Lainlaatijankin kannattaa kuunnella asukkaita

Tj. Jari Riskilä tuo esiin blogissaan asukkaista koostuvan Asofoorumin ajatuksia asukasvaikuttamisesta.

Asokodit tekee asukkaiden kanssa laajempaa yhteistyötä kuin yhteishallintolaki velvoittaa. Yhtiömme kutsuu säännöllisesti koolle asukastoimikuntien puheenjohtajia niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin. Olemme myös perustaneet asukasaktiiveista koostuvan kehitystyöryhmän, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti toiminnan kehittäminen.

Asukasyhteistyö on meille tärkeä palautekanava ja työkalu kehittämisideoiden keräämiseen ja testaamiseen.

Syyskuun lopussa kokoontui jälleen Asokotien valtakunnallinen yhteistoimintaelin, Asofoorumi. Tilaisuudessa esittelimme ajankohtaisia hankkeitamme ja osallistujat saivat kysellä lisätietoja yhtiömme paikalla olleilta asiantuntijoilta.

Tilaisuuden toinen puolisko käytettiin ryhmätöihin kehittämisideoiden esiin nostamiseksi ja niistä keskustelemiseksi. Vuosittain kokoontuvan Asofoorumin yhtenä tavoitteena on antaa julkilausuma jostain ajankohtaisesta, tärkeäksi koetusta aiheesta. Yksi ryhmätöiden aiheista oli asukasvaikuttaminen, josta myös työstettiin tämänkertainen julkilausuma.

Hallitusohjelman mukaan asumisoikeusjärjestelmää on tarkoitus uudistaa muun muassa vahvistamalla asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia.

Asofoorumissa nousi selkeästi esiin ymmärrys, että jos päätösvaltaa lisätään, myös vastuiden tulee kasvaa samassa suhteessa. Samoin nousi esiin, että mikäli vastuu kasvaa, asukkaiden halukkuus osallistua asukashallintoon pienenee. Asofoorumi ilmaisi selkeästi arvostavansa kiinteistönpidossa ammattilaisten asiantuntijuutta.

Asofoorumissa tilannetta verrattiin omistusasumiseen. Kun osaketaloissa taannoin lisättiin hallituksen vastuita, yhä harvempi osakas oli halukas tulemaan hallitukseen. Julkilausumassa todetaan, että asumisoikeusjärjestelmässä asukkailla on jo nykyisellään riittävät mahdollisuudet vaikuttaa yhteisön asioihin. Myös yhtiön kokemus asuntojen myynnin osalta on, että asoasunnoissa halutaan asua vaivattomasti ilman omistusasumiseen liitettäviä vastuita.

90-luvun alussa voimaan astunut yhteishallintolaki kaipaa päivittämistä, mutta tarvitaanko lisää päätösvaltaa vai pitäisikö löytää keinoja, joiden avulla lain tarkoitus voisi toteutua nykyistä tehokkaammin?

Tosiasia on, että talojen asukastoiminnot kilpailevat tänä päivänä ihmisten vapaa-ajasta monenlaisten ajanvietepalveluiden kanssa. Ihmiset eivät ole enää samalla tavalla kiinnostuneita talkoista tai asukaskokouksista kuin lain laatimisen alkuaikoina. Erityisesti internet on mullistanut ihmisten ajankäytön monella muullakin tavalla.

Asofoorumin julkilausumassa nostettiin hyvin esiin, että päätösvallan lisäämisen sijaan tarvitaan keinoja ja muotoja, joilla omistajayhteisöt voivat osallistaa asukkaita käyttämään heillä jo nykyisin olevia vaikutusmahdollisuuksia. Esimerkiksi sähköisiä välineitä pitäisi pystyä hyödyntämään asukaskokouskäytännöissä. Digitaalisten osallistumismahdollisuuksien myötä saataisiin ehkä myös nuoria asukkaita paremmin mukaan asukashallintoon.

Huoli asukkaiden vähäisestä aktiivisuudesta ei ole vain Asofoorumin jäsenillä vaan myös meillä yhtiössä. On yhtiön edun mukaista, että olemme jatkuvassa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa. Vain sitä kautta pystymme kehittämään toimintojamme asukkaidemme tulevaisuuden tarpeisiin.

Myös lainlaatijan kannattaa kuunnella asukkaita tässä asiassa, onhan yhteishallintolain tarkoituksena taata oikeuksia nimenomaan heille. Asukkailla on myös vahvin kokemus yhteishallintoa koskevien normien soveltamisesta käytäntöön, sekä siitä, miten asukkaiden intressejä voidaan parhaiten edistää. Loppujen lopuksi asukkaat ovat oman asumisensa parhaita asiantuntijoita.

Asuntosäätiö-konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön tarkoituksena on ollut perustamisestaan (1951) saakka työskennellä yleisen asumistason kohottamiseksi eikä sen tarkoituksena ole välittömän voiton tai taloudellisen edun tavoittelu. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa yli 16 000 asuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.