LapWall Oyj

LapWall LEKO -kattoelementeillä huomattavasti pienemmät elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt verrattaessa paikalla rakentamiseen

LapWall Oyj on teettänyt Vahanen Environment Oy:llä laskelmat eri rakennustavoilla tehtyjen kattorakenteiden elinkaarenaikaisista kasvihuonekaasupäästöistä. Tutkimuksella haluttiin selvittää Etelä-Suomessa rakennettavan kattopinta-alaltaan n. 20 000 m² kokoisen logistiikkakeskuksen kattorakenteiden elinkaarenaikaista hiilijalanjälkeä. Laskelmissa vertailtiin LapWallin lämpöeristettyjä puurunkoisia bitumipintaisia ja PVC-katteisia kattoelementtejä paikalla rakennettuihin profiilipelti-kivivilla rakenteisiin.

Atria Oyj:n Nurmon uusi tehdasrakennus LapWallin kattoelementeillä. Kuva: Saku Allén / LapWall Oyj

Vertailusta selvisi, että LapWall LEKO -kattoelementtien päästöt ovat 59–67 % pienemmät riippuen käytetystä pintamateriaalista kuin vertailurakenteella. Suurin osa eroista vertailurakenteessa tulee profiilipellistä.

LapWall LEKO -elementeistä rakennettaessa työmaalla ei juurikaan tule jätettä ja työmaan läpimenoaika on merkittävästi lyhyempi. Tehdyn tutkimuksen mukaan paikallarakentamisessa nosturin käyttöaika työmaalla on noin nelinkertainen verrattuna elementtirakentamiseen. Näiden yhteisvaikutus näkyy elementtirakentamisen pienempinä rakennusaikaisina kasvihuonekaasupäästöinä.

LapWallin kattoelementeillä on toteutettu alkuvuoden aikana myös mittava n. 24 000 m² kokoinen Atria Oyj:n Nurmon uuden tehdasrakennuksen vesikatto. Uudisrakennus on kaikkiaan noin 200 metriä pitkä ja 130 metriä leveä. Elementtejä kohteeseen tarvittiin 965 kpl. Kattoelementtiasennukset Atrian kohteessa valmistuvat aikataulun mukaisesti kesäkuun loppuun mennessä.

LapWall LEKO -kattoelementit tuovat nopeutta ja kustannustehokkuutta rakennusprojekteihin. Ne soveltuvat kaikille runkoratkaisuille: betoni, teräs tai puu. Ne ovat erinomainen valinta myös hybridirakentamiseen.

Lämpöeristetyt kattoelementit soveltuvat mm. teollisuusrakennuksiin, liikuntahalleihin, liikerakennuksiin ja julkisiin rakennuksiin.

”LapWallin liiketoimintamallissa korostuu modernin tehdastuotannon tehokkuus, hyvä ennakkosuunnittelu, optimaaliset valmistusolosuhteet ja omien työvaiheidensa parhaat osaajat”, kiteyttää toimitusjohtaja Jarmo Pekkarinen ja painottaa: ”LapWallin vahvuutena on LEKO- elementointijärjestelmä, huippuunsa kehittynyt prosessinhallinta, sekä osaava ja kokenut henkilökunta.”

Kuvat

LapWall Oyj

LapWall on suomalainen puuelementoinnin suunnannäyttäjä. LapWall on siirtänyt merkittävän osan perinteisestä rakennustyömaalla tapahtuvasta rakentamisesta tuotantolaitoksessa tapahtuvaan rakentamiseen. Tämä takaa laadukkaampaa rakentamista muun muassa kuivissa olosuhteissa sekä rakennustyömaa työmaa-ajan sekä sen ympäristölleen aiheuttamien häiriöiden radikaalin vähentymisen. Yhtiön strategiana ja tavoitteena on hiilinegatiivisen liiketoiminnan kehittäminen materiaalitehokkuuden, tuotantomenetelmien ja digitaalisuuden keinoin. Yhtiö tavoittelee merkittävää orgaanista kasvua tavoitteenaan ylläpitää vahvaa kannattavuutta pitkällä aikavälillä. LapWallin liikevaihto vuodelta 2021 oli 35,5 (2020: 31,2) miljoonaa euroa ja käyttökate (EBITDA) oli 6,1 (3,7) miljoonaa euroa. www.lapwall.fi

Lue lisää julkaisijalta LapWall Oyj

LapWall allekirjoitti merkittävän kaupan SRV:n kanssa1.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

