Lakon hinnan maksajaksi ei saa joutua sianlihantuottaja – teurastamotyöntekijöiden liittyminen mielenilmaukseen vaarantaa eläinten hyvinvoinnin

Elintarvikealan työntekijöiden mielenilmaus tulee aiheuttamaan kohtuuttomia ongelmia myös lihatilojen toimintaan. Tuotanto on nykyisin tarkasti jaksotettu ja häiriöt ketjussa aiheuttavat lisäkustannuksia tiloille ja yrityksille.

Lakosta aiheutuvat äkilliset muutokset eläinten suunnitelluissa noudoissa voivat johtaa karsinoiden ylitäyttöön sikalassa ja eläinten hyvinvointi vaarantuu. Tuottaja joutuu kohtuuttoman hankalaan asemaan, sillä tuottajalla on vastuu eläinten hyvinvoinnista kaikissa tilanteissa.

– Poliittinen mielenilmaus ei saisi vaarantaa eläinten hyvinvointia ja hankaloittaa tuottajien työtä. Kotieläintuottajat eivät ole millään lailla osallisia tässä prosessissa ja silti he joutuvat maksajiksi, tähdentää MTK-sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen.

Lihateollisuudessa saattaa mennä useita päiviä, jopa viikkoja, tilanteen purkamiseen.

Taru Antikainen, MTK-sikaverkoston pj., 050 529 4366
Jukka Rantala, kotieläinasiamies, 040 715 8710
Leena Suojala, asiantuntija, eläinlääkäri, 040 779 2945

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.