Lähiliikuntapaikkojen määrä on lisääntynyt ja saavutettavuus parantunut
Lähiliikuntapaikalla tarkoitetaan päivittäiseen liikuntaan tarkoitettua liikuntapaikkaa, joka sijaitsee asuinalueella lähellä käyttäjiä. Lähiliikuntapaikat ovat maksuttomia ja helposti saavutettavissa. Fyysisellä saavutettavuudella tarkoitetaan etäisyyttä lähiliikuntapaikalle tai aikaa, joka käyttäjältä menee liikuntapaikalle siirtymiseen.
Lähiliikuntapaikkojen saavutettavuus on parantunut. Alueelliset erot ovat edelleen kuitenkin huomattavia. Suomen väestöstä 66 % asuu kahden kilometrin sisällä lähimmästä lähiliikuntapaikasta, kun matka mitataan kevyenliikenteen väylää pitkin. Uimahallit palvelevat laajoja käyttäjäryhmiä ja ovat terveyttä edistävän liikunnan näkökulmasta merkittäviä liikuntapaikkoja. Lähes 98 %:lla suomalaisista on maksimissaan 30 minuutin ajomatka lähimpään uimahalliin tai kylpylään.
Keskeiset liikuntapaikat sijoittuivat hyvin yhdyskuntarakenteeseen saavutettavuuden näkökulmasta. Liikuntasalit ja pallokentät olivat sijoittuneet parhaiten kuten vuoden 2013 arvioinnissakin. Huonosti tai melko huonosti saavutettavia liikuntapaikkoja arvioitiin olevan vähän.
Käyttövuorojen kysyntä ylitti tarjonnan liikuntasaleissa ja -halleissa, jotka tarjoavat harrastusmahdollisuuksia suurelle joukolle ihmisiä ja eri liikuntamuotoja.
Kunnallisten liikuntapaikkojen esteettömyydessä on vielä paljon kehitettävää
Liikuntapaikan tulee olla esteetön siten, että erilaiset käyttäjäryhmät voivat sitä käyttää. Parhaiten esteettömyys toteutui arvioinnin mukaan uimahalleissa, pallokentillä ja yleisurheilukentillä. Kyselyyn vastanneista kunnista 91 % ilmoitti, että ainakin osa kunnan uimahalleista on esteettömiä. Uimahalli palvelee laajoja väestöryhmiä ja on tärkeä liikuntapaikka etenkin soveltavan liikunnan eri käyttäjäryhmille. Eniten puutteita esteettömyyden näkökulmasta oli kuntosaleissa, jäähalleissa ja liikuntasaleissa.
Pitkäjänteinen liikuntapaikkasuunnittelu tärkeää
Liikuntapaikkasuunnittelulla voidaan edistää asumisympäristöjen arkiliikuntamahdollisuuksia sekä liikuntapaikkojen saavutettavuutta ja esteettömyyttä. Voimassa olevien liikuntapaikkasuunnitelmien määrä kunnissa ei ollut juurikaan lisääntynyt verrattuna vuoteen 2013. Liikuntapaikkojen saavutettavuuden näkökulmasta on lisäksi tärkeää, että liikuntatoimi on osallisena kunnan maankäytön suunnittelussa ja kaavoitusprosessissa. Tämä toteutui noin puolessa kunnista.
Liikuntapaikkasuunnitteluun tulee sisältyä myös olemassa olevien liikuntapaikkojen säännöllinen kunnon ja toiminnallisuuden arviointi, kuntalaisten liikunta-aktiivisuuden seuranta ja vaikutusten ennakkoarviointi. Liikuntapaikkojen saavutettavuutta ja esteettömyyttä voidaan lisäksi kehittää vahvistamalla kuntalaisten osallisuutta. Lähes kaikissa vastanneissa kunnissa kuntalaisilla ja eri käyttäjäryhmillä oli mahdollisuus osallistua suunnitteluun jollakin tavalla silloin, kun kunta suunnittelee uutta liikuntapaikkaa tai olemassa olevan liikuntapaikan peruskorjausta.
Peruspalvelujen arviointi 2019
Peruspalvelujen saatavuuden arviointi on aluehallintovirastojen lakisääteinen tehtävä. Arvioinnilla seurataan, valvotaan ja arvioidaan peruspalvelujen saatavuuden yhdenvertaista toteutumista koko maassa. Arviointi tehdään joka toinen vuosi.
Missä tilassa ovat maamme varhaiskasvatus, kulttuuripalvelut, kirjastot, nuorisotoimi, liikunta, lastensuojelu, eläinlääkintä ja pelastustoimi. Tähän pyrkii vastaamaan peruspalvelujen arviointi 2019. Arviointiraportit julkaistiin 15.6.2020 aluehallintovirastojen Patio-järjestelmässä.
Peruspalvelujen arviointi 2019: lähiliikuntapaikat
Peruspalvelujen arviointi 2019 kokonaisuudessaan (patio.fi)
Aluehallintovirastokohtaiset tulokset lähiliikuntapaikkojen arvioinnista:
Etelä-Suomen AVI
Itä-Suomen AVI
Lapin AVI
Lounais-Suomen AVI
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI
Pohjois-Suomen AVI
#peruspalvelut
#AVIarvioi
Lisätietoa:
Valtakunnallinen raportti ja Itä-Suomen AVI: liikuntatoimen ylitarkastaja Pirjo Rimpiläinen, p. 0295 016 515
Etelä-Suomen AVI: ylitarkastaja llpo Piri, p. 0295 016 559
Lapin AVI: liikuntatoimen ylitarkastaja Kai-Matti Joona, p. 0295 017 396
Lounais-Suomen AVI: liikuntatoimen ylitarkastaja Marie Rautio-Sipilä, p. 0295 018 069
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI: liikuntatoimen ylitarkastaja Satu Sjöholm, p. 0295 018 822
Pohjois-Suomen AVI: liikuntatoimen ylitarkastaja Ulla Silventoinen, p. 0295 017 663
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastojen toiminta päättyy vuoden 2025 lopussa. Suurin osa tehtävistämme siirtyy uuteen valtakunnalliseen Lupa- ja valvontavirastoon, joka aloittaa toimintansa 1.1.2026. Eläinten terveyttä ja hyvinvointia sekä elintarvikkeita koskevat tehtävämme siirtyvät Ruokavirastoon ja kilpailu- ja kuluttajahallinnon tehtävät Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Myös uudessa virastossa toimimme yhdessä ihmisten ja alueiden parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Lainsäädäntö uudistui 21.12.2025: Miten asbestityöt pitää tehdä uudistuksen jälkeen?22.12.2025 07:41:37 EET | Tiedote
Asbestilainsäädäntö uudistui 21. joulukuuta. Uudistuneeseen lainsäädäntöön liittyen työsuojeluviranomainen on julkaissut päivitetyn soveltamisohjeen. Soveltamisohje kertoo, miten asbestityöt pitää käytännössä tehdä Suomessa uudistuksen jälkeen.
Hallinto-oikeus: Työsuojeluviranomaisen puolalaiselle yritykselle määräämä laiminlyöntimaksu oli aiheellinen19.12.2025 15:52:23 EET | Tiedote
Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue määräsi elokuussa 2024 puolalaiselle yritykselle 5 500 euron laiminlyöntimaksun, koska yritys oli laiminlyönyt velvollisuutensa toimittaa työsuojeluviranomaiselle tietoja työntekijöiden lähettämisestä Suomeen. Yritys valitti laiminlyöntimaksusta hallinto-oikeuteen, joka katsoi, että työsuojeluviranomainen oli voinut pitää yrityksen laiminlyöntejä vakavina ja ratkaisi asian niin, että määrätty laiminlyöntimaksu jäi voimaan. Turun hallinto-oikeus antoi päätöksensä asiassa 19.12.2025.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finlands regionala beredskapskommitté sammanträdde för sista gången19.12.2025 13:30:00 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finlands regionala beredskapskommitté sammanträdde för sista gången den 18 december 2025. De nuvarande beredskapskommittéernas verksamhetsperiod upphör då regionförvaltningsverkens verksamhet upphör den 31 december 2025. Det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket inleder verksamheten den 1 januari 2026. Till myndighetens uppgifter hör bland annat att organisera det regionala beredskapssamarbetet.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueellinen valmiustoimikunta kokoontui viimeisen kerran19.12.2025 13:30:00 EET | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston alueellinen valmiustoimikunta kokoontui viimeisen kerran 18.12.2025. Nykyisten valmiustoimikuntien toimikausi päättyy aluehallintovirastojen toiminnan päättyessä 31.12.2025. Uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto aloittaa toimintansa 1.1.2026. Viraston tehtävänä on muun muassa varautumisen alueellisen yhteistyön järjestäminen.
Tillsyn avslöjade brister i behörighetsvillkoren för personalen på privata daghem19.12.2025 11:45:39 EET | Pressmeddelande
År 2025 övervakade regionförvaltningsverken att behörighetsvillkoren enligt lagen om småbarnspedagogik uppfylldes för de privata daghemmens fostrings-, undervisnings- och vårdpersonal samt daghemsföreståndare. Som ett resultat av tillsynen gav regionförvaltningsverken över 200 tjänsteproducenter administrativ styrning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
