Lainsäädännön tulee olla vakaata – metsälain vaikutusten arviointiin kaivataan pidempi tarkastelujakso

Metsäteollisuus toivoo vakautta lainsäädäntöön ja ennakoitavaa metsäpolitiikkaa. Tänään julkaistu metsälaki- ja metsätuholakiuudistuksen vaikutusten arviointi perustuu hyvin lyhyeen tarkastelujaksoon. Metsälaki on toiminut hyvin, eikä siihen ole tarpeen tehdä nyt muutoksia.

Maa- ja metsätalousministeriö julkisti tänään metsä- ja metsätuholain arvioinnin tulokset. Lakiarvioinnin tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva vuonna 2014 voimaan tulleiden lakimuutosten vaikutuksista ja niille asetettujen tavoitteiden toteutumisesta.

Metsien kestävä käyttö perustuu pitkäjänteiseen toimintaan ja ylisukupolviseen ajatteluun. Lakiarvioinnissa käytettiin viiden vuoden tarkastelujaksoa, koska laki on ollut voimassa vuodesta 2014. Vaikutusten arvioimiseksi viiden vuoden tarkastelujakso on aivan liian lyhyt.

Metsässä muutokset näkyvät hitaasti ja nyt tehdyssä vaikutusten arvioinnissa ei ilmennyt asioita, joiden vuoksi metsälakia tulisi avata. Arvioinnissa todetaan, että tarkastelun toistaminen viiden vuoden kuluttua antaisi paremmat edellytykset arvioida metsätaloudellisia vaikutuksia.

– Metsälaki on toiminut hyvin, eikä siihen ole tarpeen tehdä muutoksia perustuen näin lyhyeen tarkastelujaksoon. Hyvä lainsäädäntö on vakaata ja ennakoitavaa, joten muutoksiin ei tule ryhtyä vähäisin perustein, arvioi Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Metsätuholain jatkoarvioinnissa tulee huomioida taloudelliset vaikutukset

Metsätuholain arvioinnissa ehdotetaan muun muassa kuorellisen kuusipuutavaran poistamisen takarajan aikaistamista yhdeksällä päivällä keskisessä Suomessa. Takaraja olisi näin sama kuin eteläisessä Suomessa. Teollisuuden puunhankintaan tämä lisäisi kuljetus- ja varastointitarvetta, ja sitä kautta nostaisi logistisia kustannuksia.

Metsäteollisuudelle metsien terveys on toiminnan edellytys, ja siten uusinta tutkimustietoa seurataan alalla tarkasti. Metsätuholain jatkoarvioinnin osana tulee olla myös taloudelliset vaikutukset toimijoille.

– Suomen metsät ovat säästyneet pahoilta tuhoilta hyvän metsänhoidon ja toimivan lainsäädännön vuoksi. Pidetään näistä edelleen kiinni. Ilmastonmuutos haastaa meitäkin tulevaisuudessa yhä enemmän, toteaa Niemi.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry
puh. 050 567 9093

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.

Puukauppa vilkastui hieman − metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa11.5.2020 11:26:08 EESTTiedote

Tammi-huhtikuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 16 prosenttia pienempi kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo vastaavana aikana. Maalis-huhtikuussa puukauppa piristyi hieman verrattuna alkuvuoteen. Metsäteollisuudella on merkittävä rooli koronakriisistä elpymisessä, mutta se edellyttää toimintaympäristön kustannuskilpailukyvystä huolehtimista.