Lääkärit Ilman Rajoja: Italian uusi lakiasetus haittaa meripelastusta ja aiheuttaa kuolemia

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön meripelastajat nostivat 74 ihmistä ylikuormittuneesta kumiveneestä kansainvälisiltä vesiltä, Libyan rannikon edustalta, 4. joulukuuta 2022. Kuva Candida Lobes, Lääkärit Ilman Rajoja.

Italian uusi hallitus määritteli etsintä- ja meripelastustyön estämisen prioriteetikseen heti valtaan astuttuaan lokakuussa. Hallituksen tuore lakiasetus vähentää järjestöjen pelastuslaivojen läsnäoloa merellä ja tekee siten keskisestä Välimerestä entistäkin vaarallisemman siirtolaisille.

Italian presidentin 2. tammikuuta allekirjoittama asetus edellyttää, että järjestöjen pelastusalusten on suunnattava kohti satamaa välittömästi jokaisen pelastustoimen jälkeen. Yleensä alukset suorittavat useita pelastuksia useamman päivän aikana, ja vievät vasta sitten pelastetut maihin. Italiassa käyminen jokaisen pelastustoimen jälkeen viivästyttää uusia pelastuksia ja aiheuttaa lisää kuolemia.

Alusten pitää jatkossa mennä satamaan, vaikka kapteeni olisi tietoinen muista merihädässä olevista. Tämä on ristiriidassa kansainvälisten meripelastussopimusten kanssa, jotka velvoittavat kapteenin pelastamaan merihädässä olevat ihmiset välittömästi.

”Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Italian hallitus yrittää vaikeuttaa järjestöjen toimintaa merellä. Järjestöjä ja niiden työntekijöitä on kriminalisoitu ja häiritty jo vuosia. Suurin huoli on tietysti niistä ihmisistä, jotka jäävät merelle ilman apua”, sanoo Kaisa Väkiparta, Lääkärit Ilman Rajoja Suomen osaston viestintäpäällikkö.

Tilannetta pahentaa Italian viimeaikainen tapa osoittaa järjestöjen aluksille usein satama, joka voi sijaita jopa neljän päivän matkan päässä sen sijainnista.

”Muutosten tavoitteena on pitää pelastusalukset pitkään poissa pelastusalueelta ja vähentää niiden kykyä auttaa hädässä olevia ihmisiä. Pelastusalusten vähäisempi läsnäolo merellä johtaa väistämättä yhä useampien ihmisten hukkumiseen”, sanoo Kaisa Väkiparta.

Uusi asetus myös velvoittaa järjestöt keräämään aluksille pelastetuilta ihmisiltä henkilötiedot ja tieto aikomuksesta hakea kansainvälistä suojelua sekä jakamaan nämä tiedot viranomaisten kanssa.

”Kansainvälistä suojelua haetaan valtiolta, ja heidän velvollisuutensa on käynnistää tämä prosessi. Aluksilla on ensisijaista turvata ihmisten välittömät tarpeet, ja vasta kun ihmiset ovat päässeet turvallisesti maihin, on turvapaikkahakemusten aika”, Kaisa Väkiparta painottaa.

Lääkärit Ilman Rajoja on yhdessä 19 muun etsintä- ja pelastustoimintaa tekevän järjestön kanssa julkaissut tänään kannanoton, jossa kritisoi voimakkaasti Italian hallituksen yritystä estää merihädässä olevien ihmisten auttamista.

Mediatilaisuus: terveystarpeet Ukrainassa19.1.2023 08:36:00 EET | Kutsu

Lääkärit Ilman Rajoja työskentelee eri puolilla Ukrainaa, mutta pääasiallisesti Ukrainan uudelleen haltuun ottamilla alueilla ja lähellä etulinjoja. Millaisia terveystarpeita järjestö maassa todistaa tällä hetkellä? Millaisia sairauksia järjestön liikkuvilla klinikoilla hoidetaan ja millaisia huolia kuullaan? Paikalla Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön viestintätehtävistä Ukrainasta vuodenvaihteessa palannut Linda Nyholm. Etäyhteyksin paikalla järjestön Ukrainan mielenterveystyön vastaava, psykologi Camilo García. Tilaisuus järjestetään hybridinä. Voit tulla paikalle Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolle tai osallistua Teamsin kautta etänä. Kummassakin tapauksessa ilmoittaudu tilaisuuteen ma 23.1. mennessä osoitteeseen anna-reetta.korhonen@laakaritilmanrajoja.fi. Tarkenna myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä. Milloin: tiistaina 24.1. klo 11—12. Missä: Kumpulantie 5, Helsinki (käynti Jämsänkadun puolelta) tai etänä Teamsin kautta.

Kutsu mediatilaisuuteen: Aliravitsemus Nigeriassa  10.11.2022 10:29:17 EET | Kutsu

Kuluneen vuoden aikana Lääkärit Ilman Rajoja on nähnyt poikkeuksellisen suuria määriä aliravitsemuspotilaita eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Nigerian luoteisosassa järjestö on hoitanut tämän vuoden aikana 68 prosenttia enemmän aliravitsemuspotilaita kuin vastaavana aikana viime vuonna. Nigerian maavastaava, lääkäri Simba Tirima kertoo tilaisuudessa etäyhteyksin aliravitsemusta aiheuttavista tekijöistä ja aliravitsemuksen hoidosta. Tilaisuuden jälkeen kaksi suomalaista, aliravitsemustyötä tehnyttä avustustyöntekijää, sairaanhoitaja Piia Laitiainen ja lääkäri Laura Granö ovat käytettävissä haastatteluihin puhelimitse. Missä: Teamsissä tai Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolla, Kumpulantie 5, Helsinki. Milloin: Tiistaina 15.11. klo 13.30—14.30. Kenelle: Toimittajille Ilmoittautuminen: Vahvista osallistumisesi mahdollisimman pian tai 14.11. klo 15 mennessä anna-reetta.korhonen@helsinki.msf.org. Kerrothan myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä. Tervetuloa!