Laajat aukioloajat ja ruoan verkkokauppa mahdollistavat ruuhkattomat jouluostokset

S-ryhmä lähtee joulukauppaan kaikkien aikojen laajimmilla aukioloajoilla. Eri puolilla Suomea yli 90 myymälää, joista 30 on Prismoja, palvelee joulua edeltävinä päivinä jopa kellon ympäri. Tämän mahdollistaa henkilöstö, jonka joukosta löytyy runsaasti halukkaita tekijöitä myös joulunajan vuoroihin.

30 Prismaa ja yhteensä yli 90 S-ruokakauppaa palvelee joulun alla kellon ympäri.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä jouluostoksensa kaikessa rauhassa, vaikkapa öiseen aikaan, jolloin liikkeellä on vähemmän ihmisiä. Kiitos tämän mahdollistamisesta kuuluu erityisesti henkilöstöllemme ympäri Suomen”, sanoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän marketkaupasta.

Joulun työvuorot jaetaan usein myymälöissä kysymällä työntekijöiltä, ketkä haluaisivat olla töissä, ja halukkaita tekijöitä löytyy hyvin – välillä niinkin paljon, ettei jouluvuoroja riitä kaikille niitä toivoneille. Syitä tähän on lukuisia: esimerkiksi moni opiskelija viettää joulua mieluummin töissä, erityisesti tänä vuonna, kun toisella paikkakunnalla asuvan perheen tai suvun luokse matkustaminen ei välttämättä olisi mahdollista. Myös joulunpyhien työvuoroista maksettavat lisät houkuttelevat. Osa puolestaan kertoo, ettei syystä tai toisesta vietä joulua ja tulee sen vuoksi mielellään töihin.

Jouluviikon vilkkain kauppapäivä tulee S-ryhmän ennusteiden mukaan olemaan aatonaatto 23.12. Jouluaatto osuu tänä vuonna torstaille, minkä vuoksi joulukaupan uskotaan tasoittuvan ja jakautuvan useammille päiville kuin esimerkiksi viime vuonna, jolloin jouluaatto oli tiistaina.

”Koronatilanteen vuoksi tänä jouluna on järkevää välttää ruuhkia ja pyrkiä ajoittamaan jouluostoksia jo edeltävälle viikonlopulle. Kannattaa myös hyödyntää laajoja aukioloaikojemme sekä vuorokauden hiljaisempia tunteja mahdollisuuksien mukaan. Rauhallisimmat asiointiajankohdat ovat aamulla ennen yhdeksää sekä myöhemmin illalla tai yöllä”, Päällysaho kertoo.

Joulupäivänä avoinna on reilut 350 S-ryhmän ruokakauppaa. Tapaninpäivänä puolestaan palvelee yli 1000 myymälää eri puolilla Suomea.

Jouluruoat kannattaa tilata myös verkkokaupasta hyvissä ajoin

Koronavuosi on kiihdyttänyt myös ruoan verkkokauppaa, joka on S-ryhmässä yli kolminkertaistunut vuoden aikana. Myös ruoan verkkokaupassa toimitusaikoja on tänä jouluna tarjolla ennätyksellisen paljon.

Verkostoa on laajennettu uusiin myymälöihin ja paikkakunnille, minkä lisäksi ruoan verkkokaupan keräilijöiden määrää on lisätty. Ruoan verkkokaupan kapasiteettia on lisätty entisestään joulua edeltäville päiville ja viikoille. Monissa myymälöissä asiakkaiden tilauksia keräillään yötä myöten.

”Ruoan verkkokaupan toimitusikkunat tulevat foodie.fi-palvelussa varattaviksi viikosta kuukauteen ennen haluttua toimituspäivää riippuen myymälästä ja maksutavasta. Oman myymälän vapaat toimitusajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupan sivuilta tai mobiilisovelluksesta. Aikoja on tarjolla runsaasti, mutta myös kysyntä tulee olemaan huomattavaa, minkä vuoksi suosittelemme olemaan ajoissa liikkeellä. Lisäksi hyvin säilyviä tuotteita voi tilata verkkokaupan kautta varastoon jo nyt”, neuvoo ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Matti Torniainen.

Oman myymälän aukioloajat jouluviikolla voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat. Ruoan verkkokaupan vapaat toimitusajat löytyvät foodie.fi -palvelusta sekä mobiilisovelluksesta. Food Market Herkun toimitusajat voi tarkistaa osoitteesta kauppa.foodmarketherkku.fi, sekä Prisma Rovaniemen ja Prisma Pieksämäen osoitteesta s-kaupat.fi.

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.