LapWall Oyj on allekirjoittanut merkittävän noin 2 miljoonan euron kaupan SRV:n kanssa. Sopimus sisältää Uuteenkaupunkiin rakennettavan Monitoimijatalo Wintterin katto- ja seinäelementtien suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen. Kauppa sisältää noin 10 000 m² kattoelementtejä ja seinäelementtejä 5 000 m². Valmistus jakaantuu LapWallin kaikille tehtaille. Toimitukset ajoittuvat marraskuun 2022 ja huhtikuun 2023 väliselle ajanjaksolle. Kohde valmistuu kokonaisuudessaan kevään 2025 aikana. Wintteri on Uudenkaupungin sivistys- ja hyvinvointikeskus. Rakennus tulee kokoamaan yhteen lukuisia eri käyttäjäryhmiä ja palveluja. Saman katon alle tulevat päiväkoti, peruskoulu ja lukio. Siellä tulee olemaan myös monipuoliset tilat kaikenikäisten liikunta- ja kulttuuriharrastuksille. ”Kauppa on meille merkittävä ja siihen sisältyy laajasti LapWallin LEKO -elementointijärjestelmän tuotteita. Se on erinomainen esimerkki LapWallin eri yksiköiden yhteistyöstä sekä osoitus järjestelmämme kattavuudesta j

LapWall Oyj aloittaa listautumisannin ja aikoo hakea osakkeensa kaupankäynnin kohteeksi First North -markkinapaikalle23.3.2022 17:15:00 EET | Tiedote

LAPWALL OYJ | Lehdistötiedote 23.3.2022 kello 17:15 EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, SINGAPORESSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄIHIN MAIHIN TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA TAI MIHINKÄÄN MUUHUN MAAHAN, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. LapWall Oyj aloittaa listautumisannin ja aikoo hakea osakkeensa kaupankäynnin kohteeksi First North -markkinapaikalle LapWall Oyj (”LapWall” tai ”Yhtiö”) tiedotti 18.3.2022 suunnittelevansa listautumisantia ja osakkeidensa hakemista listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n (”Helsingin Pörssi”) ylläpitämälle First North Growth Market Finland -markkinapaikalle (”First North”) (”Listautuminen”). LapWall suunnittelee käyttävänsä Listautumisannilla kerättävät varat liiketoiminnan ja tuotantokapasiteetin kasvun tukemiseen, mahdollisiin yritysostoihin sekä Yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin. Yhtiön hallitus on päät

Puuelementoinnin edelläkävijä LapWall Oyj suunnittelee listautumisantia ja listautumista First North -markkinapaikalle18.3.2022 08:30:01 EET | Tiedote

Lehdistötiedote 18.3.2022 kello 8.30 EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, SINGAPORESSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄIHIN MAIHIN TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA TAI MIHINKÄÄN MUUHUN MAAHAN, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Puuelementoinnin edelläkävijä LapWall Oyj suunnittelee listautumisantia ja listautumista First North -markkinapaikalle LapWall Oyj (”LapWall”, ”Yhtiö”), puuelementtien valmistaja ja toimialansa suunnannäyttäjä, suunnittelee listautumisantia (”Listautumisanti”) ja listautumista Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North Growth Market Finland -markkinapaikalle (”Listautuminen”) vuoden 2022 aikana. Suunnitellun Listautumisannin odotetaan koostuvan ensisijaisesti osakeannista, jossa LapWall laskisi liikkeeseen uusia osakkeita. Suunnitellun osakeannin koko on alustavasti noin 5 miljoonaa euroa. LapWall suunnittelee kä

Tilinpäätöstiedote - LapWall Oy kasvoi kannattavasti vuonna 20214.2.2022 08:53:22 EET | Tiedote

Toimitusjohtaja Jarmo Pekkarinen kommentoi vuotta 2021: ”Kulunut vuosi oli yhtiömme kymmenes toimintavuosi. Saavutimme päättyneellä tilikaudella LapWallin kaikkien aikojen parhaan liiketuloksen. Tekemämme pitkäjänteinen työ koko toimialan kehittämiseksi on luonut edellytykset koko puuelementtimarkkinan voimakkaalle kasvulle. Yhä useammassa asuinrakennuksessa, julkisessa rakennuksessa sekä liikerakennuksessa käytetään LapWall LEKO® -puuelementointijärjestelmän tuotteita. Se on mahdollistanut kustannustehokkaan ja laadukkaan sekä ympäristöystävällisemmän tavan rakentaa.”