8 Ahdistaa! Mtä tehdä?
Ahdistus on tunne, joka kertoo, että kaikki ei ole ole kunnossa. Jotain tarttis tehdä. Kuinka taklata ahdistus? Työkalupakkiin mahtuu onneksi useampi menetelmä.

9.6. kello 18.00
3/8 Itsetunto, voiko sitä hankkia?
Kelpo itsetunto auttaa toimimaan ja luovimaan ihmissuhteissa sujuvammin. Mistä huomaa, että itsetunto on kunnossa? Entä ylikunnossa? Voiko laadukasta itsetuntoa hankkia lisää?

11.6. kello 18.00
4/8 Arki haltuun
Hyvinvointia rakennetaan arjessa joka päivä. Päivärytmi, rahankäyttö, ruutuaika ja ruokailu: kaikki arjen taitoja. Miten ne liittyvät mielenterveyteen? Miten ottaa arki haltuun, jos ei ole jo?

16.6. kello 18.00
5/8 Mitä jos kriisi iskee?
Jokaisella on joskus vaikeaa. Joskus ei välty isoiltakaan kriiseiltä. Miten niistä voi selviytyä? Entä jos jää jumiin vaikeuksiin? Apua on netissä ja livenä, mutta miten löytää se oikea apu?

23.6. kello 18.00
6/8 Paremmaksi vuorovaikuttajaksi, mutta kuinka?
Tarvitsemme toisia, kyllä. Ihmissuhteet ovat voimanlähde, yleensä. Joskus joku ihmissuhde voi olla pahinta, mitä on. Miten avata ihmissuhdesolmuja? Entä voiko vuorovaikutustaidoissa kehittyä?

25.6. kello 18.00
7/8 Parisuhteesta ja seksistä (tai sen puutteesta)
Parisuhde on erityisen tärkeä ihmissuhde, koska… se on niin läheinen. Miten sitä voi huoltaa? Kuinka parisuhteesta ja seksistä voi tulla voimavara? Mitä on seksuaalinen monimuotoisuus? Entä jos parisuhdetta tai seksiä ei ole, vaikka haluaisi?

30.6. kello 18.00
Kuinka löytää mielekäs elämä?
Jokainen meistä haluaa elää merkityksellistä elämää. Kuinka löytää ja tunnistaa itselle tärkeimpiä asioita? Miten tunnistaa omia arvoja ja tavoitteita sekä elää arkea niiden mukaan?

Asiantuntijapsykologi Juho Mertanen
gsm. 040 199 5917
sähköposti: etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Uusi säätiö tukemaan mielenterveystyötä Lapinlahden alueella12.6.2020 08:19:22 EESTTiedote

Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry ja kotimainen ohjelmistoalan kasvuyritys Dream Broker Oy ovat muiden kiinnostuneiden tahojen kanssa perustamassa säätiötä, jonka tehtävänä on tukea mielenterveyttä edistävää toimintaa kulttuurihistoriallisesti tärkeällä Lapinlahden alueella Helsingissä. Säätiö haluaa vaalia Lapinlahden alueen rakennus- ja kulttuurihistoriaa sekä puiston luontoarvoja. Tarkoituksena on turvata Lapinlahden alueen tulevaisuus kulttuurin ja mielenterveystyön palveluksessa. Samalla mahdollistetaan sairaala-alueen säilyminen jälkipolville entisöimällä rakennukset ja kehittämällä alueen toimintaa eläväksi ja aktiiviseksi mielenterveystyön keskukseksi. ”Kansalaisjärjestöt, yksittäiset henkilöt, eri alojen ammattilaiset ja kulttuurin harjoittajat ovat tehneet arvokasta työtä Lapinlahden alueen vaalimiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi. Meille on kunnia ilmoittautua suojelijaksi tälle arvokkaalle työlle. Yhtiömme on sitoutunut panostamaan sää

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.