Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

Varhaiskasvatusta juhlistaakseen järjestivät viisi suurta järjestöä yhdessä varhaiskasvatuksen juhlaseminaarin Helsingin Messukeskuksessa 5.4.2019. Tapahtuma tarkastelee sekä mennyttä, nykyisyyttä että tulevaa. Tapahtuman avasi tänään presidentti Tarja Halonen. Puhujat edustavat sekä tutkimusta että varhaiskasvatuksen kenttää.

Seminaarin tavoitteena on antaa arvoa sille suunnattoman arvokkaalle työlle, jota päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa työntekijät ovat tehneet ja jonka laadusta lapset ovat saaneet nauttia. Lasten lisäksi palvelu on luonut mahdollisuuden äideille ottaa osaa työelämään ja samalla on otettu askelia kohti syvenevää perheiden sisäistä ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.

Korkeatasoinen varhaiskasvatus on rakennettu monen eri ammattiryhmän voimin ja saumattomalla tiimityöllä. Seminaarin puheenvuoroissa esitettiin painokas näkemys, että lapsen paras toteutuu silloin kun henkilökunta työskentelee yhdessä tämän eteen. Ammattitaitoinen ja innostunut henkilöstö, riittävät resurssit ja mahdollisuus lapsen parhaan toteuttamiseen lapsen tasolla olivat puhujien keskeinen toive. Tulevan hallitusohjelman odotetaan linjaavan varhaiskasvatuksen tulevaisuutta siten, että korkeatasoisen palvelun edellytykset paranevat ja laatua kyetään kehittämään eri tahojen välisessä yhteistyössä.

Lapsen parhaaksi – suomalainen varhaiskasvatus!

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, JHL, 010 7703 295
puheenjohtaja Minna Leppäkorpi, Suomen Lastenhoitoalan Liitto, 050 502 3010
puheenjohtaja Silja Paavola, SuPer, 050 527 5085
puheenjohtaja Tero Ristimäki, Talentia 040 583 2657
puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, Tehy, 040 821 0028

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitus on kohtalonkysymys vanhustenhoidolle11.9.2019 15:20:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii pääministeri Antti Rinnettä 0,7:n hoitajamitoituksen siirtymisestä. Pääministeri Rinne ilmoitti puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, että 4 000 hoitajan ja lääkärin saaminen tällä vaalikaudella on mahdottomuus. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää ilmoitusta kohtalonkysymyksenä vanhustenhoidolle. – Hoitajat eivät enää odota vuosia. Tilanne on todella kestämätön kentällä, Paavola varoittaa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Kunta-alan työpaikat on turvattava28.8.2019 10:23:40 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että kunta-alan työpaikat on turvattava. Hallituksen on korvattava kunnille kikystä aiheutuneet menetykset. Kun kilpailukykysopimus (kiky) tehtiin vuonna 2016, SuPerin ehtona oli, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin turvatakseen työpaikat, mikäli kuntatalous näyttää negatiiviselta. – On erittäin tärkeää, että hoitajien työpaikat säilyvät ja peruspalvelut voidaan tuottaa laadukkaina, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.