Lakon hinnan maksajaksi ei saa joutua sianlihantuottaja – teurastamotyöntekijöiden liittyminen mielenilmaukseen vaarantaa eläinten hyvinvoinnin

Elintarvikealan työntekijöiden mielenilmaus tulee aiheuttamaan kohtuuttomia ongelmia myös lihatilojen toimintaan. Tuotanto on nykyisin tarkasti jaksotettu ja häiriöt ketjussa aiheuttavat lisäkustannuksia tiloille ja yrityksille.

Lakosta aiheutuvat äkilliset muutokset eläinten suunnitelluissa noudoissa voivat johtaa karsinoiden ylitäyttöön sikalassa ja eläinten hyvinvointi vaarantuu. Tuottaja joutuu kohtuuttoman hankalaan asemaan, sillä tuottajalla on vastuu eläinten hyvinvoinnista kaikissa tilanteissa.

– Poliittinen mielenilmaus ei saisi vaarantaa eläinten hyvinvointia ja hankaloittaa tuottajien työtä. Kotieläintuottajat eivät ole millään lailla osallisia tässä prosessissa ja silti he joutuvat maksajiksi, tähdentää MTK-sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen.

Lihateollisuudessa saattaa mennä useita päiviä, jopa viikkoja, tilanteen purkamiseen.

Taru Antikainen, MTK-sikaverkoston pj., 050 529 4366
Jukka Rantala, kotieläinasiamies, 040 715 8710
Leena Suojala, asiantuntija, eläinlääkäri, 040 779 2945

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.