Lääkärit Ilman Rajoja varoittaa hälyttävästä ravitsemuskriisistä Etiopiassa

Suomessa vieraileva, kansainvälisen Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön presidentti ja kirurgi Christos Christou varoittaa yltyvästä ravitsemuskriisistä Afarin syvänköalueella Etiopiassa.

Äiti on tuonut lapsensa Dubtin sairaalaan tutkittavaksi aliravitsemuksen vuoksi kesäkuun alussa 2022. Kuva: Njiiri Karago / Lääkärit Ilman Rajoja.

”Ukrainan humanitaarinen tilanne puhuttaa ymmärrettävästi Suomessa. Tapaamisissa olen huomannut, että suomalaiset ovat yhtä lailla huolestuneita muista humanitaarisista kriiseistä. Yksi näistä on ravitsemuskriisi Afarin alueella Etiopiassa. Tilanne on musertava ja vaatii kiireellistä humanitaarisen toiminnan laajentamista”, Christos Christou sanoo.

Sadat tuhannet konfliktia paenneet ihmiset ovat Afarin alueella Etiopian koillisosissa ilman puhdasta juomavettä, ruokaa tai pääsyä terveydenhuollon piiriin.

Lääkärit Ilman Rajoja on lisännyt huhtikuusta alkaen tukeaan Dubtin sairaalalle, joka on alueen ainoa toiminnassa oleva sairaala. Se palvelee yli 1,1 miljoonaa ihmistä, mukaan lukien satoja tuhansia kodeistaan pakenemaan joutuneita ihmisiä.

Dubtin sairaalan sängyt ovat täyttyneet nopeasti potilaista, ja yhtä sänkyä kohden on kaksi tai useampi potilas. Lapsilla on vakavia vatsatulehduksia, sillä he ovat joutuneet juomaan vettä mutaisista lätäköistä. Hoitohenkilökunnalla on vaikeuksia tarjota potilaiden tarvitsemaa hoitoa ahtaissa tiloissa. Monet lapset kuolevat sairaalaan tultuaan 48 tunnin kuluessa sairauteen ja aliravitsemukseen. Joinakin viikkoina jopa yli viidennes potilaista kuolee.

Myös Etiopian muissa osissa sadat tuhannet ihmiset kamppailevat selviytymisestä. Sateet ovat vihdoin alkaneet somalialueella Werderissä, mutta pitkäaikaisen kuivuuden seurauksena karjaa kuolee ja ihmisillä on edelleen vaikeuksia saada ruokaa ja vettä.

”Emme voi antaa ihmisten kuolla. Etiopiaan tarvitaan laajamittaista humanitaarista apua maan sisäisille pakolaisille ja heidät vastaanottaville haavoittuville yhteisöille. Ensisijaisesti tarvitaan perusterveydenhuoltoa, ravintoa ja vettä. Emme voi enää odottaa”, Christou peräänkuuluttaa.

Christos Christou vieraili Suomessa terveysalan konferenssissa kertomassa Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön kehittämistä innovaatioista humanitaarisessa työssä.

Kansainvälisen Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön presidentti Christos Christou. Kuva Pierre-Yves Bernard / Lääkärit Ilman Rajoja.

Lääkintäjunan potilaiden vammat ja kertomukset osoittavat toistuvat hyökkäykset siviilejä vastaan Ukrainassa22.6.2022 11:07:32 EEST | Tiedote

Lääkärit Ilman Rajoja on evakuoinut junalla reilun kahden kuukauden aikana lääketieteellisin perustein 653 potilasta. Heidät siirrettiin turvallisemmilla alueilla sijaitseviin sairaaloihin Ukrainan itäisiltä alueilta, joihin sota vaikuttaa voimakkaasti. Matka kestää 20–30 tuntia, ja sen aikana hoitajat ja lääkärit tarkkailevat potilaita ja hoitavat heitä pitääkseen heidän tilansa vakaana. Monet potilaat kertoivat järjestön työntekijöille kammottavista kokemuksistaan. Potilastiedot ja lääkintäjunalla evakuoitujen potilaiden kertomukset osoittavat, että Ukrainassa käydään sotaa siviileistä välittämättä. Siviilien suojelu on järkyttävän puutteellista. Yli 40 prosenttia junassa olleista sodassa haavoittuneista on ikääntyneitä ja lapsia, joilla on räjähdys- ja sirpalevammoja, ampumahaavoja tai irronneita ruumiinosia. ”Tämä osoittaa, ettei siviilejä suojella, mikä on vakava kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkaus”, toteaa järjestön hätäavun koordinaattori Christopher Stokes. ”Potilai

Lääkärit Ilman Rajoja: Haavoittuvimmassa asemassa olevat siirtolaiset evakuoitava Libyasta turvallisiin maihin20.6.2022 08:39:21 EEST | Tiedote

Lääkärit Ilman Rajoja kehottaa turvallisia maita, kuten Suomea ja muita Euroopan maita, tarjoamaan suojelua Libyassa loukossa oleville siirtolaisille. Haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten evakuointia on nopeutettava välittömästi vahvistamalla olemassa olevia mekanismeja ja avaamalla vaihtoehtoisia reittejä pois maasta, järjestö vaatii. Kansainvälistä pakolaispäivää vietetään 20. kesäkuuta.