Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat auki superpitkään lapsen oikeuksien päivänä

Jaa

Kuluva vuosi on lisännyt kaikkien kokemaa yksinäisyyttä, mutta psyykkinen hyvinvointi on mietityttänyt Lasten ja nuorten puhelimeen soittavia koko 2010-luvun ajan. Viikoittain yli 3 000 lasta tai nuorta yrittää ottaa yhteyttä MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin tai nettikirjepalveluun. Lasten ja nuorten puhelin ja chat päivystävät lapsen oikeuksien päivänä 20. marraskuuta kello 12–21.

Tänä syksynä arjessa koettu yksinäisyys on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. Yli kolmasosa Lasten ja nuorten puhelimeen tulleista yhteydenotoista on liittynyt lasten arjessaan kokemaan yksinäisyyteen.

– Korona-aikana on oltu huolissaan lasten psyykkiseen hyvinvointiin liittyvien yhteydenottojen kasvusta eri palveluissa, mutta Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa aiheiden vakavoituminen on näkynyt koko 2010-luvun ajan. Tänä syksynä masennuksen ja ahdistuksen kokemukset ovat puhuttaneet eniten nuoria aikuisia, MLL:n auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa toteaa.

Yli 3 000 yhteydenottoyritystä viikossa

Lasten ja nuorten puhelin on auttanut ja kuunnellut jo 40 vuoden ajan. Tämän vuoden aikana puhelimeen on yritetty soittaa joka viikko yli 3 000 kertaa. Chat-keskusteluihin pyrkii vähintään 150 nuorta viikoittain.

– Nuoret suosivat klassisia yhteydenottotapoja. Puhelimen ja chatin ohella nettikirjepalvelu on jo yli 15 vuotta ollut nuorten suosima tukipalvelu, joissa yhteydenpito saman kirjoittajan kanssa voi kestää pitkään. Pisimmät keskustelut ovat jatkuneet yli kaksi vuotta, Holappa kertoo.

Nettikirjepalvelussa vastataan vuosittain lähes 2000 yhteydenottoon. Palvelun kaikki kolme kanavaa ovat toistuvasti ruuhkautuneita, eikä kaikille yhteyttä ottaville lapsille ja nuorille pystytä vastaamaan.

– Jokaisen kanssa jutellaan niin kauan kuin hän haluaa ja chatissa päivystäjä keskittyy yhteen lapseen tai nuoreen kerrallaan. Kiireettömyys on palvelumme vahvuus, mutta valitettavasti se aiheuttaa myös kanavien ruuhkautumista, Holappa selventää ja jatkaa: – Puolittaiset kohtaamiset eivät hyödytä lasta, siksi jokaisen lapsen tai nuoren kanssa jutellaan niin kauan kuin hänellä riittää asiaa.

Lapsen oikeuksien päivänä maratonpäivystys

Mannerheimin Lastensuojeluliitossa Lapsen oikeuksien päivän perinteeksi on muodostunut, että Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa järjestetään maratonpäivystys. Perjantaina 20. marraskuuta lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus jutella luotettavan aikuisen kanssa kello 12–21 numerossa 116 111 tai chatissa osoitteessa nuortennetti.fi/chat.

Myös keväällä avattu ruotsinkielinen lasten ja nuorten puhelin, Barn- och ungdomstelefonen numerossa 0800 96 116, on avoinna lapsen oikeuksien päivänä kello 12–21.

Puhu mistä vaan

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin ja digitaaliset palvelut kattavat auttavan puhelimen, chatin ja nettikirjepalvelun. Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä, kirjepalveluun voi kirjoittaa vuorokauden ympäri ja chat on auki neljänä päivänä viikossa.

Vapaaehtoiset päivystäjät juttelevat lasten ja nuorten kanssa luottamuksellisesti ja nimettömästi. Palveluun voi ottaa yhteyttä ihan mistä tahansa aiheesta. MLL:n kouluttamat päivystäjät kuuntelevat lapsia ja nuoria niin pitkään kuin heillä on tarvetta jutella. Päivystäjien tukena on MLL:n ammattilainen ja tarvittaessa lapsi tai nuori ohjataan ammattiavun piiriin.

Lisätietoja
auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjepalveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi mistä tahansa aiheesta. Puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 17 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja suurin osa yhteyttä ottaneista suosittelisi sitä kavereilleen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin/ 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

The coronavirus crisis has hit household finances – the traditional Good Holiday Spirit campaign helps families buy food for Christmas16.11.2020 07:00:00 EETPress release

The Good Holiday Spirit campaign has again been launched to help low income families in Finland. Grocery gift cards will bring joy to families in financial difficulties. The coronavirus crisis has increased the number of these families this year. The campaign starts on 19 November and donations can be made until Christmas Eve.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme