La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä kolme vanhustenhoidon työyhteisöä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on myöntänyt yhdessä La Carita -säätiön kanssa tunnustuspalkinnot hyvästä vanhustyöstä Essoten kotihoidolle, Jalasjärven kotihoidolle sekä Palvelukoti Pohjolan ryhmäkoti Orionille Tampereelle. La Carita -säätiön tarkoituksena on vanhusten ja ikääntyvien hyvinvoinnin edistäminen Suomessa. Palkinnot julkistettiin 16.3. SuPer ammatillinen opintopäivä 2021 -koulutuswebinaarin yhteydessä.

Etelä-Savon Sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essote, Mikkeli, kotiin annettavat palvelut

Essoten kotihoitoa on kehitetty systemaattisesti säännöllisen asiakas- ja henkilöstöpalautteen pohjalta. Työn veto- ja pitovoima on kasvanut ja omaisten tyytyväisyys palveluihin on lisääntynyt: asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista 93 % voisi suositella saamaansa palvelua. Työntekijöiden ammatillisuutta tuetaan osaamiskartoituksiin perustuvien koulutusten ja perehdytyksen avulla. Korona-aikana viestintää on tehostettu ja hoidon jatkuvuus on turvattu tuttujen hoitajien avulla. Kirje tuntemattomalle -projekti eli vapaaehtoisten kirjoittama kirje hoitajan työn tueksi on ollut hieno innovaatio. Etäpalvelua on vahvistettu ja muun muassa lääkehoidon tarkastukset ja yhteys omaisiin voidaan hoitaa etänäkin. Näin palvelua on voitu tarjota pitkien matkojen päähän myös ilta-aikoina. Asiakkaan luona käytettävä aika on kasvanut ja sitä kehitetään edelleen.

Jalasjärven kotihoito, Jalasjärvi

Jalasjärven kotihoito on esimerkki siitä, miten työntekijöiden voimavarat ja osaaminen otetaan käyttöön asiakkaiden hyvän hoidon ja elämän turvaamiseksi. Kotihoidon esimies tukee työntekijöitä onnistumaan, yhteistyö on hyvää ja työntekijöiden vaihtuvuus pientä. Työntekijät ovat kouluttautuneet kinestetiikan osaamisessa ja heillä on mahdollisuus osallistua kiinnostuksensa mukaan täydennyskoulutukseen. Työyhteisössä on kehitetty tehostettua kotikuntoutusta. Moniammatillisessa työyhteisössä kaikkia työntekijöitä arvostetaan ja työmoraali on korkea. Kaiken epävarmuuden keskellä työntekijöiden positiivinen suhtautuminen muutoksen tuomiin mahdollisuuksiin on rikastuttanut työtä. Korona on lisännyt luovuutta: asiakkaille on järjestetty pihalla lettukestejä ja vierailuja lähiympäristöön.

Palvelukoti Pohjola, ryhmäkoti Orion, Tampere

Tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti Orionissa asukkaat saavat monipuolista hoitoa ja huolenpitoa. Työntekijät ovat oma-aloitteisesti kehittäneet toimintaa ja toimintatapoja, joilla asukkaat kohdataan ja hoidetaan yksilöllisesti. Kaikille asukkaille laaditaan elämänpuu, jonka tietoja hyödynnetään yksilöllisen hoidon takaamiseksi. Arjessa huomioidaan myös erilaiset juhlapäivät. Yhteisöpalavereissa on tärkeää kuulla jokaisen asukkaan toiveita, joita hoitajat toteuttavat. Korona-aikana toteutettiin kolmen ruokalajin ruokailu ryhmäkodissa. Kaikki hoitajat ovat käyneet kinestetiikan peruskurssin ja kouluttautuvat aktiivisesti. Omaisten osallisuutta tuetaan. Palvelukodin toiminnasta on saatu positiivista palautetta niin asukkailta kuin omaisilta.

La Carita-säätiö on jakanut yhteistyössä SuPerin kanssa tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä vuodesta 2002 saakka.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085
                    SuPerin asiantuntija Soili Nevala gsm 050 385 4130

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.

Debatti SPEKin ja SuPerin tutkimuksesta: Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia ja hoitajat ovat kovilla11.3.2021 09:45:00 EET | Tiedote

Kotihoidossa on merkittäviä turvallisuusongelmia verrattuna muihin hoivamuotoihin. Tämä käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tekemästä tutkimuksesta, joka perustuu Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehtyyn kyselyyn erityisryhmien asumisturvallisuudesta. SPEKin ja SuPerin asiantuntijat keskustelivat tutkimuksen tuloksista, katso keskustelu ohesta.

SuPerin Paavola vaatii FFP2-standardoituja maskeja pakollisiksi vanhustenhoitoon2.2.2021 05:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii vanhustenhoitoon tehokkaampia kasvomaskeja ja muita suojavarusteita. – Vanhustenhoidossa on epäonnistuttu suojaamaan riittävästi asiakkaita ja työntekijöitä. Monessa hoivakodissa tartuntoja on lukuisia, asiakkailla ja työntekijöillä. Varusteiden puute ei oikeuta työturvallisuuslainsäädännön rikkomiseen, Paavola kertoo. – Kasvomaskin tulee olla vanhustenhoidossa vähintään FFP2-standardoitu, jotta hoitotyötä voidaan tehdä turvallisesti

SuPers Paavola på Närvårdardagen 27.1: Arbetssäkerheten kritisk faktor för att hindra coronaspridning27.1.2021 10:26:19 EET | Tiedote

I coronatider har arbetssäkerheten blivit ännu viktigare än tidigare. På många arbetsplatser inom social- och hälsovården och i den pedagogiska branschen är arbetet nämligen förknippat med stora risker. Om de anställda inte åtnjuter ordentlig arbetssäkerhet innebär det en fara för patienternas och klienternas säkerhet. I hanteringen av coronapandemin är det av central betydelse att effektiv skyddsutrustning finns att tillgå i tillräckliga mängder. – Ledningen måste mer aktivt än hittills engagera sig i att upprätthålla och främja en god arbetssäkerhet, säger ordföranden för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer Silja Paavola. Nationella närvårdardagen firas onsdagen den 27 januari.