Lääkärien määrä jatkaa edelleen kasvuaan

Suomessa asuvia työikäisiä alle 65-vuotiaita lääkäreitä oli vuoden 2018 lopussa 21148 eli maassamme oli 261 asukasta yhtä työikäistä lääkäriä kohden. Lääkärimäärä on noussut vuodesta 2010 yli kahdella tuhannella.

Suomessa laillistettuja lääkäreitä oli 31.12.2018 yhteensä 30272. Tiedot perustuvat Valviran ylläpitämään Terhikki-rekisteriin, josta tiedot Lääkäriliitolle on toimittanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Vuonna 2019 lääkäreitä valmistui kotimaasta 657. Tänä vuonna lääketieteen opinnot aloittaa 725 uutta opiskelijaa. Lisäksi ulkomailla Kelan opintotuella lääkäriksi opiskelee 1120 opiskelijaa. Vuodesta 2010 Suomessa asuvien työikäisten lääkärien määrä on noussut yli kahdella tuhannella lääkärillä, keskimäärin 246 lääkärillä vuodessa.

Suomessa asuvista työikäisistä lääkäreistä 59 % on erikoistunut. Erikoisaloja on 50 ja suurin erikoisala on yleislääketiede. Suhteellisesti eniten viime vuosina on kasvanut geriatrian erikoislääkärien määrä. Työikäisiä geriatreja oli alle 200 vuonna 2010, nyt heidän määränsä on jo 346. Erikoislääkärien määrä on kasvanut voimakkaasti myös anestesiologian ja tehohoidon, ortopedian ja traumatologian sekä työterveyshuollon erikoisaloilla. Lääkäriliiton erityispätevyyksistä suurin on lääkärikouluttajan erityispätevyys, jonka on hankkinut 261 työikäistä lääkäriä.

– Lääkärien määrä Suomessa jatkaa edelleen kasvuaan ja lääkäritiheytemme on hyvää kansainvälistä tasoa. Jatkossa peruskoulutettuja lääkäreitä Suomessa on riittämiin. Painopiste tulisi nyt keskittää lääkärikoulutuksen resurssien ja laadun turvaamiseen sekä työolojen kehittämiseen. Lisäksi erikoislääkärikoulutusta tulee lisätä monilla aloilla tulevien vuosien eläköitymisen vuoksi, toteaa Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila.

Lääkäriliiton vuositilasto 2019 (pdf)

www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima

Tutkija Piitu Parmanne, puh. 050 511 3774, piitu.parmanne@laakariliitto.fi

Varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955, hannu.halila@laakariliitto.fi

Lääkäriliitto: Sairauksia jää hoitamatta, kun vastaanottoaikoja perutaan13.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Lääkärit ovat huolissaan siitä, että potilaat jättävät tulematta vastaanotoille, eivät hakeudu tarvittaviin tutkimuksiin ja jopa peruvat sovittuihin leikkauksiin tulonsa. Käynnit ovat pudonneet jopa alle puoleen. Viikkotasolla peräti 100 000 käyntiä jää toteutumatta. Tämä näkyy monilla erikoisaloilla julkisella sektorilla ja perusterveydenhuollossa. Erityisesti yksityissektorilla lääkärit ovat todenneet vastaanottokäyntien peruutuksia ja potilasmäärän vähentymistä kevään aikana. Työmäärä on vähentynyt heillä huomattavasti.

Terveyskeskusten johtavat lääkärit: lääkäreillä työpäivä viikossa muille kuuluvia tehtäviä9.1.2020 11:00:00 EETTiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan terveyskeskuslääkärin työssä on viidennes muille ammattiryhmille kuuluvia tehtäviä. Samaan aikaan terveyskeskusten lääkärivaje on kasvanut 1,8 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Sijaisten määrä on laskenut ja ostopalveluiden käyttö lisääntynyt. Hoitotakuun toteuttamiseksi tarvitaan yhteensä noin 725 uutta terveyskeskuslääkärin virkaa.