Laajasalon bussit kulkevat tulevaisuudessa raitiovaunujen tahdissa

Laajasalon bussilinjat uudistuvat, kun raitiovaunut alkavat kulkea Kruunusiltojen kautta Kruunuvuorenrantaan ja Yliskylään. Tämän hetken arvion mukaan raitioliikenne käynnistyy vuoden 2027 alussa.
Bussien rooli muuttuu, koska raitovaunuista tulee joukkoliikenteen runko lähes kaikkialla Laajasalossa. Bussit tarjoavat liityntäyhteyksiä sekä raitiolinjoille että metroon. Jotta vaihtaminen kulkuvälineestä toiseen kävisi mahdollisimman sujuvasti, HSL on sovittanut bussien reitit ja aikataulut yhteen raitiovaunuliikenteen kanssa.
”Olemme kehittäneet Laajasalon sisäisiä yhteyksiämuun muassa niin, että bussit kulkevat jatkossa Kruunuvuorenrannan eteläosiin saakka”, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen HSL:stä kertoo.
”Uusi linja 87 tarjoaa jatkossa yhteydet Kruunuvuorenrannasta Herttoniemeen. Jollaksen ja Santahamina liityntäbusseja, jotka kulkevat hieman etäämmällä raitiolinjoista, ajetaan päivisin ja viikonloppuisin tiheämmin kuin nykyään.”
Laajasalon tulevat bussilinjat:
- 85 Herttoniemi (M) – Jollas
- 85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Jollas
- 86 Herttoniemi (M) – Reiherintie – Santahamina
- 87 Herttoniemi (M) – Gunillantie – Haakoninlahti
- 87N Rautatientori – Yliskylä – Gunillantie – Haakoninlahti
- 88 Herttoniemi (M) – Yliskylä – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
- 89 Herttoniemi (M) – Yliskylä
- 808 Jollas – Kruunuvuorenranta
Reitti- ja pysäkkitiedot auttavat katujen suunnittelussa
Linjastosuunnittelun tavoitteena on ollut mahdollisimman hyvin asiakkaita palveleva linjasto, joka samalla toteuttaa HSL:n strategisia tavoitteita kustannustehokkaasta liikenteestä.
Kruunusiltojen liikenne kuitenkin aiheuttaa HSL:lle kustannuksia enemmän kuin lipputuloista saadaan tai mitä bussiliikenteestä voidaan säästää. Näin ollen siltayhteys aiheuttaa liikenteen käynnistyessä osaltaan paineita joukkoliikennelippujen hintojen nostamiselle.
HSL laati suunnitelman jo nyt, vaikka Kruunusiltojen raitiovaunuliikenteen käynnistymiseen on yli neljä vuotta aikaa. Helsingin kaupunki pystyy tällä tavalla käyttämään hyödykseen HSL:n reitti- ja pysäkkitietoja, kun se suunnittelee ja toteuttaa uusien asuinalueiden katuja ja muita kulkureittejä.
Bussilinjasuunnitelmaan voi tulla muutoksia ennen liikenteen alkamista, jos raitiovaunujen reitit ja aikataulut vielä muuttuvat.
HSL muokkasi suunnitelmaa asukaspalautteen pohjalta
HSL laati suunnitelman tiiviissä yhteistyössä Laajasalon asukkaitten kanssa. Vuorovaikutuksen pääkanavana oli blogi, jossa joukkoliikennesuunnittelijat kertoivat työn etenemisestä ja kävivät keskusteluja laajasalolaisten kanssa.
HSL keräsi syksyllä 2020 liikkumiskyselyllä taustatietoja Laajasalon asukkaiden ja alueella muuten liikkuvien matkustustarpeista ja -toiveista sekä järjesti kaksi asukastyöpajaa. Kun ensimmäinen linjastoluonnos valmistui, HSL keräsi siitä palautetta ja hioi suunnitelmaa kommenttien pohjalta.
”Asukkaiden palaute on vaikuttanut muun muassa niin, että nopeutimme nykyisten linjojen 84 ja 88 reittejä poistamalla Isosaarentien ja Kuvernöörintien lenkit jo kesällä 2021”, Essi Kyllönen kertoo. ”Ajatus uudesta lähibussilinjasta 808 syntyi ensimmäisestä linjastoluonnoksesta saadun palautteen perusteella.”
”Paras joukkoliikenne syntyy yhdessä tehden. Suuret kiitokset kaikille suunnitteluun osallistuneille!”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, HSL, puh. 040 537 0518
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme