Lapsen Maailma -lehden uudessa Kirjanmerkki-podcastissa lapset ja nuoret puhuvat kirjallisuudesta

Lukutaito- ja kirjallisuuskeskustelu kaipaa lasten ja nuorten omia mielipiteitä ja näkökulmia. Lapsen Maailma -lehden uusi podcast antaa puheenvuoron lapsille ja nuorille.

Lapsen Maailma julkaisee torstaina 25.10.2018 uuden Kirjanmerkki-podcastinsa ensimmäiset jaksot. Kirjanmerkissä lapset ja nuoret puhuvat omalla äänellään lasten- ja nuortenkirjallisuudesta.

“On äärettömän tärkeää ja ilahduttavaa, että lasten ja nuorten lukutaidosta ja lukuinnosta keskustellaan nyt paljon. Meidän aikuisten tulee kuitenkin muistaa, että lapsilla ja nuorilla itselläänkin on paljon sanottavaa lukemisesta ja kirjallisuudesta. Kirjanmerkki-podcast päästää ääneen joukon hyvin erilaisia lukevia lapsia ja nuoria”, podcastin toimittaja Maija Puska kuvaa.

Kirjanmerkki-podcast pureutuu siihen, kuinka erilaiset lapset ja nuoret lukevat ja millaiset kirjat heitä lukijoina inspiroivat. Sarjan jokainen jakso esittelee sekä kirjauutuuden että klassikon ja käsittelee niiden myötä tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja.

“Lasten ja nuorten kirjoja ja lukemista käsittelevät mielipiteet, kommentit ja keskustelut eivät aina ole sellaisia kuin aikuiset olettavat, eikä niiden tarvitsekaan olla. Ne saattavat olla yllättäviä, absurdeja – tai pelottavankin suorasukaisia. Toivon, että Kirjamerkki-podcastin uudenlaiset kirjallisuuskeskustelut puhuttelevat ja inspiroivat sekä lapsia ja nuoria että lastenkirjallisuudesta kiinnostuneita aikuisia, esim. kustantajia, kirjailijoita, opettajia, nuorisotyöntekijöitä, kirjastoalan ammattilaisia, vanhempia ja isovanhempia”, Puska toteaa.

Lapsen Maailma -lehti on Lastensuojelun Keskusliiton kuukausijulkaisu. Tänä vuonna ilmestyy jo sen 77. vuosikerta. Lapsen Maailma on ainoa suomalainen lehti, jossa julkaistaan säännöllisesti lasten- ja nuortenkirjakritiikkejä. Niitä tekee palkittu kirjailija ja kriitikko Ismo Loivamaa.

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu keskusjärjestö, joka tekee asiantuntija- ja vaikuttamistyötä lapsen oikeuksien ja lastensuojelun asioissa. Koko Lapsen Maailma -lehden tuotto käytetään Keskusliiton toimintaan.

Kirjanmerkki-podcastissa lapset ja nuoret ovat asiantuntijoita ja mielipidevaikuttajia. Katso podcastin esittelyvideo!

Anu Jämsén
Lapsen Maailman toimituspäällikkö
anu.jamsen@lskl.fi

Maija Puska
Toimittaja ja mediakasvattaja
puska.maija@gmail.com

Lapsi- ja perhejärjestöt: Päätösten vaikutukset lapsiin tulee aina selvittää28.11.2018 15:30Tiedote

Jokainen lapsi ansaitsee turvallisen, huolettoman lapsuuden. Hyvinvointierojen syventyessä kuitenkin myös lasten olot erilaistuvat: suurin osa lapsista voi hyvin, mutta pieni osa todella huonosti. Hyvinvointivaltion tehtävä on huolehtia myös heikoimmassa tilanteessa olevien hyvän elämän edellytyksistä. Tulevalla vaalikaudella uuden hallituksen on otettava vahva rooli lasten hyvinvoinnin turvaamisessa.