FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Lähdössä matkalle - huolettaako korona? Tarkista matkavakuutuksesi voimassaolo ja peruuntumisehdot ennen matkaa

Jaa

Onko viimeisimmästä ulkomaanmatkastasi jo tovi, etkä ole tarvinnut vakuutusta tai käynyt läpi sen sisältöä pitkään aikaan? Koronapandemia on tuonut matkustamiseen tekijöitä, jotka voivat kääntää matkasuunnitelmat päälaelleen. Matkan voi joutua peruuttamaan, matkalla voi sairastua tai joku matkaseurueesta sairastuu.

Katja Lappi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta nostaa esiin neljä tärkeintä omasta matkavakuutuksesta tarkistettavaa asia. Kun tarkistat nämä asiat, vähenevät epäselvät tilanteet, mitä vakuutus korvaa ja mitä ei:

1. Tarkista matkavakuutuksesi voimassaolo

Jos sinulla on jatkuva matkavakuutus, tarkista sen voimassaolo ja sisältö. Vakuutusten sisältöihin voi tulla muutoksia esimerkiksi vakuutuskauden alussa. Jos matkavakuutusta ei ole, kannattaa se ottaa ajoissa, viimeistään silloin, kun matkan peruuttaminen ei ole enää mahdollista ilman kuluja. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että otettaessa matkavakuutus alle kolme päivää ennen matkaa, ei peruutusturva tyypillisesti ole voimassa.

Jos talvilomasi suuntautuu kotimaan kohteeseen, varmista, että matkavakuutuksesi on voimassa myös Suomessa. Osassa matkavakuutuksia kotimaanturva pitää ostaa erikseen. Ja jos kyseessä on perheloma, tarkista sekin, että kaikki lomalle lähtevät ovat vakuutettuja.

2. Jos joudut peruuttamaan matkasi koronan takia

Matkakohteen tai kotimaan yleisen koronatilanteen johdosta peruuntunutta matkaa ei matkavakuutuksista yleensä korvata.

Jos matka peruuntuu koronaan sairastumisen takia, korvataan sairastuneelle tavanomaisesti usein sellaiset etukäteen maksetut matka- ja majoituskulut, joita matkapalveluntarjoaja, esimerkiksi lentoyhtiö tai mökin vuokraaja, ei ole velvollinen palauttamaan. Myös sairastuneen perheenjäsenet tai matkakumppani saattavat olla oikeutettuja matkan peruuntumiskorvaukseen.

Jos taas joutuu terveenä karanteeniin ennen matkaa ja matka peruuntuu, ei peruuntumista yleensä korvata matkavakuutuksista. Matkavakuutuksesta korvataan terveenä karanteeniin joutuminen, jos vakuutuksessa on erikseen mainittu, että karanteeniin joutumisen johdosta peruuntunut matka korvataan. Jos terveen henkilön karanteeni johtuu esimerkiksi sairastuneesta perheenjäsenestä, voi tilanteesta riippuen olla mahdollista saada korvausta peruuntuneesta matkasta perheenjäsenen sairastumista koskevien vakuutusehtojen mukaan.

3. Jos sairastut koronaan tai joudut karanteeniin matkalla

Matkavakuutukset suhtautuvat koronatartuntaan samaan tapaan kuin muihinkin sairauksiin.

Koronan hoitokulut ja sairaalahoito korvataan matkavakuutuksesta sen ehtojen mukaisesti. Tyypillisesti korvauksia voi saada myös sairauden aiheuttamista ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista sekä etukäteen maksetuista palveluista, kuten varatuista retkistä. Tilanteesta riippuen korvaukseen voi olla oikeutettu myös sairastuneen perheenjäsen tai matkakumppani.

Sairaalaan joutunut henkilö voi vakuutuksesta riippuen saada myös menetettyjen matkapäivien korvauksen. Myös sairaalaan joutuneen lapsen huoltaja voi olla oikeutettu menetettyjen matkapäivien korvaukseen.

Terveenä karanteeniin joutuminen matkalla ei ole yleensä matkavakuutuksista korvattava vahinkotapahtuma. Matkavakuutuksesta korvataan terveenä karanteeniin joutumisen kuluja, jos vakuutuksessa on siitä erikseen maininta. Kuitenkin, jos karanteeni johtuu matkalla sairastuneesta perheenjäsenestä tai matkakumppanista, voi tilanteesta riippuen olla mahdollista saada vakuutuskorvauksia perheenjäsenen tai matkakumppanin sairastumista koskevien vakuutusehtojen mukaan.

Jos koronatesti otetaan matkalla koronaoireiden johdosta, kuuluu se sairauden hoitokuluna korvauksien piiriin. Muutoin koronatestejä tai -todistuksia ei korvata matkavakuutuksista.

4. Jos matkustat korkean koronariskin maahan

Tilanteet voivat vaihdella korkean koronariskin maihin matkustettaessa. Tarkista vakuutuksesi lisäksi myös ulkoministeriön suositukset ja laajenna vakuutusturvaasi tarvittaessa. On mahdollista, että vakuutus ei korvaa koronan hoito- ja muita kuluja, jos matkustaa maahan, johon matkustamista ulkoministeriö ei suosittele maan koronatilanteen johdosta.

Lisätietoja:
Asiantuntija Katja Lappi 040 587 4058, katja.lappi(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.

Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme