Lapsi mukaan töihin -päivä tekemässä läpimurron Suomeen

Ensimmäistä valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää vietetään Suomessa YK:n lapsen oikeuksien viikon perjantaina 18. marraskuuta. Päivää viettämään on lähdössä satamäärin työpaikkoja.

Mukaan ovat ilmoittautuneet esimerkiksi valtiovarainministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Kela, ulkoasiainministeriö, Puuliitto, Smartum Oy, Kekkilä Group, Nordea Henkivakuutus, Oy SEK Ab, Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer, Helsingin kaupungin tietokeskus, Philips Oy, Laihian kunnankirjasto, Suomi-Venäjä-Seura ry sekä Oy Teboil Ab.

– Lapsi mukaan töihin -päivä on tekemässä läpimurron suomalaiseen työelämään. Tätä on tarvittu. Päivä on saanut suomalaiset työpaikat avaamaan ovensa lapsille. Kiitämme jokaista mukaan lähtenyttä työpaikkaa. Tätä henkeä ja otetta Suomi tarvitsee. Lasten on tärkeä nähdä tärkeiden aikuistensa työpaikat. Työpaikkojen on tärkeää nähdä työntekijöille tärkeät lapset. Tämä kohtaaminen muuttaa Suomea, sen työpaikkoja ja lasten arkea, paremmaksi, toteavat oikeus- ja työministeri Jari Lindström, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila sekä Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen.

Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita on vietetty jo vuosia muun muassa Yhdysvalloissa (Take Our Daughters and Sons to Work® Day) ja Iso-Britanniassa (Takeover Day). Myös Suomessa päivästä tehdään jokavuotinen.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto, työ- ja elinkeinoministeriö ja Lastensuojelun Keskusliitto koordinoivat kampanjapäivän suunnittelua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Juuli Hurskainen
viestintäpäällikkö
Lastensuojelun Keskusliitto

Vapaudenkatu 58 A, 3. krs

0295 666 850http://www.lapsiasia.fi/

Lapsiasiavaltuutettu: ”Köyhien lasten määrä kohoamassa ennätyslukemiin”20.12.2018 06:00Tiedote

Köyhien lasten määrä on Suomessa kasvussa. Lapsiköyhyysaste on kohonnut 13,9 prosenttiin. Köyhien lasten määrä on noussut 150 000 lapseen. Köyhien lasten määrä on saavuttamassa pian lapsiköyhyyden huippuvuoden 2007 luvut. Köyhien lasten osuus on ohittanut koko väestön köyhyysasteen, joka on kasvussa ja on tällä hetkellä 13,7 prosenttia. Nämä luvut perustuvat laskennalliset asuntotulot huomioon ottavaan tulomittariin.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto: ”Ei väärinkäytöksiä”17.12.2018 13:48Tiedote

Lapsiasiavaltuutetun toimisto on saanut perjantaina oikeusministeriöltä valmistuneen tarkastusraportin luonnoksen. Suoritettu tarkastus on koskenut lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan vuoden 2018 taksilaskuja, taksinkäytön syitä sekä työtehtäviä tai tehtäviä, joihin taksin käyttö liittyy sekä perustetta muun kuin julkisen tai edullisemman kulkuneuvon valinnalle. Oikeusministeriö toteaa, että ”Kurttilan antamien tietojen pohjalta tehdyssä selvityksessä ei tullut esiin väärinkäytöksiä”.