Lasten ja nuorten puhelimeen voi kesällä soittaa joka päivä

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin päivystää kesälläkin joka päivä, myös juhannuksena. Juhannusviikonloppuna puhelin on avoin kello 14–17. Palvelu siirtyy juhannuksen jälkeisenä maanantaina kesäaukioloaikoihin ja vastaa yhteydenottoihin päivittäin kello 17–20.

Kaikkien lasten ja nuorten kesälomapäivät eivät täyty puuhamaista, mökkireissuista ja grillaushetkistä. Osalle loma merkitsee ennakoimatonta arkea, jossa päivät venyvät loputtomiksi ja yksinäisyys on tutuin kaveri.

– Kesäloma-aika näyttäytyy erilaisten perheiden lapsille hyvin erisävyisenä. Perheissä, joissa kärsitään monista, usein päällekkäisistä ja monimutkaisista vaikeuksista, loma voi tarkoittaa lapselle jopa pelkoa tulevasta tai huolta aikuisten toiminnasta. Samanaikaisesti monet lapsille ja nuorille tärkeät tukipalvelut siirtyvät lomille, MLL:n Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki sanoo.

Lasten ja nuorten puhelin tarjoaa aikuisen aikaa ja tukea. Juhannuksena 23.–25. kesäkuuta palvelu on avoin kello 14–17. Juhannuksen jälkeen auttava puhelin siirtyy kesäaukioloaikoihin, ja palvelussa vastataan päivittäin kello 17–20. Kesäaukioloajat ovat voimassa 26.6.–13.8.2017.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Auttaviin puhelin- ja nettipalveluihin voi ottaa yhteyttä mistä tahansa asiasta nimettömänä ja ilmaiseksi. Puhelimen lisäksi kesällä on avoinna chat maanantaisin ja tiistaisin. Myös nettikirjepalvelun kautta lähetettyihin kirjeisiin vastataan läpi kesän. Puhelin päivystää numerossa 116 111. Chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta http://www.mll.fi/nuortennetti/info/lasten_ja_nuorten_puhelin_ja_net/

Vanhempainpuhelin kesätauolle

MLL:n Vanhempainpuhelin on auki vielä juhannusviikolla ja jää sen jälkeen kesätauolle. Juhannusviikolla vanhempainpuhelimessa ja -chatissa vastataan maanantaina kello 10–13 ja 17–20, tiistai klo 10–13 ja 17–20, keskiviikkona klo 10–13 ja torstaina 14–20. Maksuton ja anonyymi palvelu palaa kesätauolta 14. elokuuta 2017. Vanhempainpuhelimen numero on 0800 922 77 ja chat löytyy osoitteesta http://www.mll.fi/vanhempainnetti/

Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, p. 050 562 4299, tatjana.pajamaki(a)mll.fi
Auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa, p. 046 921 3092, heidi.holappa(a)mll.fi
Viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, p. 050 325 6126, maria.gnosspelius(a)mll.fi

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 30 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen.