Lakon hinnan maksajaksi ei saa joutua sianlihantuottaja – teurastamotyöntekijöiden liittyminen mielenilmaukseen vaarantaa eläinten hyvinvoinnin

Elintarvikealan työntekijöiden mielenilmaus tulee aiheuttamaan kohtuuttomia ongelmia myös lihatilojen toimintaan. Tuotanto on nykyisin tarkasti jaksotettu ja häiriöt ketjussa aiheuttavat lisäkustannuksia tiloille ja yrityksille.

Lakosta aiheutuvat äkilliset muutokset eläinten suunnitelluissa noudoissa voivat johtaa karsinoiden ylitäyttöön sikalassa ja eläinten hyvinvointi vaarantuu. Tuottaja joutuu kohtuuttoman hankalaan asemaan, sillä tuottajalla on vastuu eläinten hyvinvoinnista kaikissa tilanteissa.

– Poliittinen mielenilmaus ei saisi vaarantaa eläinten hyvinvointia ja hankaloittaa tuottajien työtä. Kotieläintuottajat eivät ole millään lailla osallisia tässä prosessissa ja silti he joutuvat maksajiksi, tähdentää MTK-sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen.

Lihateollisuudessa saattaa mennä useita päiviä, jopa viikkoja, tilanteen purkamiseen.

Taru Antikainen, MTK-sikaverkoston pj., 050 529 4366
Jukka Rantala, kotieläinasiamies, 040 715 8710
Leena Suojala, asiantuntija, eläinlääkäri, 040 779 2945

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.