Lapsi mukaan töihin -päivä tekemässä läpimurron Suomeen

Ensimmäistä valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää vietetään Suomessa YK:n lapsen oikeuksien viikon perjantaina 18. marraskuuta. Päivää viettämään on lähdössä satamäärin työpaikkoja.

Mukaan ovat ilmoittautuneet esimerkiksi valtiovarainministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Kela, ulkoasiainministeriö, Puuliitto, Smartum Oy, Kekkilä Group, Nordea Henkivakuutus, Oy SEK Ab, Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer, Helsingin kaupungin tietokeskus, Philips Oy, Laihian kunnankirjasto, Suomi-Venäjä-Seura ry sekä Oy Teboil Ab.

– Lapsi mukaan töihin -päivä on tekemässä läpimurron suomalaiseen työelämään. Tätä on tarvittu. Päivä on saanut suomalaiset työpaikat avaamaan ovensa lapsille. Kiitämme jokaista mukaan lähtenyttä työpaikkaa. Tätä henkeä ja otetta Suomi tarvitsee. Lasten on tärkeä nähdä tärkeiden aikuistensa työpaikat. Työpaikkojen on tärkeää nähdä työntekijöille tärkeät lapset. Tämä kohtaaminen muuttaa Suomea, sen työpaikkoja ja lasten arkea, paremmaksi, toteavat oikeus- ja työministeri Jari Lindström, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila sekä Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen.

Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita on vietetty jo vuosia muun muassa Yhdysvalloissa (Take Our Daughters and Sons to Work® Day) ja Iso-Britanniassa (Takeover Day). Myös Suomessa päivästä tehdään jokavuotinen.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto, työ- ja elinkeinoministeriö ja Lastensuojelun Keskusliitto koordinoivat kampanjapäivän suunnittelua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Juuli Hurskainen
viestintäpäällikkö
Lastensuojelun Keskusliitto

Barn beskriver corona som en sjukdom som ändrade de sociala normerna4.5.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Tredjeklassare beskriver corona i sina teckningar både som en sjukdom och som en faktor som ändrar de sociala normerna. Så gott som alla tredjeklassare som deltog i barnombudsmannens byrås utredning förknippar sjukdom med negativa faktorer. Ändringen av vardagen och de sociala normerna beskrivs däremot med både trevliga och tråkiga saker. Resultaten framgår av ett verk som publiceras 4.5.: Käsienpesua ja kotona oloa: Kolmasluokkalaisten lasten koronakokemuksia (Vi tvättar händerna och stannar hemma: Tredjeklassares erfarenheter om corona).

Lapset kuvaavat koronaa sairautena, joka muutti sosiaaliset normit4.5.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Kolmasluokkalaisten lasten piirustuksissa koronaa kuvataan sekä sairautena että sosiaalisten normien muuttajana. Lähes kaikki lapsiasiavaltuutetun toimiston selvitykseen osallistuneet kolmasluokkalaiset liittävät sairauteen negatiivisia asioita. Sen sijaan arjen ja sosiaalisten normien muuttumista kuvataan niin mukavien kuin ikävien asioiden kautta. Tulokset selviävät 4.5. julkaistavasta teoksesta Käsienpesua ja kotona oloa: Kolmasluokkalaisten lasten koronakokemuksia.

Förra året innebar en utmaning för barnets rättigheter: barnombudsmannen överlämnar sin berättelse till statsrådet31.3.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Barnombudsmannen överlämnar 31.3.2021 en berättelse om det exceptionella året 2020 till riksdagen. I årsberättelsen publiceras barnombudsmannens ställningstaganden om barnens rätt att påverka samt om behovet att identifiera och förebygga våld mellan barn. I årsberättelsen bedöms tillgodoseendet av barnens rättigheter samt utvecklingen av barnens välfärd och levnadsförhållanden under 2020.

Viime vuosi haastoi lapsen oikeudet: Lapsiasiavaltuutettu luovuttaa vuosikertomuksen valtioneuvostolle31.3.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Lapsiasiavaltuutettu luovuttaa 31.3.2021 valtioneuvostolle kertomuksen poikkeuksellisesta vuodesta 2020. Vuosikertomuksessa julkaistaan lapsiasiavaltuutetun kannanotot lasten oikeudesta vaikuttaa sekä tarpeesta tunnistaa ja torjua lasten välinen väkivalta. Vuosikertomuksessa arvioidaan lasten oikeuksien toteutumista sekä lasten hyvinvoinnin ja elinolojen kehitystä vuonna 2020.