Lääkekorvauksiin ei muutoksia

Lääkkeiden korvausprosentit säilyvät ennallaan vuonna 2022, vuosiomavastuu nousee hieman.
Apteekki saa tiedon vuosiomavastuun ylittymisestä reaaliaikaisesti lääkeoston yhteydessä ja asiakas saa lisäkorvauksen heti apteekissa. Julkaisuvapaa kuva Apteekkariliitto / Petri Jauhiainen

Lääkekorvausten vuosiomavastuu nousee vuoden vaihteessa reilulla kymmenellä eurolla. Vuonna 2022 vuosiomavastuu on 592,16 euroa. Apteekki saa tiedon vuosiomavastuun ylittymisestä reaaliaikaisesti lääkeoston yhteydessä ja asiakas saa lisäkorvauksen heti apteekissa. Vuosiomavastuun ylityttyä asiakas maksaa jokaisesta korvattavasta valmisteesta vain 2,50 euron omavastuun.

Lääkkeiden korvausprosentit säilyvät ennallaan: peruskorvaus on 40 %, alempi erityiskorvaus 65 % ja ylempi erityiskorvaus 100 %. Ostokertakohtainen omavastuu ylemmässä erityiskorvausluokassa pysyy 4,50 eurossa per lääke.

Lääkekorvausten vuosikohtainen alkuomavastuu on edelleen 50 euroa. Eli Kela-korvauksia saa vasta sen jälkeen, kun on maksanut itse 50 euroa korvauksen piiriin kuuluvista lääkkeistä. Alkuomavastuu voi luonnollisesti täyttyä jo vuoden ensimmäisellä ostokerralla, jolloin korvauksen saa suoraan 50 euron ylittävältä osalta.

Apteekki.fi - Löydä lääke ja avoinna oleva apteekki

Joulun ja vuodenvaihteen pyhien aikana lähin avoinna oleva apteekki löytyy helposti osoitteesta apteekki.fi. Saman sivuston Lääkehaun avulla on kätevä varmistaa myös, että apteekin varastossa on juuri sillä hetkellä tarvittavaa lääkettä.

Helppokäyttöisen tietokoneella ja kaikilla mobiililaitteilla toimivan palvelun kautta saa tiedon myös lääkkeen hinnasta, Kela-korvattavuudesta ja vaihtokelpoisista lääkevalmisteista.

Lisätietoja: viestintäfarmaseutti Taru Vanhala, taru.vanhala@apteekkariliitto.fi, p. 010 6801 462