LapWall Oy

LapWall Oy hiilidioksidin poisto-oikeuksien tarjoajaksi Puro.earth-markkinapaikalle

Puisia LEKO®-elementtirakenteita valmistava suomalainen LapWall on hyväksytty hiilidioksidin poisto-oikeuksien tarjoajaksi Puro.earth-markkinapaikalle 15.9.2021 alkaen. Puro.earth on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka yhdistää hiilidioksidin poisto-oikeuksien tarjoajat ja poisto-oikeuksista kiinnostuneet toimijat. LapWall on toinen suomalainen markkinapaikalle hyväksytty rakentamisen tuotteita valmistava yritys.

Kostia Areena on vuonna 2018 valmistunut liikuntahalli, jossa on käytetty LapWallin puuelementtituotteita.

Ennen hyväksyntää Puro.earth-markkinapaikalle LapWall kävi läpi tiukan ulkopuolisen auditoijan (DNV GL) suorittaman tarkastuksen nettohiilinegatiivisuuden varmentamiseksi. Sen tuloksena todettiin, että LapWall – LEKO® -elementit sitovat neliömetrille noin 21 kg hiilidioksidia koko käyttöiäkseen.

Puusta valmistetut rakennusmateriaalit vievät kohti vähähiilistä rakentamista

Puro.earth on tunnistanut puusta valmistetut rakennusmateriaalit merkittäväksi hiilidioksidin ilmakehästä poistamisen metodiksi niiden suuren teollisen tuotannon volyymin mahdollisuuden ja kohtuullisten kustannusten ansiosta.

– LapWallille Puro.earthissa hiilidioksidin poisto-oikeuksien kaupasta syntyvät tuotot ohjataan ympäristöystävällisemmän liiketoiminnan kehittämiseen ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen, mikä merkitsee lisää työpaikkoja toimipaikoillemme. Tulemme investoimaan vuosien 2022–2024 välisenä aikana yli viisi miljoona euroa uuteen tuotantoteknologiaan automatisoitujen elementtilinjojen ja uuden osavalmistustehtaan muodossa. Näiden investointien kautta meidän on mahdollista kasvattaa tuotantokapasiteettia nopeammin ja näin pystymme vastaamaan rakennusalan kasvavaan ekologisten LEKO®-puuelementtien kysyntään. Kun asiakkaamme käyttävät rakentamisessa LapWallin LEKO®-puuelementtejä, niin samalla he ovat mukana vähentämässä rakentamisenaikaisia hiilidioksidipäästöjä, kertoo toimitusjohtaja Jarmo Pekkarinen.

LapWall on puuelementtirakentamisen toimialan suunnannäyttäjä sekä edelläkävijä myös ympäristövastuullisuudessa, mistä hyväksyntä Puro.earth-kauppapaikalle kertoo. LapWall – LEKO® -puuelementtivalinnalla rakentamisen materiaaliksi vaikutetaan suoraan rakentamisen aikaisten hiilidioksidipäästöjen vähenemiseen.

– Liiketoimintaa tarkastellaan entistäkin enemmän ilmastovastuullisuuden kautta ja haluammekin olla edelläkävijöiden joukossa edistämässä hiilidioksidipäästöjen poistamista. Tuotteidemme hiilinielu tarjoaa Puro.earthin kautta konkreettisen ja mitattavissa olevan tavan niin yrityksille kuin muillekin tahoille vähentää toiminnan ilmastovaikutusta. Meille Puro.earthin kaupankäynti taas tarjoaa mahdollisuuden investoida, jotta voimme tukea tuotteillamme entistäkin enemmän rakentamisen vähähiilisyyteen siirtymistä”, Pekkarinen jatkaa.

Jarmo Pekkarinen

Kuvat

LapWall lyhyesti
LapWall on vuonna 2011 perustettu Suomen johtava puuelementtivalmistaja, jonka asiakkaita ovat rakennusliikkeet. LapWall on ensimmäinen puuelementtien valmistaja maailmassa, joka on tehnyt verifioidut hiilijalanjälkilaskelmat. Lisäksi yhtiö on pohjoismaissa ainoa puuelementtialan toimija, jolla on tuotteen hiilinielusta kertova EPD-ympäristösertifikaatti.

Yhtiön kaksi pitkälti automatisoitua tehdasta Pyhännällä ja Pälkäneellä valmistavat tällä hetkellä vuositasolla noin neljäsataatuhatta neliömetriä LEKO®-seinä- ja kattoelementtejä. Tämä tarkoittaa elementtitarpeita satoihin rakennusprojekteihin vuosittain. Yhtiön kehittämään LEKO®-elementointijärjestelmään kuuluu yli 100 tuotetta, joita käytetään esimerkiksi asuin-, teollisuus- ja liikerakennusten, koulujen, päivä- ja hoivakotien sekä urheiluhallien katto- ja seinärakenteiden rakentamiseen.

Puro.earth lyhyesti
Puro.earth on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka yhdistää hiilidioksidin poisto-oikeuksien tarjoajat ja poisto-oikeuksista kiinnostuneet toimijat. Puro auttaa yrityksiä neutralisoimaan hiilijalanjälkeään poistamalla hiilidioksidia ilmakehästä todennetulla, vertailukelpoisella ja kaupallisella tavalla. Puro tarjoaa CO2-poistosertifikaatteja (CO2 Removal Certificate, CORC) yrityksille, jotka ovat todentaneet hiilidioksidin poiston osana liiketoimintaansa.