Lapsi mukaan töihin -päivää ei vietetä tänä vuonna

Barn med på jobbet -dagen ordnas inte i år
Kuva: Visual Friday

Tiedote 30.4.2020. Maailma ja etenkin elinkeino- ja yrityselämä ovat muutamassa viikossa muuttuneet tavalla, jota kukaan ei osannut ennustaa. Tällä hetkellä yli 400 000 suomalaista on lomautusuhan piirissä. Ensi syksyn tilannekuva on sumea ja moni kokee epävarmuutta työpaikkansa puolesta. Näistä syistä tänä vuonna ei järjestetä valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää.

* * * * *

Meddelande 30.4.2020. Världen och framför allt närings- och företagslivet har på några veckor förändrats på ett sätt som ingen kunde förutspå. För närvarande omfattas över 400 000 finländare av hot om permittering. Lägesbilden för kommande höst är suddig och många upplever osäkerhet angående sin arbetsplats. Av dessa skäl ordnas inte den landsomfattande Barn med på jobbet -dagen.

* * * * *

Suomessa on vietetty valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää jo neljän vuoden ajan. Päivä on järjestetty marraskuun lopulla yhteistyössä lapsiasiavaltuutetun, Lastensuojelun Keskusliiton sekä työ- ja elinkeinoministeriön sekä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

”Lapsi mukaan töihin -päivä on ollut menestys. Viime vuonna mukana oli 1 106 työnantajaa”, kiittelee Lastensuojelun Keskusliiton viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen. ”Päivä on tarjonnut työnantajille ikkunan lisätä työelämän perheystävällisyyttä tutustumalla työntekijöiden perhetilanteisiin ja hyödyntää lasten ajatuksia ja osallisuutta.”

Samalla lapset ovat voineet tutustua vanhempansa tai muun läheisen aikuisen työarkeen. Tänä vuonna tilanne on hyvin erilainen. Kevät on tuonut mukanaan poikkeustilan, joka tarkoittaa monelle perheelle myös epävarmuutta töiden jatkumisen suhteen. Lapset ovat monissa perheissä tutustuneet vanhempiensa työarkeen hyvinkin läheisesti töiden ja opiskelun siirtyessä saman katon alle. Myös työnantajat ovat joutuneet aivan uudella tavalla ottamaan huomioon työntekijöidensä perhetilanteet.

”Monissa perheissä tehdään nyt kevät töitä niin, että hoidettavana kotiloissa ovat sekä lapset että työtehtävät. Samaan aikaan työelämän epävarmuus koettelee useita lapsiperheitä”, toteaa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.

Vallitsevassa tilanteessa Lapsi mukaan töihin -päivän vietto on päätetty jättää väliin ja palata vuonna 2021 uudistetulla kärjellä.

”Juuri nyt on ensiarvoisen tärkeää, että muistamme lasten aseman ja oikeudet niin työelämässä kuin tehdessämme työmarkkinoita koskevia päätöksiä”, toteaa Pekkarinen. ”Tässä uudessa tilanteessa haluamme kuitenkin kohdistaa käytössämme olevat resurssit heikoimmassa asemassa olevien perheiden auttamiseen ja kunnioittaa perheitä, joita työttömyys on kohdannut.”

* * * * *

I Finland har vi firat den landsomfattande Barn med på jobbet -dagen i redan fyra år. Dagen har arrangerats i slutet av november som ett samarbete mellan barnombudsmannen, Centralförbundet för Barnskydd och arbets- och näringsministeriet samt arbetsmarknadsorganisationerna.

“Barn med på jobbet -dagen har varit en framgång. Förra året deltog 1 106 arbetsgivare”, tackar kommunikationschef Juuli Hurskainen på Centralförbundet för Barnskydd. “Dagen har gett arbetsgivarna en möjlighet att främja ett familjevänligt arbetsliv genom att bekanta sig med arbetstagarnas familjesituationer samt ta del av barnens tankar och göra dem delaktiga.”

Samtidigt har barnen fått uppleva föräldrarnas eller en annan nära vuxens vardag i arbetet. I år är situationen helt annorlunda. Våren har fört med sig undantagstillstånd, vilket för många familjer även innebär osäkerhet vad beträffar framtiden i arbetet. Barnen har i många familjer fått se föräldrarnas arbetsvardag på riktigt nära håll när arbete och studier har flyttat under samma tak. Många arbetsgivare har varit tvungna att på ett helt nytt sätt ta hänsyn till sina arbetstagares familjesituationer.

“I många familjer arbetar man under våren så att både barnen och arbetsuppgifterna måste skötas hemma. Samtidigt utgör osäkerheten i arbetslivet en prövning i många familjer”, konstaterar barnombudsman Elina Pekkarinen.

I den rådande situationen har man beslutat att inte ordna Barn med på jobbet -dagen i år och återkomma år 2021 med förnyade krafter.

“Just nu är det först och främst viktigt att vi kommer i håg barnens ställning och rättigheter i såväl arbetslivet som när vi fattar beslut om arbetsmarknaden”, konstaterar Pekkarinen.“ I den här nya situationen vill vi ändå rikta våra resurser till att hjälpa familjer i den svagaste ställningen samt ha respekt för familjer som har drabbats av arbetslöshet.”

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, Lastensuojelun Keskusliitto, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 353 3480 / Kommunikationschef Juuli Hurskainen, Centralförbundet för Barnskydd, juuli.hurskainen@lskl.fi, tfn 050 353 3480.

Kuva: Visual Friday