Laiton lakko Nokialla on lopetettava

Pehmopaperivalmistaja Oy Essity Ab Finlandin Nokialla sijaitsevalla tehtaalla on alkanut laiton lakko torstaina 20.5. kello 7.00. Tehtaan työntekijöiden ammattiosasto ilmoitti työnantajalle kaksi päivää kestävän lakon aloittamisesta eilen keskiviikkona.

- Kyse on voimassa olevaan työehtosopimukseen kohdistuvasta laittomasta työtaistelusta, Metsäteollisuus ry:n johtaja Jukka Sarhimaa sanoo.

Lakon syyksi ammattiosasto on ilmoittanut tyytymättömyytensä yhtiössä päättyneiden yhteistoimintaneuvottelujen tuloksiin. Paperiteollisuuden työntekijöiden sekä toimihenkilöiden työehtosopimukset ovat voimassa 31.12.2021 saakka. Paperiteollisuuden työntekijöiden sopimusosapuolina ovat Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y.

- Vaadimme, että Paperiliitto r.y. ja Nokian ammattiosasto toimivat nyt vastuullisesti ja ryhtyvät välittömästi tehokkaisiin toimenpiteisiin tämän laittoman ja suhteettomasti mitoitetun työtaistelun lopettamiseksi ja työrauhan palauttamiseksi, Sarhimaa painottaa.

Lisätietoja: Jukka Sarhimaa, johtaja, työelämä, p. 040 184 1004, jukka.sarhimaa@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Suomalaisilla on entistä myönteisempi näkemys metsäteollisuudesta24.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden maine kansalaisten mielissä on parantunut viime vuosina. Näkemykset metsäteollisuuden roolista niin työllistäjänä, vientiteollisuudessa, verojen maksajana ja aluetalouden vahvistajana, suomalaisen hyvinvoinnin rakentajana kuten myös ilmastonmuutoksen torjunnassa arvioidaan nyt selvästi merkittävämmäksi kuin vuonna 2018, jolloin tehtiin vastaava kyselytutkimus.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta9.8.2021 15:00:37 EEST | Tiedote

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä ei ole edetty riittävän ripeästi. Raportissa alleviivataan päästöjen alasajon välttämättömyyttä. Suomi on omalta osaltaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kärkimaita. Metsäteollisuudella ja -taloudella on tärkeä ja vahvasti myönteinen rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat tuotteita, joiden valmistus aiheuttaa enemmän fossiilisia päästöjä. Lisäksi kasvavat ja hyvin hoidetut metsät hillitsevät ilmastonmuutosta.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.