Lääkäriliiton hallitus: Terveydenhuollon tilanne otettava vakavasti ja ratkaisuja pitää tehdä budjettiriihessä

Kesän ykkösuutisia on ollut päivystysten ruuhkautuminen. Miltei jokainen sairaanhoitopiiri on ollut suurissa vaikeuksissa ja potilaat ovat joutuneet odottamaan hoitoonpääsyä liian kauan.

Syitä tilanteeseen on haettu koronasta, opiskelijoiden halusta pitää kesälomaa, koulutusmääristä ja milloin mistäkin. Henkilöstötilanne on aina kesällä haastavampi – myös terveydenhuollon ammattilaisilla on oikeus kesälomiin – mutta nyt kyse ei ole vain vuodenajoista vaan ongelma on laajempi.

Ongelmat eivät ole rajoittuneet päivystyksiin, erikoissairaanhoitoa yli puoli vuotta odottaneiden potilaiden määrä on kaksinkertaistunut tänä vuonna. Päivystysten ruuhkautuminen on kuitenkin hyvä indikaattori siitä, miten koko palveluketju toimii tai ei toimi. Mikäli perusterveydenhuoltoon ei pääse, päivystys ruuhkautuu. Mikäli jatkohoitopaikkoja ei löydy, päivystys ruuhkautuu. Mikäli henkilökuntaa ei ole, päivystys ruuhkautuu.

Valtio ei voi vetäytyä vastuusta

Perhe- ja peruspalveluministeri Aki Linden nosti taannoisessa haastattelussaan esille, että ministeri tai ministeriö ei pysty tekemään terveydenhuollon tilanteelle mitään. Asia on näin lyhyellä aikavälillä, palvelujen järjestämisestä vastaavat kunnat ja sairaanhoitopiirit, tulevaisuudessa hyvinvointialueet. Hyvinvointialueiden rahoituksesta vastaa kuitenkin valtio, ja parasta aikaa käydään neuvotteluja ensi vuoden budjetista.

Suomi on jäänyt jälkeen pohjoismaisesta terveydenhuollon rahoitustasosta useita miljardeja. Hyvinvointialueet tulevat näillä näkymin saamaan enemmän rahaa kuin kunnat ovat tänä vuonna käyttäneet, mutta jo päätetyt uudistukset, työmarkkinaratkaisut ja muutoskustannukset vievät moninkertaisen summan. Rahoitusvaje on vähintään miljardin euron luokkaa, eikä rahojen loppuessa säästöjä voida käytännössä tehdä muualta kuin henkilöstömenoista, ellei asiaan saada budjetissa ratkaisua. Kaiken tämän päälle Kelan sairaanhoitokorvauksia ollaan leikkaamassa, mikä edelleen pahentaa julkisen terveydenhuollon ruuhkautumista.

Vuoden 2019 eduskuntavaaleja sävytti hoivakriisi. On onnetonta, mikäli terveydenhuolto saa saman aseman ensi kevään vaaleissa. Elo-syyskuun vaihteessa käytävässä budjettiriihessä mitataan se, kuinka vakavasti hallitus terveydenhuollon tilanteen ottaa.

Niina Koivuviita, Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 5006557, niina.koivuviita@laakariliitto.fi

Janne Aaltonen, Lääkäriliiton toiminnanjohtaja, puh. 045 1218989, janne.aaltonen@laakariliitto.fi

Lääkäriliitto ja Hammaslääkäriliitto: Väestön hoidon tarpeet kasvavat – useiden erikoisalojen osaajavajaus on ratkaistava2.11.2022 07:00:40 EET | Tiedote

Jotta voidaan vastata kasvavaan erikoislääkärien ja erikoishammaslääkärien tarpeeseen, on riittämätön valtion koulutusrahoitus korjattava viipymättä tasolle, joka vastaa koulutuksen todellisia kustannuksia. Samalla on hyödynnettävä kaikki laadukkaat koulutustahot ja kasvatettava sekä alueellisia että tiettyjen erikoisalojen vetovoimatekijöitä.

Lääkärijärjestöt: Suunnitellut henkilöstövähennykset vaarantaisivat lääketieteellisen koulutuksen laadun Oulussa2.9.2022 14:17:12 EEST | Tiedote

Oulun yliopiston hallitus on kokouksessaan 23.8.2022 käsitellyt esitystä n. 25 henkilötyövuoden säästämiseksi lääketieteellisessä tiedekunnassa, sillä tiedekunnan talous on jäämässä 1,4 miljoonaa euroa tappiolliseksi vuoden loppuun mennessä. Esitys jäi kokouksessa vielä pöydälle. Lääketieteen perustutkinto-opiskelijoita edustava Suomen Medisiinariliitto ry, erikoistuvia lääkäreitä edustava Nuorten Lääkärien Yhdistys ry ja lääkärien ammattijärjestö Suomen Lääkäriliitto ilmaisevat syvän huolensa lääketieteellisen koulutuksen laadusta Oulussa, mikäli suunnitellut säästötoimet toteutuvat.