Laaja dataraportti vuodelta 2021 julki: Itsenäisyyspäivän aatto nousi kovimpien datapiikkien joukkoon, mobiilidatan käyttö kasvoi suhteellisesti eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa

Suomessa käytetään valtava määrä dataa joka päivä sekä mobiilissa että kiinteässä verkossa. Netin kautta hoituvat niin työt, yhteydenpito läheisiin, päivittäiset askareet kuin viihdesisältöjen kulutus ja pelaaminenkin. Mutta missä kaupungissa mobiilidataa käytetään eniten? Milloin dataa käytetään kaikista eniten? Miten paljon datamäärät 4G- ja 5G-verkoissa eroavat toisistaan? Entä kuinka paljon vanhempiaan enemmän nuoret käyttävät nettiä? Vastaukset kysymyksiin tarjoaa DNA:n tuore Datakronikka 2021 – latauslinkki tekstin jälkeen!

Suhteellisesti mobiilidatan käyttö DNA:n verkossa kasvoi vuonna 2021 eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa, jopa 31,6 prosenttia edellisvuodesta. Kuva: DNA

Datakronikasta selviää, että kuluvan vuoden kovin yksittäinen piikki kiinteässä datassa saavutettiin sunnuntai-iltana 7. marraskuuta ja mobiilidatassa myöhään itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta. Sunnuntaina 7.11. kiinteän laajakaistan datankulutus DNA:n verkossa ylsi yli 17 prosenttia korkeammalle verrattuna tyypillisen päivän kiiretuntien liikennehuippuun. Mobiilidata puolestaan piikkasi maanantaina 5.12, jolloin datankäytön huippu kipusi 25 prosenttia keskimääräisen päivän huipputasoa korkeammalle ja yleisesti päivittäiseen keskiarvoon nähden verkon kuormitus oli yli kaksinkertainen.

Vuoden 2021 dataluvuista paljastuu myös, että alle 30-vuotiaat aikuiset käyttivät mobiilidataa lähes tuplasti enemmän kuin 30–39-vuotiaat ja kolminkertaisesti verrattuna nelikymppisiin. Yllättävää on kuitenkin se, missä määrin vanhemmat ikäpolvet kasvattivat datankulutustaan edellisvuoteen nähden. Suhteellisesti mobiilidatan käyttö kasvoi nimittäin eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa, jopa 31,6 prosenttia.

Jyväskylässä käytetään eniten DNA:n laskutettavien puhelinliittymien dataa asiakasta kohden, kertoo mobiilidatan käyttövertailu Suomen kymmenestä suurimmasta kaupungista. Jyväskyläläinen DNA:n asiakas on tänä vuonna kuluttanut keskiarvoisesti 833 megaa mobiilidataa päivittäin, mikä on lähes 40 prosenttia enemmän kuin lahtelaisen asiakkaan kulutus.

Datakronikka myös kertoo, että kiinteällä 5G-yhteydellä kulutetaan DNA:n verkossa jo keskimäärin yli nelinkertainen määrä dataa verrattuna 4G-mokkulaan.

”Käynnissä on positiivinen kierre. Kuluttajien käyttöön tulee yhä nopeampia yhteyksiä, mikä mahdollistaa aiempaa rikkaampia digipalveluita, jotka taas tarvitsevat aina vaan nopeampia ja laadukkaampia yhteyksiä toimiakseen. Ennen pitkää nämä uudet sovellukset ajavat suosiossa ohi edeltäjistään, mikä kiihdyttää datankäyttöä entisestään tulevina vuosina. 5G-yhteyksillä tulee olemaan valtava rooli tässä kehityksessä”, DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan toteaa.

Liitteet:
Datakronikka 2021 (pdf) ladattavissa liitteistä, alla olevasta linkistä.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA’s CEO: “Unjustified lack of trust leads to unnecessary monitoring” – DNA’s way of work provides more freedom than ever before17.1.2022 08:00:00 EET | Press release

DNA’s custom of giving its employees the flexibility to work wherever and whenever it suits them, which the company adopted in 2012, has become one of its biggest success stories. The freedom staff have – to choose their place and time of work – has only increased in the 10 years since, and the flexible approach is now a mainstay of DNA’s corporate culture. Pursuing this model has required trust on both sides, determination, and continuous efforts to promote team spirit and employees’ well-being. The success of the model has also translated into a healthier bottom line.

DNA:n toimitusjohtaja: "Perusteeton luottamuspula johtaa tarpeettomaan valvontaan" – työskentely DNA:lla on nyt vapaampaa kuin koskaan17.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo 10 vuoden ajan, siis vuodesta 2012 lähtien. Työnteon vapaus on kehittynyt tuona aikana merkittävästi ja ehtinyt iskostua osaksi DNA:laista työkulttuuria. Mallin toteutus on vaatinut molemminpuolista luottamusta, vahvaa tahtoa sekä jatkuvaa työtä yhteisöllisyyden ja jaksamisen tukemiseksi. Tulokset näkyvät kuitenkin myös viivan alla.