Lapsi mukaan töihin -päivä tekemässä läpimurron Suomeen

Ensimmäistä valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää vietetään Suomessa YK:n lapsen oikeuksien viikon perjantaina 18. marraskuuta. Päivää viettämään on lähdössä satamäärin työpaikkoja.

Mukaan ovat ilmoittautuneet esimerkiksi valtiovarainministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Kela, ulkoasiainministeriö, Puuliitto, Smartum Oy, Kekkilä Group, Nordea Henkivakuutus, Oy SEK Ab, Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer, Helsingin kaupungin tietokeskus, Philips Oy, Laihian kunnankirjasto, Suomi-Venäjä-Seura ry sekä Oy Teboil Ab.

– Lapsi mukaan töihin -päivä on tekemässä läpimurron suomalaiseen työelämään. Tätä on tarvittu. Päivä on saanut suomalaiset työpaikat avaamaan ovensa lapsille. Kiitämme jokaista mukaan lähtenyttä työpaikkaa. Tätä henkeä ja otetta Suomi tarvitsee. Lasten on tärkeä nähdä tärkeiden aikuistensa työpaikat. Työpaikkojen on tärkeää nähdä työntekijöille tärkeät lapset. Tämä kohtaaminen muuttaa Suomea, sen työpaikkoja ja lasten arkea, paremmaksi, toteavat oikeus- ja työministeri Jari Lindström, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila sekä Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen.

Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita on vietetty jo vuosia muun muassa Yhdysvalloissa (Take Our Daughters and Sons to Work® Day) ja Iso-Britanniassa (Takeover Day). Myös Suomessa päivästä tehdään jokavuotinen.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto, työ- ja elinkeinoministeriö ja Lastensuojelun Keskusliitto koordinoivat kampanjapäivän suunnittelua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Juuli Hurskainen
viestintäpäällikkö
Lastensuojelun Keskusliitto

”Rikoksia tehneen lapsen yksityisyyttä on kunnioitettava”: lapsiasiavaltuutettu esittää muutoksia lainsäädäntöön ja Journalistin ohjeisiin11.3.2020 06:56:00 EETTiedote

Tiedote 11.3.2020. Lapsiasiavaltuutettu esittää oikeudenkäynnin julkisuutta koskevaa sääntelyä muutettavaksi siten, että alaikäisen henkilöllisyys voitaisiin määrätä salassa pidettäväksi. Salassapidon tulisi jatkua myös täysi-ikäisyyden jälkeen. Kiireellisenä toimenpiteenä lapsiasiavaltuutettu esittää, että Journalistin ohjeissa kielletään alaikäisten henkilöllisyyden paljastaminen kaikissa tilanteissa, joissa lapsi on rikoksesta syytettynä tai tuomittuna.