Lääkäriliitolta kymmenen teesiä terveydenhuollosta

Lääkäriliiton parivuotisessa Terveydenhuollon korjaussarja -hankkeessa kirkastettiin toimivan ja kestävän terveydenhuollon periaatteita. Tuloksena on kymmenen uutta teesiä, jotka antavat linjamerkkejä muun muassa sote-uudistukseen.

Lääkäriliitto haastoi kaikki jäsenet osallistumaan verkkotyöpajaan ja rakentamaan yhdessä Terveydenhuollon korjaussarjaa. Jokaisella oli mahdollisuus kertoa, miten juuri hän haluaisi kehittää suomalaista terveydenhuoltoa. Internet-pohjaiseen portaaliin kirjautui yhteensä noin 4000 jäsentä.

Keskustelujen ja äänestysten jälkeen verkkotyöpajan tuotoksista valikoitui neljätoista teemaa, joita työstettiin edelleen liiton toimistossa ja toimielimissä. Lopuksi kiteytyi kymmenen teesiä.

– Me tarvitsemme sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnon ja rahoituksen uudistuksen. Uudistettaessa ja kehitettäessä tulee olla mielessä perusperiaatteet, joiden tulee uudistuksessa toteutua. Teesiemme on tarkoitus olla jonkinmoisia linjamerkkejä, joiden avulla terveydenhuollon uudistuksissa suunnistetaan, Lääkäriliiton Politiikka-toimialan johtaja Heikki Pärnänen kertoo.

Perusterveydenhuollon jonotusajat ovat Suomessa pitkiä verrattuna moniin muihin Euroopan maihin. Lääkäriliiton teeseissä korostetaan, että kaikilla tulee olla oikeus hoidontarpeen arvioon viivytyksettä, ja että hoidon kiireellisyys arvioidaan ja toteutetaan lääketieteellisin perustein.

Resurssien puute perusterveydenhuollossa näkyy tällä hetkellä myös liian lyhyinä vastaanottoaikoina. Lääkäri ei aina ehdi perehtyä kunnolla potilaan kokonaistilanteeseen. Lääkäriliiton teeseissä painotetaan, että jokaiseen potilaan ja lääkärin kohtaamiseen on varattava riittävästi aikaa. Potilailla tulee olla myös mahdollisuus pitkäaikaiseen potilas-lääkärisuhteeseen.

Usein käytettävät perustason palvelut tulee tuottaa lähellä asukkaita. Sähköiset ja muut kotiin vietävät sekä liikkuvat palvelut ovat yksi tapa tuoda palveluja lähelle käyttäjää. Erityistason palvelujen sijoittelussa lähtökohtana tulee olla lääketieteellinen laatu, toiminnan kustannustehokkuus ja väestön sijainti.

Tutustu kaikkiin kymmeneen teesiin: www.laakariliitto.fi/teesit

Lisätietoa:

Lääkäriliiton Politiikka-toimialan johtaja Heikki Pärnänen,  heikki.parnanen@laakariliitto.fi, 040 5465316

Rajoitustoimien vaikutus lääketieteen koulutukseen on minimoitava28.9.2020 10:00:15 EESTTiedote

Olemme seuranneet huolestuneina ensimmäisten opiskelijoilla todettujen koronavirustartuntojen vaikutusta lääketieteen koulutuksen järjestämiseen. Tartuntoja seuranneet karanteeni- ja etäopetuspäätökset ovat koskeneet esimerkiksi koko lääketieteellisen opetuksen järjestämistä ja seurauksena on ollut satojen lääketieteen opiskelijoiden siirtyminen väliaikaisesti etäopetukseen. Kliininen opetus on yksi koulutussairaalan tärkeistä tehtävistä ja lääketieteen koulutuksen kivijalka, eikä sitä voida kevyin perustein jättää opiskelijalle tarjoamatta. Perustellut toimet potilaiden, opiskelijoiden ja henkilökunnan suojelemiseksi ovat tärkeitä, mutta liian tiukkoja ja laajoja rajoituksia tulee välttää. On todennäköistä, että tartuntoja tullaan toteamaan kaikissa tiedekunnissa ja on hyvinkin mahdollista, että opetuksen rajoitustoimiin joudutaan turvautumaan useaan kertaan myös samassa yliopistossa. Tämän vuoksi erityisesti kliinisen opetuksen osalta rajoitustoimet on kohdistettava vain sairastuneis

Lääkäriliitto: Sote-uudistuksen tavoitteet ovat hyvät, mutta ehdotetussa mallissa vielä parannettavaa28.9.2020 08:15:54 EESTTiedote

Lääkäriliiton mukaan suurimman ongelman muodostaa Uudenmaan erillisratkaisu, jossa kolmasosan maamme väestöä kattavalla alueella uudistuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet eivät toteudu. On tärkeää, että uudistusta kuitenkin sen puutteista huolimatta viedään eteenpäin. Lopulliseen hallituksen esitykseen on nyt tärkeää lisätä oleellisesti järjestämisvastuullisten sote-maakuntien päätöksentekomahdollisuutta palvelutuotannon järjestämisessä alueellaan. Lisäksi Uudenmaan erillisratkaisu tulisi purkaa.

THL:n antama maskisuositus on tärkeä lisä keinovalikoimaan toisen korona-aallon kynnyksellä13.8.2020 15:55:13 EESTTiedote

Lääkäriliitto on huolissaan Suomen koronaepidemiatilanteesta mahdollisen toisen aallon lähestyessä syksyllä. Ihmisten palatessa töihin ja kouluun sekä opiskelujen ja harrastusten pariin, riski myös tartuntojen määrästä kasvaa. Nyt annettu maskisuositus on tärkeä lisä jo aiemmin annettujen suositusten lisäksi. Kaikkia viranomaisten antamia suosituksia tartuntojen välttämiseksi on syytä noudattaa.