Lapsen parhaaksi -juhlaseminaari 5.4.2019: Varhaiskasvatuksen tulevaisuus on turvattava

Suomalainen varhaiskasvatus on laajasti perheiden arvostama peruspalvelu, joka on arvioitu maailman parhaaksi. Palvelu on nykyisin luonteva osa sivistyspalveluiden kokonaisuutta, mutta palvelun juuret ovat syvällä sosiaalipalveluissa. Kasvatus, hoito ja opetus ovat edelleen käytettyjä peruskäsitteitä, joiden paino ja järjestys ovat viime aikoina eläneet, kun on pohdittu palvelun painopisteitä.

Varhaiskasvatusta juhlistaakseen järjestivät viisi suurta järjestöä yhdessä varhaiskasvatuksen juhlaseminaarin Helsingin Messukeskuksessa 5.4.2019. Tapahtuma tarkastelee sekä mennyttä, nykyisyyttä että tulevaa. Tapahtuman avasi tänään presidentti Tarja Halonen. Puhujat edustavat sekä tutkimusta että varhaiskasvatuksen kenttää.

Seminaarin tavoitteena on antaa arvoa sille suunnattoman arvokkaalle työlle, jota päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa työntekijät ovat tehneet ja jonka laadusta lapset ovat saaneet nauttia. Lasten lisäksi palvelu on luonut mahdollisuuden äideille ottaa osaa työelämään ja samalla on otettu askelia kohti syvenevää perheiden sisäistä ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.

Korkeatasoinen varhaiskasvatus on rakennettu monen eri ammattiryhmän voimin ja saumattomalla tiimityöllä. Seminaarin puheenvuoroissa esitettiin painokas näkemys, että lapsen paras toteutuu silloin kun henkilökunta työskentelee yhdessä tämän eteen. Ammattitaitoinen ja innostunut henkilöstö, riittävät resurssit ja mahdollisuus lapsen parhaan toteuttamiseen lapsen tasolla olivat puhujien keskeinen toive. Tulevan hallitusohjelman odotetaan linjaavan varhaiskasvatuksen tulevaisuutta siten, että korkeatasoisen palvelun edellytykset paranevat ja laatua kyetään kehittämään eri tahojen välisessä yhteistyössä.

Lapsen parhaaksi – suomalainen varhaiskasvatus!

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, JHL, 010 7703 295
puheenjohtaja Minna Leppäkorpi, Suomen Lastenhoitoalan Liitto, 050 502 3010
puheenjohtaja Silja Paavola, SuPer, 050 527 5085
puheenjohtaja Tero Ristimäki, Talentia 040 583 2657
puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, Tehy, 040 821 0028

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.