Lähijunakaluston laatu parani keväällä 2017

HSL-alueen joukkoliikenteen kalusto oli hyvätasoista myös keväällä 2017. HSL mittaa liikennevälineiden laatua tutkimalla poikkeamien määrää eri kulkuneuvoissa. Lähijunissa kirjattiin poikkeamia vähemmän kuin syksyllä 2016, busseissa, raitiovaunuissa ja metrossa puolestaan jonkun verran enemmän.

Lähijunakaluston laatu jatkoi keväällä positiivista kehitystään. Reilut 70 prosenttia junayksiköistä, joiden laatua HSL tutki, sisälsi kuitenkin vähintään yhden poikkeaman. Tavallisin syy kirjata poikkeama oli ikkunoiden kunto tai istuimien siisteys.

Noin 60 prosenttia busseista saivat täysin puhtaat paperit. Hyväkuntoisten bussien määrä ei laskenut syksystä 2016. Busseissa, joissa poikkeamia kirjattiin, merkintöjä tuli kuitenkin hieman enemmän kuin aikaisemmin. Eniten poikkeamia laaduntarkkailijat kirjasivat ikkunoiden kunnosta ja istumien siisteydestä.

Huolimatta siitä, että poikkeamia oli joissain busseissa edellistä tutkimusjaksoa enemmän, linja-autokaluston laatu on pitkällä aikavälillä parantunut.

Raitiovaunu- ja metrokalustosta kolmasosa sisälsi laatupoikkeamia, joiden määrä kasvoi jonkun verran syksystä 2016. Metrojunissa poikkeamia kirjattiin tukitangoista ja seinistä, esimerkiksi paneelien kunnosta. Raitioliikenteessä tavallisin ongelma oli ikkunoiden kunto.

Laadunvalvonta kohentaa matkustamisen tasoa

HSL tarkasti kevään laatututkimuksessa tammi-toukokuussa yhteensä lähes 4 000 bussia ja kiskokaluston vaunua. Laadunvalvonnan tarkoituksena on parantaa matkustamisen tasoa, johon vaikuttavat kaluston yleinen kunto, vaunujen siisteys ja matkustajainformaatio. Matkustajille tehdyt kyselyt kertovat, että samalla kun laadunvalvontaa on tehostunut, asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennekaluston siisteyteen on kohentunut.

HSL käyttää laatututkimusta myös liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja heiltä perittävien sanktioiden määrittelyyn.

Eri kulkumuotojen poikkeamapisteet eivät ole keskenään vertailukelpoisia, koska kaluston ominaisuudet, tutkimusyksikön koko ja tarkastettavien laatutekijöiden määrä vaihtelevat liikennevälineittäin.

Ryhmäpäällik­kö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla10.10.2017 12:33Tiedote

Miten jaetut kulkutavat voisivat muuttaa liikkumisen tulevaisuutta Helsingin seudulla? Miten uudet kulkutavat mahdollistavat päästöjen vähenemisen? Miten vastaamme kansallisiin ja kansainvälisiin päästövähennystavoitteisiin? Mitä näistä on opittu Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnittelussa? Näitä pohditaan torstaina 12.10.2017 järjestettävässä tuloskatsauksessa. Samalla julkaistaan OECD-simuloinnin tulokset jaetuista kulkutavoista ja tarkastellaan Helsingin seudun näkökulmia liikenteen murrokseen.

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla4.10.2017 08:43Kutsu