Laaja dataraportti vuodelta 2021 julki: Itsenäisyyspäivän aatto nousi kovimpien datapiikkien joukkoon, mobiilidatan käyttö kasvoi suhteellisesti eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa

Suomessa käytetään valtava määrä dataa joka päivä sekä mobiilissa että kiinteässä verkossa. Netin kautta hoituvat niin työt, yhteydenpito läheisiin, päivittäiset askareet kuin viihdesisältöjen kulutus ja pelaaminenkin. Mutta missä kaupungissa mobiilidataa käytetään eniten? Milloin dataa käytetään kaikista eniten? Miten paljon datamäärät 4G- ja 5G-verkoissa eroavat toisistaan? Entä kuinka paljon vanhempiaan enemmän nuoret käyttävät nettiä? Vastaukset kysymyksiin tarjoaa DNA:n tuore Datakronikka 2021 – latauslinkki tekstin jälkeen!

Suhteellisesti mobiilidatan käyttö DNA:n verkossa kasvoi vuonna 2021 eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa, jopa 31,6 prosenttia edellisvuodesta. Kuva: DNA

Datakronikasta selviää, että kuluvan vuoden kovin yksittäinen piikki kiinteässä datassa saavutettiin sunnuntai-iltana 7. marraskuuta ja mobiilidatassa myöhään itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta. Sunnuntaina 7.11. kiinteän laajakaistan datankulutus DNA:n verkossa ylsi yli 17 prosenttia korkeammalle verrattuna tyypillisen päivän kiiretuntien liikennehuippuun. Mobiilidata puolestaan piikkasi maanantaina 5.12, jolloin datankäytön huippu kipusi 25 prosenttia keskimääräisen päivän huipputasoa korkeammalle ja yleisesti päivittäiseen keskiarvoon nähden verkon kuormitus oli yli kaksinkertainen.

Vuoden 2021 dataluvuista paljastuu myös, että alle 30-vuotiaat aikuiset käyttivät mobiilidataa lähes tuplasti enemmän kuin 30–39-vuotiaat ja kolminkertaisesti verrattuna nelikymppisiin. Yllättävää on kuitenkin se, missä määrin vanhemmat ikäpolvet kasvattivat datankulutustaan edellisvuoteen nähden. Suhteellisesti mobiilidatan käyttö kasvoi nimittäin eniten yli 70-vuotiaiden keskuudessa, jopa 31,6 prosenttia.

Jyväskylässä käytetään eniten DNA:n laskutettavien puhelinliittymien dataa asiakasta kohden, kertoo mobiilidatan käyttövertailu Suomen kymmenestä suurimmasta kaupungista. Jyväskyläläinen DNA:n asiakas on tänä vuonna kuluttanut keskiarvoisesti 833 megaa mobiilidataa päivittäin, mikä on lähes 40 prosenttia enemmän kuin lahtelaisen asiakkaan kulutus.

Datakronikka myös kertoo, että kiinteällä 5G-yhteydellä kulutetaan DNA:n verkossa jo keskimäärin yli nelinkertainen määrä dataa verrattuna 4G-mokkulaan.

”Käynnissä on positiivinen kierre. Kuluttajien käyttöön tulee yhä nopeampia yhteyksiä, mikä mahdollistaa aiempaa rikkaampia digipalveluita, jotka taas tarvitsevat aina vaan nopeampia ja laadukkaampia yhteyksiä toimiakseen. Ennen pitkää nämä uudet sovellukset ajavat suosiossa ohi edeltäjistään, mikä kiihdyttää datankäyttöä entisestään tulevina vuosina. 5G-yhteyksillä tulee olemaan valtava rooli tässä kehityksessä”, DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan toteaa.

Liitteet:
Datakronikka 2021 (pdf) ladattavissa liitteistä, alla olevasta linkistä.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.