Lääkäriliitto: Sairaanhoitokorvauksia muutettava, mutta maltilla edeten

Lääkäriliitto toivoo, että terveydenhuollon rahoitusta pystytään yksinkertaistamaan ja selkeyttämään. Rahoitusjärjestelmän pitäisi kannustaa käyttämään rajallisia voimavaroja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Liitto on antanut oman lausuntonsa monikanavarahoituksen purkamista valmistelleen työryhmän lausunnosta. Työryhmän raportissa esitellään erilaisia vaihtoehtoja sairaanhoitovakuutuksen korvausten muuttamiselle.

”Jotta järjestelmää rapauttava osaoptimointi saataisiin minimoitua, pitäisi julkisen terveydenhuollon rahoituksesta muodostaa nykyistä selkeämpi kokonaisuus, jossa vastuun kantaa riittävän suuri alueellinen järjestäjä”, sanoo Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen.

Rahoituksen uudistamisessa olisi Lääkäriliiton mielestä tarkoituksenmukaista edetä pienin askelin, koska samaan aikaan etenee historiallisen suuri sote-järjestelmäuudistus.

”On välttämätöntä varmistaa toiminnan sujuminen, jotta vakuutettujen asema ja oikeudet tulevat turvatuiksi”, Pärnänen korostaa.

Lääkäriliitto kannattaakin esillä olleissa vaihtoehdoissa malleja, joissa Kelan rooli korvausten hallinnoijana, päätöksentekijänä ja maksatusten hoitajana säilyy, vaikka rahoitusvastuuta ohjattaisiin hyvinvointialueille.

Lääkäriliitto korostaa myös, että hyvinvointialueiden rahoituksen on riitettävä turvaamaan niiden toiminta ja asukkaiden tarvitsemat palvelut.

Valtakunnallisesti on pidettävä huoli siitä, ettei hyvinvointialueiden välille synny eroja kustannusten korvaamisessa. Kuntoutuspalvelujen saatavuudessa on turvattava yhdenvertaisuus kansallisella tasolla.

Yksityisen tutkimuksen ja hoidon korvaukset ovat vuosien saatossa vähentyneet huomattavasti. Vaikka korvaukset ovat jo varsin vähäiset, niiden poistaminen kokonaan ohjaisi potilaita julkisten palveluiden käyttäjiksi. Lääkäriliitto ei kuitenkaan ole vakuuttunut hyvinvointialueiden kyvystä ja kapasiteetista vastata tällaiseen lisäkysyntään erityisesti eräillä erikoisaloilla kuten psykiatriassa sekä silmä- ja naistentaudeissa.

”Yksityisen terveydenhuollon palvelujen korvauksia ei voida poistaa ainakaan ennen kuin julkinen järjestelmä pystyy tarjoamaan kattavasti vastaavat palvelut”, Pärnänen sanoo.

Lääkäriliiton lausunto monikanavarahoituksen purkamisen valmistelusta

Politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316, heikki.parnanen@laakariliitto.fi

Puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211, tuula.rajaniemi@laakariliitto.fi

Suomen Lääkäriliitto: 12−15-vuotiaiden rokottaminen on erinomainen asia13.8.2021 11:16:28 EEST | Tiedote

Tällä hetkellä valtaosa tartunnoista havaitaan rokottamattomissa lapsissa ja nuorissa. Viimeisten viikkojen aikana noin 17 prosenttia tartunnoista on esiintynyt 10−20-vuotiailla. Itse taudin aiheuttamia vaikutuksia lapsiin ja nuoriin ei pidä väheksyä, sillä pahimmillaan ne voivat olla hyvinkin vakavia ja viedä sairaalahoitoon. Lasten ja nuorten rokottaminen on tärkeää myös koko epidemian hoidon vuoksi. ”Riittävä rokotekattavuus myös turvaa parhaiten mahdollisuudet pitää koulu, harrastukset ja muu sosiaalinen elämä avoimena. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta tämä on erittäin tärkeää”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi. ”Palaaminen normaalimpaan arkeen vapauttaa terveydenhuollon resursseja koronan aikana kasvaneen hoitovelan hoitamiseen”, Rajaniemi jatkaa. Covid-19-rokotteiden haittavaikutuksia tutkitaan maailmalla erittäin tarkasti. Euroopan lääkevirasto kerää kaikki haittavaikutuksista tehdyt ilmoitukset EU:n alueelta, ja se saa jatkuvasti tietoa kaik

Tutkimus lääkärien kokemuksista: Potilastietojärjestelmissä on edelleen kehitettävää3.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lääkärit pitävät suomalaista ESKOa selvästi toimivimpana potilastietojärjestelmänä. Se sai kouluarvosanakseen 8,7 potilastietojärjestelmiä käsittelevässä tutkimuksessa. Keskiarvoksi järjestelmät saivat tyydyttävän 6,7. Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimus toteutettiin nyt neljännen kerran. Tutkimusryhmässä oli mukana tutkijoita Aalto-yliopistosta, Oulun yliopistosta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta ja Lääkäriliitosta.