Lahden seudulla tavoitteena parantaa kotitalouksien lasipakkausjätteen lajitteluosaamista

Lahden seudulla lajiteltua lasipakkausjätettä seurataan tänä vuonna aikaisempaa tarkemmin. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy tekee yhteistyötä Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy:n (PHJ) kanssa selvittääkseen, miten Lahden seudulla lajitellaan lasipakkauksia.

Lasipakkauskeräykseen kotitaloudet voivat tuoda pantittomia lasipulloja ja -purkkeja. Lahden Holman Rinki-ekopisteelle palautettiin viime vuonna eniten lasipakkauksia Suomessa.

Lasipakkausjätteet kierrätetään uusiksi lasipakkauksiksi, ja tämä asettaa kerätylle materiaalille tarkat laatuvaatimukset. Erilaisilla lasituotteilla on esimerkiksi erilaisia sulamispisteitä tai muita ominaisuuksia, jotka estävät kierrättämisen tai vaikeuttavat sitä. Kierrätykseen toimitettavassa lasipakkauserässä epäpuhtauksia ei saisi olla kuin 1-3%. Siksi vain lasipullot ja -purkit soveltuvat uusien pakkausten raaka-aineeksi.

- Olemme alkuvuodesta alkaen seuranneet Lahden seudulta tulevien lasikuormien joukossa olevan kuuman kestävän pyrex-lasin, posliinin ja lääkelasin määrää, sillä näitä ei lasipakkausjätteen joukossa saisi olla. Kevään aikana viestimme PHJ:n ja muiden yhteistyökumppaniemme kanssa lasipakkausten oikeasta lajittelusta. Mittaustuloksista nähdään loppuvuodesta, onko keräykseen kuulumattoman jätteen määrä vähentynyt Lahden seudun lasipakkausjätteessä, kertoo Ringin operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.

- Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni kiinnittäisi huomiota siihen, että laittaa keräykseen vain lasipurkkeja ja -pulloja. Olemme laittaneet infotarroja lasipakkausten keräysastioihin niin Rinki-ekopisteillä kuin alueen kiinteistöilläkin. Lahden seudun pilottihankkeessa tehdään hyvää yhteistyötä PHJ:n sekä Lassila &Tikanojan ja Remeon kanssa, Tammivuori toteaa.

- Lasipakkausten kierrätys puhuttaa todella paljon asukkaille järjestämissämme neuvontatilaisuuksissa. Monet ihmiset ovat vielä epätietoisia siitä, että juomalasit ja lasiastiat eivät kuulukaan lasipakkauskeräykseen. Neuvomme näissä asioissa todella paljon ja siksi lasipakkausjätteen oikea lajittelu ja hyödyntäminen on tärkeää tuoda toistuvasti esille ja ihmisten tietoisuuteen, kertoo PHJ:n viestintäpäällikkö Hanna Bergman.

Suomalaiset lajittelevat innokkaasti lasia

Suomalaiset lajittelevat ahkerasti lasipakkauksia ja siitä kiittää myös ympäristö. Ringin teettämän tutkimuksen mukaan jokainen kilo lajiteltuja lasipakkauksia säästää noin 0,5 kiloa kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna sekajätteen joukkoon päätyviin lasipakkauksiin. Suomalainen palauttaa kiertoon keskimäärin 4 kiloa lasipakkausjätettä vuodessa. Se leikkaa hiilidioksidipäästöjä 2,1 kiloa.

Lahden Holman Rinki-ekopiste Suomen ykkönen

Lahden seudulla lasipakkauksia lajitellaan ahkerasti, sillä Lahden Holman Prisman Rinki-ekopisteelle palautettiin viime vuonna eniten lasipakkauksia Suomessa.

Sija / Rinki-ekopiste / lasipakkausten keräysmäärä, tonnia

1. Prisma Holma Lahti / 56 t.
2. Prisma Joensuu / 46 t.
3. Prisma Lappeenranta / 42 t.
4. Prisma Kirkkonummi / 40 t.
5. K-Citymarket Hämeenlinna Tiiriö / 34 t.

Lasipakkauskeräykseen vain pantittomia lasipulloja ja -purkkeja

Lasipakkausten keräykseen kelpaavat kaikki kotitalouksien pantittomat lasipurkit ja -pullot. Myös esimerkiksi apteekista ostetut yskänlääkepullot voi palauttaa tyhjinä keräykseen.

Lasipakkauskeräykseen ei saa laittaa rikkinäisiä juomalaseja tai kahvipannuja, uunivuokia, ikkunalasia, peilejä, posliinia tai keramiikkaa. Näiden lasituotteiden oikea paikka on sekajäte. Hehkulamput ja halogeenit kuuluvat niin ikään sekajätteeseen ja ledit, energiansäästölamput sekä loisteputket taas puolestaan sähkölaitteiden keräykseen.

Keräykseen eivät kelpaa myöskään terveydenhuollon pakkaukset, kuten lasiset ampullit tai injektionestepullot. Ne tulee toimittaa apteekkiin. Kaikki PHJ:n toimialueen apteekit ottavat vastaan kotitalouksien lääkejätteet maksutta.

Lisätietoa:

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori, puh. 0500 705 772, pertti.tammivuori@rinkiin.fi

Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy, viestintäpäällikkö Hanna Bergman, puh. 044 700 5898, hanna.bergman@phj.fi

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori, puh. 0500 705 772, pertti.tammivuori@rinkiin.fi

Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy, viestintäpäällikkö Hanna Bergman, puh. 044 700 5898, hanna.bergman@phj.fi

Akaan Pätsiniementien Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy läheisen kaupan pisteelle15.5.2020 09:09:25 EESTTiedote

Akaassa, osoitteessa Pätsiniementie/Akaantie, sijaitsevan Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy tällä viikolla läheisen S-market Toijalan (Valtatie 1, Akaa) pisteelle. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kerää S-marketin pisteellä kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia, nyt paikkaan siirtyy Pätsiniementiellä ollut muovipakkausten keräys. Myös paperin ja vaatteiden keräys tulee kaupan pisteelle.