Lapset tarvitsevat iloa ja turvallisuutta epävarmassa syksyssä - MLL muistuttaa rutiineista ja palvelutarpeesta

Lasten ja nuorten on tärkeää saada iloita koulun aloituksesta, vaikka syksyn ympäristö on epävarma, Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistuttaa. Liitto muistuttaa myös, että päättäjien on pantava lasten edut kaiken edelle. Vanhempia ja yläkoululaisia se tukee vuosittaisilla Hyvä alku koulutielle ja Hyvä alku yläkouluun -kampanjoilla.

- Lasten on saatava aloittaa koulunsa uudesta innostuen, vaikka vanhempia painavat huolet virusmuunnosten leviämisestä. Lapset ja nuoret tarvitsevat nyt tulevaisuuden uskon vahvistamista, optimismia sekä arkeen kiinnittäviä myönteisiä rutiineja, korostaa MLL:n Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki

MLL:n ekaluokkaisten vanhemmille postittaman Hyvä alku koulutielle -paketin ohjeet ja Hyvä alku yläkouluun -sivusto ovat nyt erityisen suuri tuki; pitkittyneen kriisin aikana lasten ja nuorten turvallisuuden tunnetta tukevat rutiinit ja perheen yhteiset tekemiset ja tulevaisuuden suunnitelmat.

- Koulun alun tärkeässä vaiheessa vanhemman on hyvä varata lapselle – ja yhtä lailla yläkoulun aloittaville ja toisen asteen opiskelijalle – aikaa ja huomiota, sanoo Pajamäki.

MLL:n viesti vanhemmille on kannustava: kenenkään ei pidä pärjätä yksin. MLL:n auttaviin kanaviin voi ottaa yhteyttä maksutta ja nimettömänä ja liiton Vanhempainnetti-sivuille on koottu laajasti tietoa lasten kasvusta ja kehityksestä, myös vaikeiden tilanteiden ratkomisesta.

Kunnanvaltuustojen priorisoitava lapset ja nuoret: ahdistus ja oppimisvaikeudet ulottuvat pitkälle

- Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi lasten ja nuorten arkeen ja hyvinvointiin, kertoo MLL:n johtava asiantuntija Esa Iivonen. - Etäopetus ja harrastustoiminnan rajoitukset ovat aiheuttaneet yksinäisyyttä, ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja oppimisen vaikeuksia, hän muistuttaa puheenjohtajana Lapsistrategian koronatyöryhmän raportin havainnoista.

- Kuntien uusien valtuutettujen yksi tärkeimmistä tehtävistä on koronakriisin kielteisten vaikutusten torjunta – erityisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen. Valtuutettujen on varmistettava koronakriisin hoitoon riittävät palvelut sekä se, että päätösten lapsiin ja nuoriin kohdistuvat vaikutukset arvioidaan huolella.

Monet koronakriisin vaikutuksista tulevat esiin pidemmän aikavälin kuluttua – ne ovat erityisen suuret kasvavaan sukupolveen. Kielteiset vaikutukset osuvat erityisen vahvasti niihin lapsiin ja nuoriin, jotka ovat olleet jo ennestään heikommassa asemassa tai niihin, joilla on erityistä herkkyyttä tai haavoittuvuutta.

- On hyvä ja tärkeää, että koulut alkavat lähiopetuksessa, Iivonen toteaa. - Etäopetukseen siirtymisen kynnyksen on oltava hyvin korkealla. Koulu ei ole vain oppimisen paikka vaan se on keskeinen lasten ja nuorten kasvuympäristö ja sosiaalisten suhteiden rakentumisen paikka.

Kuusi nyrkkisääntöä koulun aloitukseen koronasyksynä

1. Ylläpidä optimismia arjessa ja omassa puheessa. Jaa mahdolliset omat katastrofiajatukset toisen aikuisen kanssa, vältä siirtämistä omaa ahdistusta lapseen tai nuoreen.
  2. Kuuntele ja kysele lapsen ajatuksia; älä pakota puhumaan, mutta pidä keskusteluyhteys lapseen auki, kaikissa asioissa.
  3. Kiinnittykää arkeen. Tehkää yhdessä tavallisia asioita; luokaa uusia mieleisiä rutiineja. Keksikää yhdessä konkreettisia tulevaisuuden etappeja. Listatkaa asioita, joita teette, kun pandemia on ohi.
  4. Vaikka lapset joutuvat aloittamaan koulunkäynnin ristiriitaisissa tunnelmissa, on heillä oikeus nauttia, iloita, pelätä ja olla huolissan myös muihin kuin koronaan liittyvistä asioista; anna lapsen iloita koulunaloituksesta; oppimisen ilosta ja uusiin kavereihin tutustumisesta.
  5. Jaa ja vertaile kokemuksia toisten vanhempien kanssa; puhu ja jaa huolia, vinkkejä, ideoita.
  6. Pidä huolta itsestäsi. Hae tukea, apua matalalla kynnyksellä.

MLL:n Auttavat puhelimet ja nettipalvelut:

Lasten ja nuorten puhelin 116 111, maanantaista perjantaihin kello 14–20, lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20

Ruotsiksi numerossa 0800 96 116, maanantaista keskiviikkoon kello 14–17, torstaisin kello 17–20

www.nuortennetti.fi

Lapset ja nuoret voivat ottaa yhteyttä MLL:n aikuiseen päivystäjään myös chatin kautta.

• maanantaisin klo 17–20
  • tiistaisin klo 17–20
  • keskiviikkoisin klo 17–20
  • sunnuntaisin klo 17–20

Vanhempainpuhelin päivystää numerossa 0800 92277

• maanantaisin klo 10–13 ja 17–20
  • tiistaisin klo 10–13 ja 17–20
  • keskiviikkoisin klo 10–13
  • torstaisin klo 14–20

Puhelu on maksuton.

Chat päivystää

• maanantaisin klo 10–13
  • tiistaisin klo 10–13
  • torstaisin klo 17–20
  • perjantaisin klo 10–13

Yhteyshenkilöt

Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki puh: 050 562 42 99, tatjana.pajamaki@mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 81 000 jäsentä, 546 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi

På morsdagen belönas 39 förtjänstfulla mammor med utmärkelsetecken26.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Republikens president har beslutat att överlåta medalj av I klass med guldkors av Finlands Vita Ros' orden åt 39 mammor. Med det värdefulla utmärkelsetecknet uppmärksammas årligen mammor som har utmärkt sig som föredömliga fostrare av barn och unga samt främjat familjelivet och föräldraskapet. Utmärkelsetecknen överlåts vid en riksomfattande morsdagsfest som Mannerheims Barnskyddsförbund ordnar i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet i statsrådets festvåning söndag 12.5.2024.

Äitienpäivänä palkitaan 39 ansioitunutta äitiä kunniamerkein26.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentti on päättänyt antaa 39 äidille Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein. Arvokkaalla kunniamerkillä huomioidaan vuosittain äitejä, jotka ovat ansioituneet lasten ja nuorten esimerkillisinä kasvattajina sekä perhe-elämän ja vanhemmuuden edistäjinä. Merkit luovutetaan valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa, jonka Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa valtioneuvoston juhlahuoneistossa su 12.5.2024.

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.