Lähes kaikki kotien jäte päätyy hyötykäyttöön

Jo 96 prosenttia pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotien jätteestä pystytään hyödyntämään kierrättämällä se materiaalina tai tuottamalla siitä energiaa. Jätteiden hyödyntämisastetta ovat nostaneet alueen kattavat jätteiden lajittelumahdollisuudet sekä jätevoimalan käynnistyminen vuonna 2014. Tietoa jätemääristä ja hyödyntämisestä kootaan HSY:n Pääkaupunkiseudun jätevirrat -palveluun.

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella vuosina 2004–2015 syntyneet kotitalousjätteet ja hyödyntämistavat

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotitalouksissa syntyi jätettä vuonna 2015 noin 366 000 tonnia eli 315 kiloa asukasta kohti. Kotitalousjätteisiin luetaan mukaan kaikki kotona syntyvä jäte, kuten biojäte, paperi, pakkausjäte, puutarhajäte, vaaralliset jätteet, sähkölaitteet ja sekajäte.

Asukasmäärään suhteutettuna kotitalousjätteen määrä on pysynyt melko vakiona vuodesta 2004 lähtien. Jätteiden käsittely on kuitenkin kehittynyt.

- Kotien jätteet hyödynnetään tehokkaasti. Jatkossa tärkeää on kuitenkin saada entistä enemmän kotitalousjätteen arvokkaita materiaaleja talteen kierrätyksellä, toteaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY etsii uusia keinoja helpottaa jätteiden kierrätystä

Arvioiden mukaan noin 48 prosenttia pääkaupunkiseudun kotitalousjätteistä hyödynnettiin materiaalina eli kierrätettiin vuonna 2015. EU:n tavoite kierrätykselle on 50 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Kierrättämisen edistämiseksi HSY on järjestänyt pääkaupunkiseudulle ja Kirkkonummelle kattavat lajittelumahdollisuudet. Niitä kehitetään jatkuvasti ja parannetaan etsimällä uusia tapoja helpottaa jätteiden kierrätystä.

Biojäte kiertoon entistä tehokkaammin

Biojäte ja paperi muodostavat noin puolet syntyvästä kotitalousjätteestä. Siksi ne ovat myös suurimmat yksittäiset kierrätysasteeseen vaikuttavat jätelajit. Paperin kulutuksen laskiessa sen vaikutus kierrätysasteeseen kuitenkin koko ajan vähenee.

- Biojätteen lajittelun tehostumisella olisi selkeästi suurin vaikutus kierrätysasteen nousuun pääkaupunkiseudulla. Nyt sitä päätyy kotona edelleen liian paljon sekajäteastiaan, korostaa ympäristöasiantuntija Minna Partti.

HSY on kampanjoinut biojätteen lajittelun puolesta vuonna 2015. Sen myötä biojätekertymät kasvoivat.  HSY on myös tehnyt merkittävän investoinnin biojätteen käsittelyyn rakentamalla biokaasulaitoksen. Siten kierrätetystä biojätteestä saadaan talteen ravinteiden lisäksi myös biokaasu.

HSY kokoaa pääkaupunkiseudun laskennallisiin arvioihin perustuvia jätetietoja Pääkaupunkiseudun jätevirrat -palveluun. Palveluun on koottu tietoja vuodesta 2004 lähtien, ja uusimmat tiedot ovat vuodelta 2015. Niitä esitellään erilaisina kaavioina ja taulukkoina. Palvelu toimii HSY:n verkkosivuilla osoitteessa www.pksjatevirrat.fi.

kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta, nea.metsanranta@hsy.fi, puh. 050 324 6691
ympäristöasiantuntija Minna Partti, minna.partti@hsy,fi, puh. 040 593 6348
toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
Materiaalitehokkuus pääkaupunkiseudun kotitalouksissa: https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/ilmastonmuutos/materiaalitehokkuus/Sivut/default.aspx
Jätetilastot: http://www.pksjatevirrat.fi/?mo=wastestats

Kiertotalous ei aina näy päällepäin – vantaalaiset rakennukset esimerkkeinä avoimissa yleisötapahtumissa 3.2.202326.1.2023 09:07:12 EET | Tiedote

Vantaalla on lukuisia rakennuksia, joista ei näy päällepäin, että niissä on jotain erityistä: rakennukset ovat kuitenkin tavalla tai toisella kiertotalouden esimerkkejä. Vantaan kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus ja Tampereen yliopisto järjestävät perjantaina 3. helmikuuta kaksi avointa asukastapahtumaa, joissa esitellään näitä esimerkkejä eri puolilta Vantaata. Tapahtumat ovat osa Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä (ArkMuoto2023) ja ne järjestetään osana kansainvälistä CIRCuIT-hanketta.

HSY:n hallituksen päätökset 20.1.202320.1.2023 10:54:51 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittava metanoli hankintaan NovoChem Oy:ltä - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijaksi valittiin Peab Industri Oy. Hallitus valitsi Läänin Kuljetus Oy:n urakoitsijaksi rakentamaan Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjoja välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä saneeraamaan hulevesiviemäriä välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja. Sekajätteen keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi hallitus valitsi Pohjois-Espooseen STP Group Oy:n, Urbaser Oy:n ja Kuljetus Juntuset Oy:n sekä Kauniaisiin STP Group Oy:n. Hallitus sai tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluist

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.1.202317.1.2023 15:43:10 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.1.2023. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittavan metanolin hankinta - urakoitsijan valinta Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjojen rakentamiseen välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä hulevesiviemärin saneeraukseen välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijan valinta - sekajätteen keräys ja kuljetus Pohjois-Espoossa. Lisäksi hallitus saa tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluista sekä